spinaalista vielä...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja just me
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

just me

Vieras
tuosta spinaalista vielä, kirjotin tonne toiseen alotukseen mut kukaan ei oo vastannu...eli

eihän sitä neulaa nää, mut kun se työnnetään nikamien väliin ja syvälle selkään?!
oon kans kuullu et epiduraalin laitto sattuu, mut siskoni sano et spinaali laitettas ohuemmalla neulalla, ja muutenkin eri kohtaan ja paikkaan ku epiduraali...

kokemusta ei oo kummastakaan, mut neuvola täti suositteli spinaalin ottoa jos mahdollista seuraavaan synnytykseen kun pelkään sitä niin paljon!

pelkään myös neuloja, sain jopa puudutuslaastarin että pystyttiin verikoe ottaa!!

onko se totta ettei spinaalin avulla tunnu kun vauvan pää tulee ulos?
se kipu oli jotain niin kamalaa sillon kaks vuotta sitten etten halua kokea sitä uudestaan, ennemmin meen vaikka leikkaukseen!

pelottaa... la vast helmikuussa...

Minulle on laitettu spinaali ja sen laitto ei sattunut yhtään.Se ei todellakaan satu ja se kohta puudutetaan ennen pistoa.Mulla lähti saman tien tunto vyötäröön asti ja ponnistusvaiheessa vain nauroin kun ei tuntenut mitään.Minäkin pelkään vain sitä ponnistusvaihetta kun se sattuu niin järkyttävästi.Viimeksi kun synnytin ja sain spinaalin niin se epäonnistui.Laittoin väärään kohtaan ja polvista alaspäin lähti tunto.Elikkäs ei siitä ollut mitään hyötyä.Nyt olenkin tässä miettinyt että pyydänkö seuraavalta spinaalia. :/

Ei sitä spinaalinaulaa ehdi näkemään, kun olet valmiina kyljelläsi selän phdistamista varten ennen kuin neula avataan paketista.

Toisille spinaali sopii ja toisille ei. Minä en sitä enää ikinä halua. Vei tunnon koko alavartalosta. En tuntenut sisätutkimusta, en pystynyt virtsaamaan, en tuntenut katetrointia, en tuntenut supistuksia lainkaan. Ponnistusvaiheen alkaessa minun piti katsoa käyrältä millon supistus tulee. Spinaali heikensi supistuksia, oksitosiinitippa piti laittaa ja lopulta se meni maksiannoksella. Synnytys pitkittyi juuri spinaalin takia ja sectio oli lähellä. Lääkäri kävi 10min välein tarkkailemassa tilanneta. Sisulla synnytin, kun en halunnut leikkausta. Ponnistusvaihe oli 1h 45min. Onneksi ponnistusvaiheen aikana spinaalin vaikutus lakkasi, niin tunsin ponnistamisen tarpeen.

Minä en tuntenut ponnistusvaiheen aikana kipua lainkaan, se ponnistamisen tarve ylitti kivun.

Mulle on tehty spinaalipuudutus leikkausta varten ja se ei ollu mikään paha juttu. Olin kyljelläni, tunsin jotain kosteaa (pyyhkivät kai jollain desfiointi aineella, anestesialääkäri sanoi: no niin nyt paikallaan ja hengittämättä, tunsin ensin pienen piston, (hyttynen) sen jälkeen pientä paineen tuntoa selässä ja koko tunto alaruumiista hävisi. Leikkauksen jälkeen noin kolmen tunnin päästä sellaista pientä pistelyä kun tunto palasi. Enemmän sattu sit ku sitä puudutusta ei ollut, haavakipua.

Esikoisesta laittoivat spinaalin, kysymättä. Ei sattunut yhtään! mutta en tykännyt, niinkuin joku tossa aikaisemmin sanoi, kaikki tunto meni, jouduin makaamaan sit vaan sängyssä. Ja ponnistamisen tarvetta ei ollut joten se vaihe kestikin 58min, ja repesin TOSI pahasti (en istunut 6viikkoon), varmasti monestakin syystä (kätilöt lähtivät koulutukseen, eikä pelkästään mun tapauksen vuoksi) mut tunnottomuus oli varmasti isona osana asiassa.

Mäkin pelkäsin toista synnytystä sit tietysti ihan sikana .... se vielä käynnistettiin mikä on oma luku sinänsä. Kaikki menikin niiiin nopeasti ja loppuviimeksi upeasti (kiitos maailman ihanimman mieskätilön, TAYS) et sain vaan suihkua ja kohdunkaulan puudutteen. Ponnistusvaihe kesti jotain 5min. Yhtään tikkiä ei tarvittu ja istuin puolen tunnin päästä synnytyksestä aamupalalla! Vaikka toinen tyttömme oli ekaa isompi!

Näin erilaillakin voi käydä, joten tsemppiä alkuperäiselle, toivotaan hyvää tuuria ja kokenutta henkilökuntaa, joka osaa kuunnella ja katsoa tilannetta yksilöllisesti :flower:

PS: odotan nyt kolmatta ja kyllähän nuo pelot tuolla takaraivossa on ... Ollaan me naiset vaan sisukkaita kun lisää lapsia uskalletaan maailmaan synnyttää :saint:

Yhteistyössä