spinaalipuudutus

Se annetaan vain kerran ja vaikutusaika on 1-2 tuntia. Mulle annettiin se kun synnytyksen luultiin etenevän nopeasti. Olen jossakin vaiheessa itsekseni ihmetellyt, että miksi oon niin kipeä. Noh likka syntyi 6 tuntia puudutuksen antamisen jälkeen, että ihmekös tuo jos olin kipeä :whistle: :whistle:
 
vieras
Spinaalipuudutus

Spinaalipuudutus on uusin puudutusmenetelmä synnytyskivun lievityksessä. Puudutuksen tekee anestesialääkäri ruiskuttamalla puudutusainetta ja kipulääkettä suoraan ohuella neulalla spinaali- eli selkäydinnestetilaan. Siinä puudutusaine leviää nopeasti ja tehokkaasti, joten ainetta tarvitaan huomattavasti pienempi määrä kuin epiduraalipuudutuksessa. Spinaalipuudutuksen kesto on noin 1,5 tuntia eikä lisäannosta voida antaa, koska katetria ei tässä puudutusmenetelmässä laiteta. Spinaalipuudutus sopii siten erityisesti uudelleensynnyttäjille, joilla synnytys on edennyt nopeasti ja jotka eivät todennäköisesti tarvitse pitkäkestoista kivunlievitystä. Koska spinaalipuudutuksen vaikutus alkaa nopeammin kuin epiduraalipuudutuksen, voidaan joskus myös erittäin kipeälle ensisynnyttäjälle antaa ensin spinaalipuudutus ja jatkaa sitten epiduraalilääkityksellä. Myös tässä puudutusmuodossa seurataan lapsen sydänääniä sisäisellä anturilla puolen tunnin ajan ennen puudutuksen laittoa.

Spinaalipuudutuksen yleisin sivuvaikutus on kutina, jota ilmenee lähes 70-80%:lla synnyttäjistä. Joskus puudutus on niin tehokas, että alaraajojen lihasvoima saattaa heikentyä lyhyeksi aikaa. Jos ponnistusvaihe seuraa puudutusta hyvin pian, saattaa myös ponnistusvoima heikentyä. Päänsärkytaipumusta esiintyy enemmän kuin epiduraalipuudutuksen jälkeen. Synnyttäjän verenpaineiden seuranta ja sikiön valvonta ovat tärkeitä myös tässä puudutusmuodossa. Spinaalipuudutuksen vasta-aiheet ovat samat kuin epiduraalipuudutuksen. Puudutuksen aiheuttamista sivuvaikutuksista kerrotaan tarkemmin omassa luvussaan.

 
äiti täälläkin
Kaksi kertaa olen saanut, enkä voi suositella. Teho on loppunut kesken, kun synnytys ei olekaan edennyt oletetulla tavalla. Minulla teho ei kestänyt edes kahta tuntia. Epiduraalin olen saanut vain ensimmäisessä synnytyksessä ja sehän on todella hyvä.
 
Ei ole kokemusta, vaikka mulle luvattiin se synnytykseen. Olin aivan paniikissa koko raskausajan, ja kävin pelkopolillakin puhumassa. Pelkäsin ponnistusta hullun lailla. Pelkopolilla ne sit kehu spinaalia, kuinka se on hyvä ja lapsi suurinpiirtein "liukuu itsestään ulos", kun puudutus on päällä...

Mä sitten uskaltauduin luottaan siihen, ja kuinkas kävikään. Puudutuksen antavaa lääkäriä ei ollut saatavilla synnytyksen aikana niin, että olisin ehtiny sen saamaan, ja jouduin taas kerran kokemaan sen helvetillisen ponnistuksen ilman mitään kivunlievitystä... :/ |O
 
Mä olen kans miettinyt tuota spinaalia, mutta taidanpa jättää väliin miikulin tavoin. Epiduraali kahdella edellisellä kerralla toiminut loistavasti.

Mutta mites nuo aqua-/akvarakkulat? Kokemuksia?Mulle esikoisesta ehdotettiin niitä, mutta otin ilokaasua ja se teki huonovointiseksi.
 
Mulle epiduraalit ei oo auttanu, mut spinaali oli taivas (kokeiltiin kun olin kolmatta synnyttämässä). Oli niiiin uskomatonta, kun vei kivut pois. Laittovaiheessa paikat oli 4-5cm auki ja kun puudutuksen vaikutus alkoi loppumaan niin sainkin ruveta ponnistamaan.
 
keiju84 harmaana
spinaali samanlainen kuin epiduraali, sain kun epiduraalin katetri (vai mikä onkaan) oli lähtenyt. hävis kyl kaikki tunto alapäästä, piti ruveta ponnistaan ja kätilö et ponnista tänne päin missä sen sormet on niin mulla ei ollu mitään käsitystä sen sormista, säkä pelillä sit ponnistelin miten sattu.
 
Mulla kans sektio tehtiin spinaalipuudutuksessa. Koin sen todella epämiellyttäväksi, kun ei tuntenut jalkoja ollenkaan.
Maata pitää 6h, ettei tulis päänsärkyä.

Kun kuopus syntyi alakautta, sain epiduraalin, josta oli apuja reilu tunniksi. Kun vauva oli syntynyt, jouduin leikkaussaliin ommeltavaksi. Piti nukuttaa, mutta olin juonut mehua illan aikana, niin taas spinaalipuudutus. Vaikka sain mini-spinaalin, niin jalat oli pidempään tunnottomat, kuin edelliskerralla.
Eikä tuo kokemus tälläkään kertaa ollut miellyttävä, sen laittokin onnistu vasta kolmannella kerralla :headwall:
Heräämöstä pääsi onneks heti pois, kun jalat vähänkin liikkui.
Toisesta kerrasta sain myös sen kauheen päänsäryn, johon auttoi vain totaalinen makuuasento..

 
Itsellä ei kokemusta tuosta puudutteesta. Toisessa synnytyksessä sitä eka ehdoteltiin, en kuulema tarvinnut niin tehokasta puudutusta kuin epiduraali. En saanut sitten kumpaakaan. Minäkin olen kuullut siitä kammottavasta päänsärystä joka voi puudutuksen jlk yllättää, ja se kipu on kuulema tajuton. Erään tuttuni kotiinpääsy lykkääntyi päänsäryn vuoksi parilla päivällä. Mutta todellakaan kaikille sitä ei tule, minun tuurilla minä sen kuitenkin saisin, niin en varmaan tämän kolmannen kohdalla uskalla edes ajatella sitä.
 
hmm
Mulle sanoi kätilö ja anestesialääkäri että spinaali on kaikkein tehokkain kivunlievitysmenetelmä jota synnytyksessä voidaan käyttää. Ja tosiaan, se tehosi puolet paremmin kuin epiduraali aiemmissa synnytyksissä. Mä itkin niitä kipujani ja spinaalin jälkeen olin kuin taivaassa, kipua ei tuntunut, ja kun tuli aika ponnistaa niin kätilö sanoi että täällä on jo pää puoliksi ulkona, että kerta vielä. En uskonut kätilöä kun en tuntenut tosiaan mitään, sitten kätilö vei mun käden sinne ja päähän siellä oli. :D Edellisissä synnytyksissä saanut puskea lasta ulos tosissaan, ja nyt en ehtinyt kunnolla aloittaakaan kun oli 4,2kg vauva maailmassa(ponnistusvaihe 2min). Suosittelen!
 
Vaniljatäti
Mulla ei vienyt kipua kokonaan, mutta toisaalta ei mennyt kävelykykykään. Ilmeisesti vaihtelee paljonko laittavat sitä ainetta. Teho loppui ennen aikojaan, ja sen kyllä siinä lopussa huomasi. Kauhea kutina siitä tuli. Mutta kaikesta huolimatta: onneksi sain sen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Se annetaan vain kerran ja vaikutusaika on 1-2 tuntia. Mulle annettiin se kun synnytyksen luultiin etenevän nopeasti. Olen jossakin vaiheessa itsekseni ihmetellyt, että miksi oon niin kipeä. Noh likka syntyi 6 tuntia puudutuksen antamisen jälkeen, että ihmekös tuo jos olin kipeä :whistle: :whistle:
Spinaalin voi uusia synnytyksen yhteydessä eli antaa vaikka kaksikin kertaa.Vie tosiaan kivun äkkiä pois, mutta vaikutusaika on lyhyt.

 

Yhteistyössä