Spinaali?

• Viestiketjun aloittaja Mammeli-83
  • Ensimmäinen viesti
Spinaali - laitetaan samalla tavalla kun epiduraali, selkäydinkanavaan mutta muistaakseni vähän alemmas. Spinaalin vaikutusaika on pari tuntia ja annetaan siksi uudelleensynnyttäjille helpommin kuin ensisynnyttäjille. Spinaalia ei tietääkseni voi uusia. Tärkeää spinaalin saannin jälkeen on et pysyy makuullaan vähintään pari tuntia, ei saa nousta ylös -ettei tulis se kauhea päänsärky!
Oma kokemukseni spinaalista on erittäin positiiviset, kipu hävisi heti ja kroppaan tuli lämmin mukava tunne, jonku verran ihoa alkoi kutiamaan. Tunti spinaalin laiton jälkeen oli meidän neiti maailmassa, vaikka ajattelin ettei vaikutusaika eli se 2h riitä. Kätilö tuli tarkistamaan sen tunnin jälkeen tilannetta ja lupasi alkaa ponnistamaan, ajattelin et kokeilen ja hups se vaavi jo syntyikin ja ei oikeasti tuntunut yhtään, puudutus vaikutti täydellisesti. Yhdesä mieheni kans ihmeteltiin et ohhoh se on ohi jo ja ihana nyytti ihasteltavana.
Olen kuullut myös toisenlaisia kokemuksia. Mut kyllä ite ajattelin ottaa seuraavallakin kerralla jos vain saan.. sitähän ei koskaan tiedä miten menee.

Edellinen kirjotus kuulosti kyllä tosi hyvältä. Itsekkin mietin nyt näitä asioita kun toinen tulossa. Ensimmäisessä synnytyksessä sain epiduraalin ja olin tyytyäinen siihen. Ilmeisesti spinaali vie kuitenkin tunnon epiduraaliakin paremmin pois.

Ainoa asia mikä siinä mietityttää on tosiaan se ettei sitä voi uusia. Ystävälläni spinaalin vaikutus loppui melkein kaksi tuntia ennen kuin lapsi oli ulkona. Se kipu oli kuulemma ihan järkyttävää varsinkin kun oli hetken saanut olla täysin kivuttomassa tilassa. Silti hän kyllä kehui itse puudutusta maailman parhaaksi.

Itse sain myös spinaalin synnytyksessä, koska oli todella rajut supistukset. Se vaikuttaa nopeammin ja vei minulta täydellisesti kivut pois! Spinaalin voi uusia, mutta sitä varten ei jätetä kanyylia valmiiksi selkään, niinkuin epiduraalissa, eli saa vain toisen pistoksen. Eli minulla toimi hyvin!

älyttömän hyvä!
Jos olet aiemmin synnyttänyt osaat varmaan kuvitella laittotilanteen. Supistaa ja on hankala olla mitenkäänpäin sängyllä...
Siinä vaan on mentävä kyljelleen ja selkä pyöreäksi. Ei pistoa eikä laittoa tunne, olo on muusta syystä hankala. Ja heti saatava käännettyä kylkeä, ettei vaikutus jää toispuoleiseksi.
Sen jälkeen unohdat, että vois olla kipeä. Spinaali ei minulla ainakaan lievittänyt kipua vaan poisti TÄYSIN. Ponnistusvaihe ei kiristänyt eikä tullut repivää tunnetta, vauva vain liukui ulos.
Suosittelen!

Minäkin sain spinaalin toisen lapsen synnytyksessä ja kokemukset on erittäin hyvät. Olin n 45 min kauheissa tuskissa kun lääkäri puhkaisi kalvot kun olin 6 cm auki pitkän aikaa. Tilasivat samantien anestesialääkärin laittamaan spinaalin muttä hän ei ehtinyt heti tulla joten sain voivotella tuskissani 45 min enkä auennut yhtään enempää. No kun sitten vihdoin lääkäri saapui ja laittoi spinaalin, kivut loppuivat lähes täysin ja n 30 min päästä oli meidän pieni prinssi sylissä. Spinaalin aikana pysyin rentoutumaan niin hyvin että synnytys lähti etenemään vauhdilla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.08.2005 klo 14:09 äippä-78 kirjoitti:
Ei sattunut, eikä sitä neulaa edes näe...
Mä sain epiduraalin ja täytyy sanoa,että sen neulan työntäminen sattu niin helv..tisti,luulin,että varmaan taju lähtee..mutta olen kuullut täysin päinvastaista ystävältäni,jolle se ei taas sattunut yhtään..joten minä olen tullut siihen tulokseen,että se sattuminen taitaa johtua neulanlaittajan taidoista..kun en minäkään mikää niin kovin kipuherkkä mielestäni ole ja se laitto kesti aika kauan :/ Ystävällä kuulemma ei...

just me
eihän sitä neulaa nää, mut kun se työnnetään nikamien väliin ja syvälle selkään?!
oon kans kuullu et epiduraalin laitto sattuu, mut siskoni sano et spinaali laitettas ohuemmalla neulalla, ja muutenkin eri kohtaan ja paikkaan ku epiduraali...

kokemusta ei oo kummastakaan, mut neuvola täti suositteli spinaalin ottoa jos mahdollista seuraavaan synnytykseen kun pelkään sitä niin paljon!

pelkään myös neuloja, sain jopa puudutuslaastarin että pystyttiin verikoe ottaa!!

onko se totta ettei spinaalin avulla tunnu kun vauvan pää tulee ulos?
se kipu oli jotain niin kamalaa sillon kaks vuotta sitten etten halua kokea sitä uudestaan, ennemmin meen vaikka leikkaukseen!

pelottaa... la vast helmikuussa...

Sain spinaalin synnytyksessä ja toista kertaa en sitä ota. Pitkitti ponnistusvaiheen marathon synnytykseksi ja sectio oli lähellä. En tuntenut supistuksia lainkaan, en tiennyt millon ponnistaa. Onneksi vaikutus lakkasi ponnistusvaiheen aikana, niin tunsin sen ponnistamisen tarpeen.

VierasP
Jaa-a, minulla on molemmista kokemusta, toisesta kylläkin nyt vasta synnytyksen jälkeen kun piti paikkoja uudestaaan avata... eivät olleet parantuneet ja kipu jatkui neljättä kuukautta. En ole tiennytkään että tuo spinaalin saa muutenkin kuin sektiossa. Mulle annettiin siis sellainen spinaali, että meni tunto jaloista kokonaan, siis todellakin koko alapää "pois". Epiduraalin sain myös tosi tujun annoksen tyräni vuoksi.
Epiduraalin sain siis synnytyksessä ja sitä ennen puudutettiin,ei sattunut, puudute pikkuriikkisen kirveli. Spinaalin sain ilman puudutusta: ei satttunut sitäkään vähään kun ei se puudute kirvellyt. Neula on todellakin niin ohut että hyvä että tietää siitä. Ja minulle kun on aikaisemmin hoettu kuinka kipuherkkä olen. Että se siitä kivusta... epiduraalia en noin tujuna haluis toista kertaa koska pitkitti synnytystä varmasti.. vei kyllä hyvin kivut mulla, eikä mitään päänsärkyjä tai pahoinvointeja tullut kummastakaan. Sellaista häntäluun kipua/arkuutta tuli molempien jälkeen, ota sitten selvää tuliko puudutuksesta vai mistä. Nyt saatan joutua taas huomenna kursittavaksi.. synnytyksestä pian 4kk... ja spinaalihan se taitaa odottaa jos ei ihmettä tapahdu ja haavan vuoto (tämän uuden haavan) yön aikana lopu.

:wave:
Sain synnytyksessä sekä epiduraalin että spinaalin...Epiduraali ei vie koko supistuskipua pois, mutta katkaisee sen terävimmän kärjen siten, että kivut sietää. Spinaali vie sitten kyllä kivun kokonaan, mutta on myös niin pirullinen, ettei anna mitään merkkiä kun lopettaa vaikuttamasta...(ainakin omalla kohdallani teki niin).Miulle kävi nimittäin niin ohrasesti, että meni spinaalin vaikutuksen aikana oksitosiinitippa suht rivakkaa vauhtia ja spinaalin vaikutus loppui kuin seinään...kätilö oli toisessa huoneessa apuna toisessa synnytyksessä enkä arvannut puuttua painelemaan konetta kiinni vaikka käytän samoja laitteita töissä teho-osastolla. Noh, siinä sitten saatiin taas tuntea supistukipua ihan olan takaa kipusokin partaalla...
Spinaalipuudutus siis annetaan selkäydintilaan, kun epiduraali puolestaan jää selkäydintilan ulkopuolelle.

Onko kenelläkään ollut spinaalista seurauksena päänsärky, joka häviää, kun on makuullaan? Muistan jostakin lukeneeni, että tällainen voi tulla. Minulta on joskus otettu selkäydinnäyte, josta seurauksena oli hillitön päänsärky. Tähän auttoi päiväkirurgiassa laitettu veripaikka. Siis verta kai laitettiin selkäydinnesteen sekaan.

Yhteistyössä