spermatestiin

Jos on jotain erityistä syytä epäillä spermassa olevan jotakin vikaa niin ei tartte odottaa vuotta, mutta yleisesti ottaen sellanen vuosi on rajana yrityksellä jos on nuori ja 'terve' pariskunta yrittämässä lasta.. siis yleistys tämä, tokihan yksityinen gyne ottaa vastaan ihan heti kun haluat.. spermatestiin tuskin pääset tk:n kautta kun sitä ei ainakaan täällä testailla missään tk:n labroissa.. toki juttu vaihtelee paikkakunnittain varmaan, että kannattaa kysellä vaihtoehtoja, vaikkapa ihan soittamalla neuvolaan tai omalääkärille, kyllä ne neuvoja antavat mihin mennä jos eivät itse pysty auttamaan.. Meillä testattiin sperma yksityisen gynen lähetteellä.. eli mun gynekologi kirjoitti samalla miehelle spermatutkimuksen lähetteen kun kirjoitti mulle verikokeisiin lähetteet.. näytteen sai ottaa kotosalla, mut se piti toimittaa sit tutkittavaksi minuuttiaikataululla! Maksua en muista, maksoihan se jotakin, mut ei mitään vararikkoon asti..

Huomenia vaan kaikille! Olen miettinyt ihan samaa, jos tilais netistä spermatestin ja tekis itse, koska siinä säästäis..netistä tilattava 39e ja tampereella maksaa yksityisellä n. 125e ja siitä saa kelalta muutaman kympin takas. Mun kaveri on labrassa töissä ja sanoi, että netin testi (ainakin aconilla) on yhtä luotettava kuin mitä hän käyttää työssään, ainoa asia on se, että siinä pitää olla pirun huolellinen, tarkka ja hygieeninen. Mutta suositteli tekemään itse..tarkistaa vaan, että on CE-hyväksyttyjä.

siis häh?? en oo koskaan kuullutkaan!! ihanko oikeesti siitä selviää, siittiöiden määrä, liikkuvuus (a-d),epämuotoisuus, mahdoll. vasta-aineet, Mar-testi.. Tuskin sentään.. ei taideta hyväksyä sairaalassa tutkimukseksi..

Siitä näkee siittiöiden aktiivisuuden..mä haluan ainakin sen selvittää ensin, koska mulla on oikea munanjohdin tukossa ja meidän lapsettomuus johtuu tällä hetkellä siitä. Mun mies on ollut edellisessä liitossaan pari kertaa "raskaana", joten meille riittää tällä hetkellä se, että katsotaan onko siellä miehen pussukoissa elämää..

Hui, en ihan heti luottaisi kotitesteihin tässä asiassa. Mä käyn yksityisen gynen vastaanotolla ja se kirjoitti miehelle lähetteen sperma-analyysiin. Maksoi 93 euroa ja paikkana Tampere. Eli ei mikään hirmuinen hinta. Mun käsityksen mukaan pitäisi olla noin vuosi yritystä takana ennen kuin lähetteen laittavat jos kyseessä terve mies. Tk:ssa ei mun tietääkseni näytettä oteta. Mun mies antoi näytteen paikanpäällä. Toki sen voi tehdä kotonakin, mutta olisi tullut liian kiire testin viemisellä, joten näin oli luotettavampaa.

Mun mies taas sai lähetten ja purkin sairaalaan kautta, maksoi ainoastaan sen 22 euroa, eli poliklinikkamaksun. Itse kuitenkin toimitetaan näyte sinne testipaikkaan, mikä meillä olis helsingin diakonissalaitos.

Me vietiin Väestöliittoon, ei vielä vuotta yritystä, joten lähete yksityiseltä ja omavastuu oli 103 euroa :whistle: Mutta noista kotitesteistä ei kyllä paljon hyötyä ole, kun eivät pysty määrittämään juuri normaalimuotoisten määrää, vasta-aineita ym. Siis vaikka miehellä olisi huikea määrä siittiöitä ja liikkuisivat hyvin, jos normaalimuotoisia on vaikka 0 %, ei määrästä ja liikkuvuudesta ole iloa. Kannattaa kyllä satsata sen verran, että tekee kunnon sperma-analyysin, koska sen joutuu sitten myöhemmin ehkä kuitenkin tekemään ja siinä vaiheessa on mennyt kotitestin ja "kunnon testin" hinta. Tsemppiä yritykseenne!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2005 klo 13:21 justagirl kirjoitti:
Me vietiin Väestöliittoon, ei vielä vuotta yritystä, joten lähete yksityiseltä ja omavastuu oli 103 euroa :whistle: Mutta noista kotitesteistä ei kyllä paljon hyötyä ole, kun eivät pysty määrittämään juuri normaalimuotoisten määrää, vasta-aineita ym. Siis vaikka miehellä olisi huikea määrä siittiöitä ja liikkuisivat hyvin, jos normaalimuotoisia on vaikka 0 %, ei määrästä ja liikkuvuudesta ole iloa. Kannattaa kyllä satsata sen verran, että tekee kunnon sperma-analyysin, koska sen joutuu sitten myöhemmin ehkä kuitenkin tekemään ja siinä vaiheessa on mennyt kotitestin ja "kunnon testin" hinta. Tsemppiä yritykseenne!
Hyvä kommentti tämä.. mun miehellä on just tämä vaiva.. spermatestissä kun saatiin selville, että määrä on huikea, liikkuvuus loistava, mutta normaalimuotoisten siittiöiden määrä on huono! Joten kansankielellä, niitä on paljon, ne menee lujaa mut ne on hemmetin tyhmiä.. eli niillä 'tyhmillä' ei raskautta saada aikaiseksi!

Yhteistyössä