Soviteltu päiväraha, auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jannuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jannuska

Vieras
Onko kukaan täällä tehnyt osa-aikaista työtä ja saanut siis soviteltua päivärahaa? Olen tekemässä työsopimuksen osa-aikaseen työhön ja haluaisin varmistaa mitä kaikkea sopimuksessa pitää lukea, että tuota päivärahaa saa. Työttömyyskassasta sanoivat että työsopimuksesta on hyvä olla kopio liitteenä ensimmäistä kertaa soviteltua päivärahaa haettaessa.

Eli pitääkö sopimuksessa olla esim. tarkka viikkotuntimäärä vai riittääkö pelkkä kuukaudessa tehtävä tuntimäärä, pitääkö olla erikseen mainittuna että työn teko tapahtuu työnantajan tiloissa ns. "valvotusti" jne?

Ei ole niin vaikeaa. :) Molemmat vaihtoehdot käy, joko viikko- tai kuukausituntimäärä. Yleensähän työnantaja päättää, millaista työsopimusta tarjoaa. Kuukauden hakujakson aikana työmäärän pitää kuitenkin olla se max 80 %, jotta saisi soviteltua päivärahaa.

Ei tarvitse erikseen mainita, että työ on "valvottua", valvonta lähtökohtaisesti kuuluu työsuhteeseen. Normaalisti työntekopaikka mainitaan työsopimuksessa. Minulla se on kotini, mutta saan silti soviteltua päivärahaa. Kotityö on päivärahan este lähinnä provisiopalkkaisessa työssä, mutta jos työ on tuntipalkkaista tai kuukausipalkkaista määrätyillä tunneilla, voi soviteltua päivärahaa saada vaikka työskentelisi kotonakin. Ainakin oman kokemukseni mukaan, eikä mitään selvitystä työn valvontatavoistakaan ole pyydetty.

Mulla ei ole mitään tuntimäärää. Ns. nollasopimus, mutta tunteja tullut silti ihan OK. Joka kuukaudelta ilmoitetaan tehdyt työtunnit Kelaan ja toimitetaan palkkakuitit. Ei hankalaa..
Ja mullakaan kyllä mitään mistään "valvonnasta" ole kyselty..:D Mitä väliä sillä edes on, että tekeekö sitä työtä "valvotusti" vai yksikseen?

Yhteistyössä