Sossutätit kylässä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
..ja vaikea ymmärtää edelleen näitä jotka vinkuvat turhista asiakkuuksista, "kun mitään tarvetta ei ole, kaikki on loistavasti kunhan ilkeyksissään kyttäävät".

Alkutilanne siis tämä että sossuun tullut nimetön ilmoitus perheväkivallasta ja lasten laiminlyönnistä joka tietenkin on tutkittava ja tehtävä lastensuojelun tarpeen selvitys jota kartoitetaan yhdellä sossun luona käynnillä ja yhdellä kotikäynnillä.
Tiedossa on kuka tämän ilmoituksen on tehnyt, vaikka nimetön ilmoitus onkin. Kyseessä hippasen päästään vippaava sukulainen jonka kanssa ollaan välit katkaistu, mm.. Hänen alkoholi- ja mielenterveys ongelmien takia. Ihan periaatteesta kun hän rapiat 30-vuotiaana esikoisensa saaneena ei lapsiaan pystynyt kasvattamaan, miten me nippa nappa parikymppiset sitten siihen pystyttäisiin.

No, nyt on kotikäynti takana ja mitään huomautettavaa eivät löytäneet. Lapsilla ja meillä asiat hyvin, kotiolot ja parisuhdekunnossa.

Vaikka itseäni kieltämättä hävetti kun pyyhälsin hikipäässä kesken työpäivän kotiin, mies oli aamupäivän muksujen kanssa kotona, eteisessä hyppäsi epämääräinen kenkä- ja vaatekasa vastaan aamupäivän ulkoiluiden jäljiltä, leluja oli ripoteltu sinne tänne, ruokapöydässä vielä astiat ja lapsilla ketsuppiviikset korviin asti. Vessassa lemusi kakkavaippa ja kahvin kanssa löytyi tarjottavaksi vain muutama keksi.
Silti saatiin synninpäästö, normaalia lapsiperhe-elämää. Vaikka minun mielestäni kämppä oli siivoton ja lapset näytti röllipeikoilta likaisine nassuineen ja kampaamattomine hiuksineen. Saati kun itse juoksin tuhatta ja sataa hikipäässä kotiin kun töistä lähtö vähän venyi, ilman meikkiä ja toppahousut jalassa, pipon alla litistyneine hiuksineni.

Mutta ihmisiä ja usein äitejä he itsekkin ovat, ei mitään ilkeitä kiusanhenkiä ja mörköjä.

Niin, jännä on kun vuoroin valitetaan, että kyttäävät ja vainoavat, nöyryyttävät tarkistuskäynneillään. Sitten taas kun jotain sattuu eikä tilannetta ole voitu ennaltaehkäistä syytetään kun mitään ei ole tehty tai ainakaan riittävästi.
Pitäisikö sossujen oikeasti olla yli-ihmisiä telepaattisine kykyineen ja tietää miten perheessä menee ihan käymättä paikan päällä? Pitäisikö heidän tietää mikä ilmoitus on turha ja mikä ei tutkimatta asiaa?

Varhainen puuttuminen olisi aina paras vaihtoehto lapsen kannalta mikäli oikeasti jokin on hätänä. Se tarkoittaa sitä, että lähdetään tarkistamaan pienetkin vihjeet eikä odoteta mustelmia tai muuta "selkeää näyttöä". Usein vaikka tarkistamaan lähdetään pienen vihjeen perusteella voikin perheestä paljastua todella akuutti paha tilanne. Miten olisikaan silloin käynyt jos olisi odoteltu selvelmpiä merkkejä?

Jos haluamme yhteiskunnastamme sellaisen, että lapset saadaan pelastettua mahdollisimman varhain täytyy meidän hyväksyä, että myös virhearvioita tehdään ja ns.turhia käyntejä tapahtuu. Ikävältähän se tuntuu jos turhaan joutuu epäilyksen alle, mutta ehkä meidän pitäisikin pyrkiä muuttamaan ennakoluloisia asenteitamme lastensuojelua kohtaan jotta tälläista turhaa häpeää ei tarvitsisi tuntea.

Ja kaikkein tärkeintä olisi saada riittävästi resursseja lastensuojeluun jotta siellä voitaisiin hoitaa turhat ja oikeat käynnit kiireettä, huolella ja ammatillisesti, mahdollisimman vähän ketään loukkaamatta.

Ja juu, toki mulkkujakin sossuihin mahtuu, ihan niin kuin poliiseihin ja huoltomiehiinkin.

Ai niin ja äsköiseen vielä lisäisin, että tietenkään ei ole oikein joutua jonkun häiriintyneen ihmisen toistuvien ilmoitusten kohteeksi. Mutta kylläpä sossut varmaan tilanteen pian tajuavat :)

Ps. äsköinen vuodatus oli siis yleistä pohdintaa, ei a.p:lle erityisesti.

Siis tarjositko ap niille kahvit??? Ja miksi sinua hävetti, ettei sinulla ollut tarjota mitään kahvin kanssa - ilmeisesti yllätysvieraille, jotka vieläpä olivat sosiaalityöntekijöitä?

Siis tarjositko ap niille kahvit??? Ja miksi sinua hävetti, ettei sinulla ollut tarjota mitään kahvin kanssa - ilmeisesti yllätysvieraille, jotka vieläpä olivat sosiaalityöntekijöitä?

Eivät mitenkään yllättäen tullut, mutta piti töistä tullessa ehtiä pullaa hakemaan mutta meni niin myöhäseksi lähtö että en ehtinyt mitään ylimääräisiä koukkauksia tekemään.

Ja toki tarjosin kahvit, ihan kuin kenelle tahansa vieraalle joka ovesta sisään tulee.

[QUOTE="aloittaja";27851758]
Ja toki tarjosin kahvit, ihan kuin kenelle tahansa vieraalle joka ovesta sisään tulee.[/QUOTE]

Tarjoatko kaikille huoltomiehillekin, nuohoojalle tai vaikka kodinkoneliikkeen tyypeille, jotka tuovat jonkun uuden kodinkoneen? Asutko muuten maaseudulla vai kaupungissa?

Meillä on tosi riitaisa ero takana, mies vielä vuosia eron jälkeen keksi milloin mitäkin kiusaa. Mä olen koko ajan neuvolaan infonnut missä mennään. Kerran lastenvalvojan luona mies veti ihan pohjat tai yli tai mitä lienee. Jotenkin aina onnistu saamaan lastenvalvojat puolelleen ja maalas mut ihan juopoks (oon absolutisti), hulluks/tyhmäks jne ja lv sano sille mun edessä, että kyllä sä voit huoltajana tehdä äidistä ilmotuksen, jos luulet, että lapset on huonossa hoidossa tai äidin luona vierailee epämääräistä porukkaa. Neuvolassa terveydenhoitaja totes mulle, että kuule, ei mitään hätää, keität vaan kahvit niille sossuille, jos ex sen ilmon tekee ja ne näkee miten hyvin sä hoidat sun lapsias. Että ihan normaalia musta keittää ne kahvit, vaikka vähän pitkän kaavan mukaan selvitinkin ;)

[QUOTE="vieras";27852709]Tiesitte, että tulevat ja mies ei sitten ollut tehnyt mitään kodin siivoamiseksi?![/QUOTE]

Edellisenä päivänä oli kyllä imuroitu ja siivottu muuten, ei ollut vain ehtinyt tiskejä laittaa koneeseen eikä pukuja laittamaan kuivumaan ulkoilun jälkeen. Lelutkin aamun aikana ehti muksut levittää moneen kertaan..

[QUOTE="vieras";27852709]Tiesitte, että tulevat ja mies ei sitten ollut tehnyt mitään kodin siivoamiseksi?![/QUOTE]

Samaa mäkin mietin, vaikka tuo sotku yms. onkin normaalia niin kyllä jokainen sitikin yrittäisi siivota edes vähän, jos vieraita tulossa saatisitten tuollaisia vieraita.
Vaikka sillä ei oikeasti ole väliä, niin normaalit ihmiset siivoavat/järjestelevät silti eivätkä nyt ainakaan lisää sotkua, jättämällä esim. ne ulkovaatteet pitkin poikin.

Juu, ei niitä kiinnosta kuin etsiä epätoivoisesti uusia asiakkaita, vanhoista ja oikeista lastensuojeluasiakkaista viis veisaavat. Nähtiinhän se tässä Eerikankin tapauksessa : 500 sivua sossujen kirjoittamaa tekstiä ja silti annettiin lapsen mennä sekopäisten vanhempiensa luokse äitienpäivän viettoon.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013010916535612_uu.shtml

Oon ihan vitun ylpeä sossujen toiminnasta - NOT :)

[QUOTE="aloittaja";27853250]Ei sitä ketään kai pakota tarjoamaan, mutta kyllä meillä vieraille kahvia keitetään. :O[/QUOTE]

Just mun pointti, keitän toki vieraille :)

[QUOTE="aloittaja";27853250]Ei sitä ketään kai pakota tarjoamaan, mutta kyllä meillä vieraille kahvia keitetään. :O[/QUOTE]

Onkohan se maalla kasvaneiden tapa, ku kyllä meillä on tapana keittää kahvit Kaikille vieraille. Oli sitten nuohooja, talkkari tai anoppi.

Onkohan se maalla kasvaneiden tapa, ku kyllä meillä on tapana keittää kahvit Kaikille vieraille. Oli sitten nuohooja, talkkari tai anoppi.

Ei oo aina :D Mäkin keitän kaikille ja koko ikäni olen täällä betoniviidakossa asunut =) Ja ap, mulla on samanlainen kokemus aiheettomasta ilmoituksesta eikä mitään pahaa sanottavaa sosiaalitoimen toiminnasta, päinvastoin.

Kyllä minä tarjoan kahvia kaikille, jotka kynnyksen yli tulee ja vähänkin pidempään viipyvät. Maalari, sähkömies, perheohjaaja, soskuntäti, lastenhoitaja. Miksen tarjoais? Minusta se on kohteliasta. Lisäksi vien aina tuliaisia kun menen kylään, siis ihan minne vaan. Suklaalevy, suklaapaketti, pulla, keksiä, kukkia tms.

Yhteistyössä