Sossusta kertaluontoista avustusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miinuksella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miinuksella

Vieras
Luin netistä että sossusta voisi saada myös ennalta ehkäisevää avustusta ja äkilliseen suureen rahantarpeen aiheuttamaan, hetkelliseen ahdinkoon.
Onko joku joutunut hakemaan tällaista ja miten se tapahtuu?
Voiko tukea saada puhelimitse ellei itse pääse paikan päälle (tai maksavatko matkat jos menee paikan päälle) ja vaativatko kaikenlaisia hankalia selvityksiä?
Nyt on erittäin hankala tilanne ja alkaa ruokarahat loppua ellei yllättäviä tuloja tule, yksi vuokra pitäisi saada maksettua myös. Luin että "perusturvaan" kuuluu jopa tv-lupa ja lehtitilaus, ei meillä sellaiseen ikinä ole rahaa ollut normaalistikaan (miten se on muka välttämätön?) eikä ikinä ole eletty "toisten kustannuksella" mutta nyt olisi se todellinen tarve. Tosiaanko sosiaalipummeilla on näin "helppo ja mukava" elämä?
Pitääkö lopettaa työntekokin ryhtyäkseen täyspäiväiseksi sossun asiakkaaksi että on varaa tilata lehteä, katsoa teeveetä ja ostaa ruokaa ja normaaleja "välttämättömiä perusasioita" ilman pennin venyttämistä, vai voiko muutkin saada apua?

Kiitos mikäli joku osaa kertoa onko saanut kertaluonteista avustusta jos sellaista on tarvinnut, vai onko vain passitettu pois...

Kertaluonteinen tai jatkuva niin pitää joka tapauksessa tehdä toimeentulotukilaskelma. kunnasta riippuen paikan päällä tai hakemus täyttämällä. Soitapa sinne ja kysy mikä käytäntö. Harkinnanvaraista voi lisäksi saada jos on esim. lastensuojeluasiakas.

http://www.tampere.fi/sosiaalipalvelut/toimeentulotuki/toimeentulotukilaskuri/index.html

esim. tuolla voit käydä itse laskemassa. määräytymisperuteetkin löydät sieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mansikka85:
Kyllä sun pitää aika paljon lippuja ja lappuja täytellä ennen,kun mitään rahaa saat.

Selvä, kiitos vastauksista. Kamalan vaikeaksi on tehty. =(
Voi olla että kohta ollaan sitten sossun vakiasiakkaita... Sehän jo yksin vie rahaa että hankkii niitä selvityksiä joka puolelta. Eli kaikkiko pitää todistaa kun tilannettaan selvittää?

ensinnä: tuo lehti ja tv-maksujuttu kuuluu perusosalla katettaviin kuluihin, eli perusosa esim yksin asuvalla laskennallisesti vajaa 400e/kk, ja siihen sisältyy siis ruoka, vaatteet, puhelin, tv, lehti ym menot. erikseen huomioitavia menoja on vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutus ja terveydenhuollonmenot (ja jotkin muutkin erikseen päätetyt menot). täydentävää toimeentulotukea kyllä myönnetään kertaluontoisena, mutta kyllä mä ainakin vaadin asiakkaan tänne toimistolle ja mukana pitää olla selvitykset tuloista ja menoista, eli vuokrakuitti, tiliotteet, palkkanauhat ym. kelan tiedot näkyy suoraan koneelta. eli summa summarum: jollei kertakaikkiaan ole muuten rahaa, niin sitten toimeentulotuki on paikallaan. jos on säästöjä tms, niin ne pitää ensin tietty käyttää.

Nojaa, en tiedä jos on tuo tilanne, että ruokaan ei riitä rahat. Mulla oli opiskeluaikoina sellanen tilanne, että muutenkin tosi köyhään tilanteeseen sattu kaksi isoa menoa yllätyksenä: rillit meni rikki (piti ostaa kokonaan uudet ) ja loukkasin jalkani pahasti ja tarvitsin fysioterapiaa. Kunnan fyssarille oli kolmen kk:n jono ja mulle sanottiin, että jos haluan jalan vielä toimivan,on mentävä yksityiselle. No, kalliiksi siis tuli ja hain sossusta apua. Tulos: rillejä ei makseta. Syy: en ole pitkäaikaistoimeentulotuen varassa. Eli suomeksi: jos olisin ollut jo pitkään sossun luukulla pyytämässä rahaa, niin saisin sitä silmälaseihinkin. Myöskään fyssaria ei maksettu, mun olisi pitänyt odottaa kunnalliselle pääsyä. Yritin selittää, että sitten ei olisi enää toimivaa jalkaa, mutta ei auttanut. Oon oikeasti tosi vihainen tuosta, että sen kerran elämässä kun todella sitä apua tarvitsisi, niin ihan vittuiluksi menee koko touhu!

Alkuperäinen kirjoittaja miinuksella:
Kyllä sun pitää aika paljon lippuja ja lappuja täytellä ennen,kun mitään rahaa saat.

Voi olla että kohta ollaan sitten sossun vakiasiakkaita... Sehän jo yksin vie rahaa että hankkii niitä selvityksiä joka puolelta. Eli kaikkiko pitää todistaa kun tilannettaan selvittää?

kaikki ja kaikki, tuliotteet, työsopimukset, vuokrasopimus, laskut/kuitit, joita laskelmaan hyväksytään

Toimeentulotuki on tarkoitettu viimeiseksi keinoksi tulla toimeen. Jos sitä saisi helposti, olisi "tarvitsijoita" aika paljon enemmän. Jos tarviitte tulevaisuudessakin, ei tarvii niitä papereita enää niin paljoo täytellä.

Alkuperäinen kirjoittaja sossuntäti:
ensinnä: tuo lehti ja tv-maksujuttu kuuluu perusosalla katettaviin kuluihin, eli perusosa esim yksin asuvalla laskennallisesti vajaa 400e/kk, ja siihen sisältyy siis ruoka, vaatteet, puhelin, tv, lehti ym menot. erikseen huomioitavia menoja on vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutus ja terveydenhuollonmenot (ja jotkin muutkin erikseen päätetyt menot). täydentävää toimeentulotukea kyllä myönnetään kertaluontoisena, mutta kyllä mä ainakin vaadin asiakkaan tänne toimistolle ja mukana pitää olla selvitykset tuloista ja menoista, eli vuokrakuitti, tiliotteet, palkkanauhat ym. kelan tiedot näkyy suoraan koneelta. eli summa summarum: jollei kertakaikkiaan ole muuten rahaa, niin sitten toimeentulotuki on paikallaan. jos on säästöjä tms, niin ne pitää ensin tietty käyttää.

Tuo omaisuus (+velat) meillä on ongelma, mutta ei omaisuutta noin vain rahaksi muuteta ja siihen nähden kyseessä on silti pikkurahat (1000-2000 eur). Saako omaisuutta kuitenkin olla tässä kertaluonteisessa korvauksessa? Ilman kerta-avustusta meille luultavasti alkaa kehittyä velkakierre ja siitä se alamäki sitten alkaisi niin että siellä sossun luukulla saisikin olla joka viikko. Säästöjä meillä ei kuitenkaan ole mistä saisi suoranaista rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pummi:
Nojaa, en tiedä jos on tuo tilanne, että ruokaan ei riitä rahat. Mulla oli opiskeluaikoina sellanen tilanne, että muutenkin tosi köyhään tilanteeseen sattu kaksi isoa menoa yllätyksenä: rillit meni rikki (piti ostaa kokonaan uudet ) ja loukkasin jalkani pahasti ja tarvitsin fysioterapiaa. Kunnan fyssarille oli kolmen kk:n jono ja mulle sanottiin, että jos haluan jalan vielä toimivan,on mentävä yksityiselle. No, kalliiksi siis tuli ja hain sossusta apua. Tulos: rillejä ei makseta. Syy: en ole pitkäaikaistoimeentulotuen varassa. Eli suomeksi: jos olisin ollut jo pitkään sossun luukulla pyytämässä rahaa, niin saisin sitä silmälaseihinkin. Myöskään fyssaria ei maksettu, mun olisi pitänyt odottaa kunnalliselle pääsyä. Yritin selittää, että sitten ei olisi enää toimivaa jalkaa, mutta ei auttanut. Oon oikeasti tosi vihainen tuosta, että sen kerran elämässä kun todella sitä apua tarvitsisi, niin ihan vittuiluksi menee koko touhu!

Tuntuu niin väärältä, osanottoni. Toivottavasti meille ei käy samoin, vaikka elämä kyllä helpottuisi kun valtio (=toiset ihmiset) maksaisivat kaiken, ainakin nyt tuntemamme "sosiaalipummiperheet" elävät meitä paremmin, ja kaikkein parhaimmassa asemassa ovat sinkut!

...ensiksi noista laskelmista. ne on paikkakuntakohtaiset ja joka sosiaalivirastossa on oma käytäntö, mutta suunniilleen samat "edut" jokapaikassa. Noi laskennat (omatekemät) on enempi suuntaa antavia, joten ei kannata luottaa täysin summaan mitä kone kertoo. Toimeentulotuki perustuu tulo-meno arvioon ja sen pohjalta laskelma ja päätös tehdään.

Harkinnanvaraistakin voi kuka tahansa saada, mutta perustelut pitää olla hyvät ja päätöksen tekee aina sossu.

Meilläkin tarvittiin apua (olen kotiäiti) jouduin sairaalaan äkisti pitemmäksi aikaa ja miehen oli pakko jäädä pois töistä vahtimaan kotiin lapsia. näin ollen rahakaan ei juossut ja sairaala olostakin tuli tuntuva lasku. apua saatiin ja laskut maksettua ja päästiinkin heti sairaalaoloni jälkeen normaaliin elämään ja normaali tuloille. Eli tälläisissä tilanteissa on mahdollisuus saada apua, mutta valmistaudu elämäsi yhteen pahimpaan paperi ralliin. Kuka tahansa meistä voi missä vaiheessa tahansa joutua vierailemaan sossussa lyhyeksi tai pidemmäksi aikaa, eikä se minusta meistä tee yhtään sen huonompia :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
...ensiksi noista laskelmista. ne on paikkakuntakohtaiset ja joka sosiaalivirastossa on oma käytäntö, mutta suunniilleen samat "edut" jokapaikassa. Noi laskennat (omatekemät) on enempi suuntaa antavia, joten ei kannata luottaa täysin summaan mitä kone kertoo. Toimeentulotuki perustuu tulo-meno arvioon ja sen pohjalta laskelma ja päätös tehdään.

Harkinnanvaraistakin voi kuka tahansa saada, mutta perustelut pitää olla hyvät ja päätöksen tekee aina sossu.

Meilläkin tarvittiin apua (olen kotiäiti) jouduin sairaalaan äkisti pitemmäksi aikaa ja miehen oli pakko jäädä pois töistä vahtimaan kotiin lapsia. näin ollen rahakaan ei juossut ja sairaala olostakin tuli tuntuva lasku. apua saatiin ja laskut maksettua ja päästiinkin heti sairaalaoloni jälkeen normaaliin elämään ja normaali tuloille. Eli tälläisissä tilanteissa on mahdollisuus saada apua, mutta valmistaudu elämäsi yhteen pahimpaan paperi ralliin. Kuka tahansa meistä voi missä vaiheessa tahansa joutua vierailemaan sossussa lyhyeksi tai pidemmäksi aikaa, eikä se minusta meistä tee yhtään sen huonompia :)

Vähän saman tapainen tilanne se meilläkin on. Kynnys oli tosiaan suuri, mutta lasten takia sitä ajateltiin että pakkohan sitä on edes kysyä, kun tilanne alkaa näyttää aika huonolta. Kiitos rohkaisusta. Aion sanoa tuon joskus jollekin vastaavaan tilanteeseen joutuvalle toiselle jääräpäiselle "minä en toisten varoilla elä"- henkilölle. :)

Laskelmat eivät ole "paikkakuntakohtaisia" vaan lakiin perustuvia. Joskus joku työntekijä voi olla hövelimpi ja katsoa jotain asioita läpi sormien, mutta perusteet on ihan samat kaikille. Tasa-arvoa nääs.
Jos teillä perusteet täyttyy, niin siitä vaan apua hakemaan. Kyllä ne on joku tarkkaan miettinyt ja niille tukea suotakoon jotka tarvitsee.

Itse asiassa tuon Tampereen testin mukaan meidän pitäisi joka tapauksessa saada pari sataa euroa kuussa lisätukea mitä en tiennytkään. Arviohan se vain on, mutta hyvä tietää jos tässä nyt alkaa tosiaan ruokarahat loppua (1-2 viikon päästä vasta) niin voisi yrittää vedota niihin.

Mitähän tapahtuu jos vuokra jää maksamatta, kuinka nopeasti heitetään ulos ja mihin sitten joudumme? Eihän sentään ketään taivasalle voida noin vain lykätä...

Itse asiassa tuon Tampereen testin mukaan meidän pitäisi joka tapauksessa saada pari sataa euroa kuussa lisätukea mitä en tiennytkään. Arviohan se vain on, mutta hyvä tietää jos tässä nyt alkaa tosiaan ruokarahat loppua (1-2 viikon päästä vasta) niin voisi yrittää vedota niihin.

Mitähän tapahtuu jos vuokra jää maksamatta, kuinka nopeasti heitetään ulos ja mihin sitten joudumme? Eihän sentään ketään taivasalle voida noin vain lykätä...

Älkää missään tapauksessa jättäkö vuokria rästiin, miellummin heti jo sossuun aikaa varaamaan. Maksamatta jättämisestä alkaa sellanen helvetin kierre ettei se oo hyväksi kelleen. Riippuu vähän kellä ootte vuokralla, jotkut laittaa nopeammin ulos kuin toiset.

Yhteistyössä