Sosionomi turha koulutus ?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kovasti haukutaan eri keskustelupalstoilla tuota koulutusta, onko todella näin että 3,5 vuotta menee hukkaan ja töitä ei ole jos tuon koulutuksen käyn ?

Pitäisikö mielummin opiskella lähihoitajaksi ? (hanttihommat pesut, syötöt ym. ei oikein kyllä kiinnosta )

Noh, itse en ihan turhaksi tuota koulutusta katsoisi. Itse valmistuin v.2001 ja olen valmistumisestani lähtien ollut alalla töissä, mielenkiintoisissa ja haastavissa tehtävissä. Viimeiset kuusi vuotta vakituisena ja tyytyväinen olen ollut sekä koulutukseeni että työtehtäviini. Toki se on varmasti myös itsestä ja persoonasta kiinni saako töitä vai ei ja minkälaisia töitä. Olen myös sitä mieltä että sosionomikoulutuksen käyneellä on hyvä pohja jatkaa melkein mille muulle alalle tahansa jos huomaa ettei sosiaaliala olekkaan se oma juttu, sehän on tosiasia ettei se kaikille sovi mutta se ei ole välttämättä koulutuksesta kiinni.

No jos mulla tämä nykyinen tietämys olis elämästä niin en menis ko. kouluun... Se on vähän turha "välimaasto", eli töitä on kyllä mutta palkat huonot. Eli menisin ennemmin yliopistoon tai sit tosiaan vaikka lähihoitajaksi koska koulutus paljon lyhempi. Eli 3,5 vuotta koulua (mulla jonkun verran lainaakin oli pakko ottaa) ja kuitenkin työpaikat on ihan tavallisia duuneja ja alan matalat palkat ja työt yleensä henkisesti todella raskaita...
Mutta parikymppisenä kun näitä ratkaisuja tekee niin silloin joutuu toimimaan vain sen hetkisen tunteen perusteella, tietämystä kun ei paljon ole...

kilia
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kovasti haukutaan eri keskustelupalstoilla tuota koulutusta, onko todella näin että 3,5 vuotta menee hukkaan ja töitä ei ole jos tuon koulutuksen käyn ?

Pitäisikö mielummin opiskella lähihoitajaksi ? (hanttihommat pesut, syötöt ym. ei oikein kyllä kiinnosta )
Tiesitkö että näitä hantti hommia tekeväy myös ihan sairaanhoitajat?ja meilläpä yleensä juuri sh ennemmin Lh

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miksi sitten sosionomeja ei arvosteta ?
arvostuksen puute tyypillinen naisvaltaisen alan ongelma. naisethan ovat lehtitietojenkin mukaan "tyhmiä", eivät osaa pitää omaa puoltaan. siksi mm. ko. alalla on huonot palkat.

amk
valmistuin 01 ja olen työskennellyt lto:na ja perhetyöntekijänä. Päiväkodissa koko ajan verrattiin lto:n koulutukseen enkä jaksanut koko ajan todistella, että osaan ja haluan tehdä tätä työtä. Perhetyössä en jaksanut pienellä palkalla auttaa perheitä jotka eivät itse halunneet auttaa itseään. En usko, että koskaan enää menen "omalle alalle". Mulla täysi laina tuosta koulutuksesta koska olin yh kun opiskelin.

Alkuperäinen kirjoittaja amk:
valmistuin 01 ja olen työskennellyt lto:na ja perhetyöntekijänä. Päiväkodissa koko ajan verrattiin lto:n koulutukseen enkä jaksanut koko ajan todistella, että osaan ja haluan tehdä tätä työtä. Perhetyössä en jaksanut pienellä palkalla auttaa perheitä jotka eivät itse halunneet auttaa itseään. En usko, että koskaan enää menen "omalle alalle". Mulla täysi laina tuosta koulutuksesta koska olin yh kun opiskelin.
Mä valmistuin samana vuonna ja ekat 5 vuotta olin kans lto:na, mutta tosiaan kyllä se kissanhännänveto kandikoulutettujen kanssa vaan pahenee koko ajan! Kuulun edelleen lto-liittoon, eikä sellaista lehteä ole vielä tullut ettei siinä jauhettaisi tästä "ongelmasta" että sosionomit voivat olla lto:ia. Ovat taas tekemässä siitä lakialoitetta että oikeus poistuisi. Mä olen tällä hetkellä toisentyyppisessä virassa, mutta lasten ja nuorten parissa kuitenkin, todella raskasta henkisesti, olin aivan rikki ennen äitiyslomaa. Nyt vaan toivon että keksin jotain muuta, mistä saa edes saman verran rahaa...

Niin ja siksikin harmittaa valinta aikanaan, että mulla on hyvät paperit lukiosta ja hyvä kielipää, mutta eipä paljon ole niitä tullut hyödynnettyä....

Mutta en halua kenellekään sanoa että älä hae, kaikkien täytyy miettiä ratkaisunsa itse!

pim
Alkuperäinen kirjoittaja lh-opiskelija:
Ei kait se turha ole, voiko joku koulutus sellainen ollakaan? Mutta henk.koht. minua kiinnostaa enemmän hoitotyö kuin toimistotyö :)

No ei sosionominkaan työ pelkkää toimistossa istumista ja papereiden pyörittelyä ole... Riippuu ihan työpaikasta. Itse olen sosionomi amk ja tällä hetkellä kehitysvammaisten ohjaaja/hoitaja. Nimike muuttu aina sen mukaan ketä sijaistan, mutta ohjaajan palkkaa saan koko ajan. Työhön kuuluu paljon ihan perushoitotyötä, mutta tietty myös sitä ohjauksellista työtä. Joskus myös paperihommia. Täällä meidän työpaikalla kaikki tekee kaikkea koulutukseen katsomatta.

vieras

Miksi vertaat sosionomia (amk) lähihoitajaan (amis), etkä sairaanhoitajaan (amk)? Eikös sosiaalityöntekijöistä ole pulaa?

Miksi vertaat sosionomia (amk) lähihoitajaan (amis), etkä sairaanhoitajaan (amk)? Eikös sosiaalityöntekijöistä ole pulaa?
Sosionomi EI ole sosiaalityöntekijä, eikä pätevä niihin töihin. Sos.työntekijät valmistuvat yliopistosta.

ap

siksi vertasin, koska itse pähkäilen näiden kahden koulutksen välillä =) Kumpaan haen vai haenko ollenkaan ?

sosionomi kiinnostaa enemmän, mutta yllätyin ihmisten mielipiteistä kyseistä koulutusta kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

siksi vertasin, koska itse pähkäilen näiden kahden koulutksen välillä =) Kumpaan haen vai haenko ollenkaan ?

sosionomi kiinnostaa enemmän, mutta yllätyin ihmisten mielipiteistä kyseistä koulutusta kohtaan.
Olet kuitenkin saanut vain pari vastausta varsinaiseen kysymykseesi, joten se tuskin sinua vielä auttaa. Kysele muillakin foorumeilla ja mieti asiaa monelta kantilta, eli esim. tarvitko lainaa? Miten vaikuttaa perhe-elämään? Mitä asioita arvostat työssä ? jne..

Vieras
Yhdessä ketjussa jo vähän vertasin sosionomia ja sairaanhoitajaa.
Olen siins sairaanhoitaja ja opiskelen sosionomiksi. Olen kyllä huomannut, että sairaanhoitajan tutkinto on paljon monipuolisempi. Työmahdollisuudet paremmat ja palkkakin parempi. Itsestäni tuntuu, ettei sosionomi-titteliä vielä kovin laajalti tunneta. Monessa paikassa sosionomi tekee lähihoitajan töitä ja joissakin paikoissa taas sosionomin edelle ajaa yliopiston käynyt. Tuntuu että, se on sellainen väliammatti lähihoitajan ja yliopistosta valmistuneen välillä. Joissakin paikoissa kyllä sosionomilla on ihan "oikeat" työtkin, mutta ei aina. Koulutuksessa en ole huomannut muuta erioavaisuutta kuin sen että sairaanhoitaja koulussa tulee myös hoitotyötä. Muuten aika paljon samaa noissa on.
Sosiaalityöntekijät ovat taas näitä yliopistosta valmistuneita, joten ennemmin kannattaa mennä suoraan yliopistoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Yhdessä ketjussa jo vähän vertasin sosionomia ja sairaanhoitajaa.
Olen siins sairaanhoitaja ja opiskelen sosionomiksi. Olen kyllä huomannut, että sairaanhoitajan tutkinto on paljon monipuolisempi. Työmahdollisuudet paremmat ja palkkakin parempi. Itsestäni tuntuu, ettei sosionomi-titteliä vielä kovin laajalti tunneta. Monessa paikassa sosionomi tekee lähihoitajan töitä ja joissakin paikoissa taas sosionomin edelle ajaa yliopiston käynyt. Tuntuu että, se on sellainen väliammatti lähihoitajan ja yliopistosta valmistuneen välillä. Joissakin paikoissa kyllä sosionomilla on ihan "oikeat" työtkin, mutta ei aina. Koulutuksessa en ole huomannut muuta erioavaisuutta kuin sen että sairaanhoitaja koulussa tulee myös hoitotyötä. Muuten aika paljon samaa noissa on.
Sosiaalityöntekijät ovat taas näitä yliopistosta valmistuneita, joten ennemmin kannattaa mennä suoraan yliopistoon.

Joo tätä minäkin juuri vastauksillani yritin sanoa!

sosionomi (amk)
Oon sosionomi, joka on tehny töitä mm. vanhusten dementiaryhmäkodissa, lastensuojelussa vastaanottokodissa ja päiväkodissa lastentarhanopena. Kurssikaverini työskentelee sossussa erilaisissa tehtävissää, kelassa, kriminaalihuollossa, opena tai halutessasi voit perustaa vaikka oman sosiaalialan yrityksen! Mahdollisuuksia on vaikka millä mitalla!

Mielestäni koulutus antaa erinomaiset pohjat työskennellä sosiaalipuolen kentällä. JOkainen voi suuntautua kiinnostuksen mukaan vaikka mihin! Jokaisessa työssä täytyy jokatapauksessa oppia työkäytännöt ja -tavat ja jatkokouluttautua ja pitää omaa osaamistaan yllä.

En ymmärrä minkä vuoksi joku sanoo koulutusta turhaksi. Palkkaus ei ole korvia huimaava, mutta mielelläni teen työtä jos oikeasti pidän, vaikka palkka ei hirveesti hymyilytäkkään.

Varmasti tulen saamaan töitä koulutuksellani, kunhan avaa silmänsä vähän erilaisimmillekin vaihtoehdoille, juuri vanhus-, vammais-, tai kasvatuskentällä!

t.Tyytyväinen sosionomi, joka tällä hetkellä hoitelee ihanaa poikaansa vielä vuoden, pari.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja sosionomi (amk):
Oon sosionomi, joka on tehny töitä mm. vanhusten dementiaryhmäkodissa, lastensuojelussa vastaanottokodissa ja päiväkodissa lastentarhanopena. Kurssikaverini työskentelee sossussa erilaisissa tehtävissää, kelassa, kriminaalihuollossa, opena tai halutessasi voit perustaa vaikka oman sosiaalialan yrityksen! Mahdollisuuksia on vaikka millä mitalla!

Mielestäni koulutus antaa erinomaiset pohjat työskennellä sosiaalipuolen kentällä. JOkainen voi suuntautua kiinnostuksen mukaan vaikka mihin! Jokaisessa työssä täytyy jokatapauksessa oppia työkäytännöt ja -tavat ja jatkokouluttautua ja pitää omaa osaamistaan yllä.

En ymmärrä minkä vuoksi joku sanoo koulutusta turhaksi. Palkkaus ei ole korvia huimaava, mutta mielelläni teen työtä jos oikeasti pidän, vaikka palkka ei hirveesti hymyilytäkkään.

Varmasti tulen saamaan töitä koulutuksellani, kunhan avaa silmänsä vähän erilaisimmillekin vaihtoehdoille, juuri vanhus-, vammais-, tai kasvatuskentällä!

t.Tyytyväinen sosionomi, joka tällä hetkellä hoitelee ihanaa poikaansa vielä vuoden, pari.
Kiva että tulee psitiivisiakin vastauksia, kiitos sinulle siitä ! Itselläni alkaa pikkuhiljaa usko loppua tähän koulutukseen vaikka olen ajatellut, että tämä olisi juuri sitä mitä haluaisin tehdä esim. perhetyöntekijänä voisin nähdä itseni vallan mainiosti =) Palkka ei minulle ole tärkein kriteeri ammattia etsiessäni vaan se, että tykkään työstäni. Valintakokeet ovat kohta ja mietin kannattaako sinne edes mennä jos koulutusta pidetään turhana.

lh-opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Lähihoitajat tekevät paljon muutakin kuin syöttää ja pesee pyllyjä...
Todellakin! Aika monessa paikassa samoja hommia kuin sh:t. Ja kun opiskelee työvoimapoliittisella, pärjää taloudellisestikin aika mukavasti ;)

Yhteistyössä