Sosionomi-opinnot, mihin kannattaisi erikoistua ja missä tehdä harjoittelu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie vaan"

Vieras
Aloitin sitten tuollaiset opinnot. Jossain vaiheessa pitää valita suuntautumisvaihtoehto. Ja mulla ei oo hajuakaan, minkä valitsen.. Vaihtoehdot on
1. erityiskasvatus ja vammaistyö
2. sosiokulttuurinen työ (vanhus, päihde, mielenterveys, kriminaali, maahanmuuttajat)
3. varhaiskasvatus ja nuorisotyö

Lapset kiinnostaa, mutta myös vanhustyö. Kyllä on vaikeeta! Ja, mihin kannattaisi mennä ekaan harjoitteluun, että siitä olisi hyötyä valinnassa?

Kakkonen kiinnostaisi minua eniten. Eiköhän se paikka valkene kunhan saat suuntautumisen valittua. Kriminaalipuolen harjoittelu vankilassa, varhaiskasvatus päiväkodissa, vammaistyö tuetussa asumisyksikössä tai päiväkeskuksessa tms.

Ensimmäinen harjoittelu on siis ennen valintaa, joten siksi mietin, millainen paikka auttaisi parhaiten valinnassa. Ja, mulla ei tosiaankaan ole kokemusta sosiaalialasta, mutta eiköhän se tässä opiskeluvuosina kartu :)

No siinä tapauksessa, lähtisin varmaan harjoitteluun jonnekin hieman erilaisempaan paikkaan, joka minua kiinnostaisi. Palvelutaloissa ja päiväkodeissa on varmasti harjoittelupaikkoja paljonkin, mutta ennen valintaa jättäisin kaiken sen villin kortin varaan: mikä eniten kiehtoo. Joko paljastuu, että ihan väärä valinta ja ehtii suuntautua toiseen tai selkenee, että tätä mä haluan tehdä.

Tuo kakkonen tosiaan ois ehkä se paras valinta. Mutta sit mietityttää tuo kolmonen. Mulla ei (ikävä kyllä) ole lapsia, josta johtuen varmaan olen miettinyt, että haluaisinko työskennellä lasten kanssa. Kun kuitenkin kaipuu lapsiin on kova. Ja tuun tosi hyvin juttuun lasten kanssa. Ja olen myös sitä mieltä, että lapsista saa paljon energiaa.. Mutta, en tosiaan tiedä. Toivon, että saisin jonkun "merkin", mitä mun kannattaisi tehdä tän tulevaisuuden suhteen. En ole enää nuori, joten ei ole oikein aikaa tehdä enää virhevalintojakaan..

Yhteistyössä