sosiaalityöntekijä yrittää soittaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24546499]Eli jos työ sellainen, ettei virka-aikaan esim. asiakaspalvelutyössä pääse ollenkaan vastaamaan puhelimeen (tauon aikana ehkä itse soittamaan, mutta ei siihenkään kauaa aikaa ole jos ei heti ekalla yrityksellä vastaa), niin ei tartte sit hoitaa ollenkaan mitään asioita viranomaisten kanssa?

Voi sopia ajan vaikka kirjeitse, jos se nyt oikeasti on noin vaikeaa. Yleensä kyllä ihmisillä on töissä vähintään kaksi taukoa ja vielä päälle ruokatunti. Näitä ne muutkin käyttävät.

No en mä sen enempää viitsi lastensuojeluasioita alkaa soitella kahvitunnilta työkavereiden kuullen kuin asiakkaiden kuullen töistä...tai viitsi pantata ainutta vessaa varattuna koko taukoa (mikä ainoa tilaisuus päästä vessaan) kun kuuntelen jonotusmusiikkia.

No en mä sen enempää viitsi lastensuojeluasioita alkaa soitella kahvitunnilta työkavereiden kuullen kuin asiakkaiden kuullen töistä...tai viitsi pantata ainutta vessaa varattuna koko taukoa (mikä ainoa tilaisuus päästä vessaan) kun kuuntelen jonotusmusiikkia.

Onko mahdotonta esim. ottaa vapaata tunniksi tai kahdeksi?

Uskon, että jos sinulla oikeasti olisi asiaa lastensuojeluun, hoitaisit sen kyllä niin, että pääsisit puhumaan heidän kanssaan. Kuka sitä omaan nilkkaansa haluaa potkia, jos voi toimia toisinkin?

Ensiksi - kyllä Sinä saat ottaa mukaan jonkun tukihenkilön näihin palavereihin.
Ystäväsi, äitisi tai sosiaaliasiamiehen (siis viranomainen jonka tulisi valvoa asiakkaiden etuja).
Tässä on jotain kummaa jos se on Sinulta kielletty ...

Toisaalat - olipa lakipykälät tai - ja varsinkin jos ei mainita hetuja sun muita - muissa ammateissa annetaan asioista kirjallinen lausunto tai kysely juuri siksi että siitä voidaan sitten jatkoss apitää kiinni.

Sosiaalityöntekijöiden toimekuvaan taitaa kuulua viekkaus ja liukkaus (kuin saippuapala) - eivät mielellään annan mitään kirjallisena , eivät etukäteen - eivätkä myöskään riittävän tai kohtuullisen pian jälkikäteenkään - niin että asiakkalla olisi itsellä edes jonkinmoinen vaikutusmahdollisuus.
Onko tämän jonkun edun mukaista sitten ?
mielivaltaista se ainakin on ...

Ja tuo on niin valitettavan totta - on jopa todennäköistä, että sanomisia vääristellään . Tai ainakin käännetään ne tavalla tai toisella negatiivisiksi.

Heidän kanssaan asioidessaan ei ole enää objektiivista tai reilua mahdollisuutta tulla kuulluksi - kyseessä on 'meidän tai minun mielipiteeni' - jonka muodostamisen perusteena voi olla ärsytys ja ärtymys vaikkapa vanhemman ulkonäöstä tai väärän värisistä lautasliinoista kotikäynnillä...

Ensiksi - kyllä Sinä saat ottaa mukaan jonkun tukihenkilön näihin palavereihin.
Ystäväsi, äitisi tai sosiaaliasiamiehen (siis viranomainen jonka tulisi valvoa asiakkaiden etuja).
Tässä on jotain kummaa jos se on Sinulta kielletty ...

Toisaalat - olipa lakipykälät tai - ja varsinkin jos ei mainita hetuja sun muita - muissa ammateissa annetaan asioista kirjallinen lausunto tai kysely juuri siksi että siitä voidaan sitten jatkoss apitää kiinni.

Sosiaalityöntekijöiden toimekuvaan taitaa kuulua viekkaus ja liukkaus (kuin saippuapala) - eivät mielellään annan mitään kirjallisena , eivät etukäteen - eivätkä myöskään riittävän tai kohtuullisen pian jälkikäteenkään - niin että asiakkalla olisi itsellä edes jonkinmoinen vaikutusmahdollisuus.
Onko tämän jonkun edun mukaista sitten ?
mielivaltaista se ainakin on ...

Ja tuo on niin valitettavan totta - on jopa todennäköistä, että sanomisia vääristellään . Tai ainakin käännetään ne tavalla tai toisella negatiivisiksi.

Heidän kanssaan asioidessaan ei ole enää objektiivista tai reilua mahdollisuutta tulla kuulluksi - kyseessä on 'meidän tai minun mielipiteeni' - jonka muodostamisen perusteena voi olla ärsytys ja ärtymys vaikkapa vanhemman ulkonäöstä tai väärän värisistä lautasliinoista kotikäynnillä...

*syvä huokaus* Sinulla taitaa olla ikäviä kokemuksia lastensuojelusta ja olen siitä pahoillani. Kertomasi ei kyllä pidä paikkaansa ja toivon, että kaikki sivuuttaisivat tällaiset "tiedot" olankohautuksella. Alalle kun pääasiassa ajautuu empaattisia ja välittäviä ihmisiä, joista ensin korkeakoulutuksella ja myöhemmin työtä tekemällä hioutuu välittäviä ammattilaisia.

Tuohon tietosuoja-asiaan... Meillä ei ole enää pariin vuoteen edes neuvolaan saanut varattua sähköpostitse aikaa tietosujasyistä. Neuvolan th sanoi pari vuotta sitten, että on tullut ohjeistus tietosuojavaltuutetulta asiaa kysyttäessä, että jos asiakkaat lähettävät viestiä, niin niihinkään ei reagoida, vaan soitetaan takaisin päin ja kerrotaan, että emme vastaa sähköpostiviesteihin ja että ajanvaraus pitää hoitaa puhelimitse. Siis vaikka ei lähettäisi mitään hetuja, vaan meilläkin neuvolantäti pienessä kunnassa tunnistaa jo mun sähköpostiosoitteesta, että kuka olen ja ketä ajanvaraus koskee. Mutta kovin tiukiksi ovat nämä tietosuojajutut muuttuneet, ehkä ihan hyväkin niin.

tuolle yhdelle vastaus,en ole haukkunut sen enkä kenenkään muun kuullen exää kusipääksi,täällä vain. eipä vastannut sostyöntekijä kun yritin vielä ennen neljää soittaa. nyt olen vasta kotona. joku muu on visiin minna kirjoitellut tänne??

[QUOTE="vieras";24546601]

Uskon, että jos sinulla oikeasti olisi asiaa lastensuojeluun, hoitaisit sen kyllä niin, että pääsisit puhumaan heidän kanssaan. Kuka sitä omaan nilkkaansa haluaa potkia, jos voi toimia toisinkin?

Siinä taas yksi orjapalkalla työskentelevä v-mäinen sossutantta. Oletko myös naapurikyylä? Onneksi poliisit pitää teidät ruodussa.

Palaveriin on oikeus ottaa oma tukihenkilö ja missään nimessä ei pidäkään palaveerata ilman todistajaa! Suosittelen nauhurin ostamista ja nauhoitat keskustelun. Jos ja kun vääristelyä tapahtuu niin on faktaa nauhalla. On erittäin todennäköistä että asiat muuttuvat tahattomastikin.
Älä kysy lupaa siihen SAAKO tukihenkilön ottaa mukaan, ilmoitat vain että hän TULEE palavariin piste. Jos annat vähänkin mahdollisuuden kyykyttää sinua, niin sossutantta sen tekee jos on sen tyylinen.

[QUOTE="hhh";24546344]yritin viime keskusteluun ottaa mieheni tai äitini mukaan mutta sostyöntekijät eivät päästäneet heitä palaveriin mukaan. asia koskee lastani ja sitä että kun haen pojan isän luota niin miksi en mene hakemaan sitä isän talon sisältä tai pihalta vaan läheisen kaupan pihalta. en astu jalallanikaan sen kusipään tontille. enkä uskalla. ja en halua että se tulee meiltä hakemaan lasta vaan saa hakea tuosta kaupan pihalta ,siis minä olen mukana siinä kun isä hakee ja tuo mutta en uskalla mennä sen kotiin eli haluan sellaisen paikan missä on ihmisiä. mutta sossun mielestä se ei ole oikein että lapsen vaihto tehdään kaupan pihalla.[/QUOTE]

kyllä sulla on sinne oikeus ottaa mukaan kuka vaan!! varsinkin se mies! sehän on SUN lapsi kenen asioista on kyse! sä vaan sanot että joko tulee mies tai lakimies, muista nauhottaa.

ja mitä ihmettä se sossulle kuuluu mikä on paikka missä lapsi menee äidiltä isälle tai isältä äidille, varsinkin kun ei oo kyse oikeesti epäsopivasta paikasta. sulla taitaa olla sellanen sossuntäti että huh huh.

mmmm nyt vaan keräät tietoa niitä vastaan esim.just nauhottamalla ja sit pyydät paperit sossusta, sit viimeistään yhteys lakimieheen, kato kyllä niistäkin voi tehdä kantelun lisäksi rikosilmoituksen jos kirjoittavat paskaa papereihin.

oo tarkka. oon nähnyt että jotkut sossut kyllä vääristelee asioita ja jotkut lääkäritkin. tiedän eräänkin tapauksen jossa lääkäri kirjoitti synnärillä että äiti on alkoholisti, tunnen ihmisen ja hän on absolutisti. niin todenmukaista tekstiä, poisti maininnan tiedoista vasta kun lakimies oli yhteydessä.

Meille on ehdotettu yleistä aluetta vaihtoihin ihan sosiaalitoimistossa, koska lapsen isä rikkoo mun mielestä yksityisyyttä tunkemalla minun (ja lapsen) kotiin, vaikka hänelle on sanottu, että ei saa tulla. Pidä vaan pintas, äläkä suostu sellaiseen, mitä et halua.

*syvä huokaus* Sinulla taitaa olla ikäviä kokemuksia lastensuojelusta ja olen siitä pahoillani. Kertomasi ei kyllä pidä paikkaansa ja toivon, että kaikki sivuuttaisivat tällaiset "tiedot" olankohautuksella. Alalle kun pääasiassa ajautuu empaattisia ja välittäviä ihmisiä, joista ensin korkeakoulutuksella ja myöhemmin työtä tekemällä hioutuu välittäviä ammattilaisia.

ei pidä paikkaansa!! miksi aina kaikkeen "apuun" lastensuojelust/sosiaalitoimesta liitetään se vanhempien arviointi suurennuslasilla? jos se kerran on vaan empaattisesti jaettavaa apua? koska se ei sitä ole! sen pitäisi olla,mutta ei ole.

olen monesti läheltä nähnyt että sossujen kanssa kun ollaan tekemisissä niin ihminen on syyllinen kaikkeen mitä esim.ls ilmoituksessa väitetään,kunnes toisin todistetaan. typerää.

olen myös nähnyt huostaanototn joka perustui täysin huuhaa ls ilmoituksiin, sekä siihen että lapsi ei kehittynyt,josta nämä ihanat sossuntädit syytti vanhempia! as kun lapset oli huostaanotettu ja tämä lapsi pääsi pitkän odotuksen jälkeen tutkimuksiin hänet todettiin vaikeasti autistiseksi, ja kas kun huostaanototn peruste katosi, silti tämän lapsen isä joutui taistelemaan oikeudessa että sai lapsen kotia

[QUOTE="vieras";24546601]

Jos nyt aletaan miettiä näitä kaikkia tahoja, ketä tämä tietosuojalaki koskee, lastensuojelun lisäksi mm. kela, sossu, neuvola, lääkärit ja terkkarit, niin johan sitä kaikkien asioidensa hoitamiseksi saisi olla vapaata ottamassa yhtenään! Eikä sitä niin vaan kaikissa hommissa anneta.

Mä en edelleenkään ymmärrä miten voi olla tietosuojan kannalta parempi että asiat on käytännössä pakko hoitaa puhelimitse (henk. koht. käyntiaikoja saa jonottaa vaikka olisi ihan jotain semmoistakin asiaa, minkä vuoksi paikan päällä käyminen olisi välttämätöntä) sellaisessakin tilanteessa missä virka-aikaan ei käytännössä ole mahdollisuutta päästä puhumaan mihinkään yksityiseen tilaan, kuin sähköpostilla jonka voi lukea ihan omassa yksityisyydessään ja sen jälkeen vaikka hävittää. Toki sähköpostissa on riskinsä, mutta oikeastiko niitä ilman omaa huolimattomuutta muka joutuu merkittäviä määriä vääriin käsiin? En mä halua joutua ruuhkabussissa terkkarin soittaessa selvittämään mitään intiimiasioitani vaikka tietäisin, että terkkaria ei enää sit 10min päästä kun olisi mahdollisuus itsellä soittaa takaisin saa kiinni mitenkään. Saati sitten lastensuojelujuttuja. Kyllä ihmiselle pitäisi mahdollistaa jonkinlaista yksityisyyden suojaa ja nykyisenä kännykkäaikana puhelimessa asioidessa se ei todellakaan toteudu kovin hyvin.

Ei meillä ainakaan mikään soster-puolen tahoista saa lähettää sähköpostilla mitään tietoja, tai hoitaa asioita mitenkään spostin kautta. Yritin ottaa itse spostilla yhteyden erääseen virkailijaan vammaispalveluissa, vastaus oli pelkkä "soitan sinulle" ja puhelimessä kertoi, että heillä on ohjeistus että mitään asioita ei saa hoitaa spostilla. Saavat siis ottaa vastaan spostia asiakkailta, mutta eivät vastata niihin tai itse lähettää asioita spostilla.

"Yleensä kyllä ihmisillä on töissä vähintään kaksi taukoa ja vielä päälle ruokatunti. Näitä ne muutkin käyttävät."

Ei kaikilla työntekijöillä ole! Itse syön työn ohessa silloin kuin pystyn ja sama pätee myös Wc:ssä käyntiin. Ja joo olen myös lastensuojelussa töissä. Olen asiakkaiden kanssa koko työaikani, en voi myös puhua puhelimessa työasioita tai omiani. Voin pyytää päästä joskus töistä aikaisemmin, jos tarvitsee hoitaa asioita, mutta muuna päivänä teen vastaavasti pidempää päivää ja se tietää taas lapsilleni pitempää tarhapäivää.
Toimistoväellä on toisenlaiset taukoetuudet ja ruokaetuudet sekä työajatkin ja kesäisin lyhennetty toimistoaika kuin kentällä olevilla. :-)
Toimistosta voit lähteä aikaisemmin ja aloittaa jonain päivänä aikaisemmin tms. Asiakaspaövelusta ja hoitoalalta se ei nyt vaan oikein onnistu, varsinkin jos jokin meno olisi keskellä päivää.

[QUOTE="vieras";24553662]Mikset sä voi lähetää vanhanaikaisesti ihan paperilla olevaa kirjettä? Sillon sä saat itsellesi kirjallisesti todisteen. Vai eikö sulla ole aikaa siihenkään?[/QUOTE]

Vastaako kaikki nuo tahot oikeasti niihin kirjeisiin jossain ihan pikkuasioissakin (tyyliin ajan varaaminen)? Vai yrittääkö ne vaan soittaa takaisin?

Ei tässä mun kohdalla ainakaan ole kyse siitä ettei olis aikaa. Kyllä mulla aikaa on vaikka miten siitä huolimatta, etten työaikana saa pitää henk.koht. puhelinta mukana tai taukojen aikana halua työkavereiden kuullen hoitaa puhelimitse mitään asioita. Tämmöisiä ammatteja on kyllä vaikka millä mitalla, missä puhelimeen vastaaminen ei onnistu työpäivän aikana, monissa paikoissa puhelin täytyy pitää ihan suljettunakin. Jos nuo viralliset tahot olisivat tavoitettavissa illalla viiden jälkeen tai viikonloppuisin, ei asia olis mulle mikään ongelma. Mutta harvemmin näin on.

Yhteistyössä