Sosiaalityöntekijä haluaa tulla kotikäynnille. Miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TYötönNUori
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28113831]Kyllä sosiaalityöntekijältä kyllä saa. Kaipa se riippuu myös omasta asennoitumisesta, onko valmis tarjottuihin apuihin vai ei. Väkisin, vastoin asiakkaan tahtoa, he eivät tee Kelan hakemuksia eivätkä tule hakemaan kotoa.[/QUOTE]

Niin, ja ennen kaikkea - TARVITSEEKO edes tarjolla olevaa apua. Aika moni osaa kyllä täyttää Kelan hakemuksia, jotka eivät ole mitään rakettitiedettä. Ja ne, jotka eivät jotain kohtaa osaa täyttää, tajuavat yleensä joko soittaa tai käydä Kelassa sen sijaan, että kysyisivät apua sossusta :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ööööö;28114031:
Aika moni osaa kyllä täyttää Kelan hakemuksia, jotka eivät ole mitään rakettitiedettä.

Lapsen vammaistuen hakemus ei muuten ole niin yksinkertainen kuin voisi kuvitella. Tai on se tavallaan yksinkertainen, mutta ei sinne aina itse tajua laittaa kaikkea sellaista, millä on merkitystä. Itse olen saanut mahtavaa apua neurologisen poliklinikan sosiaalityöntekijältä papereiden täyttämiseen. Kelan tiskiltä niihin ei mitään hyödyllistä apua ole saanut, vaikka olen henkilökohtaisesti käynyt viemässä. Enintään on voinut soitella eteenpäin, että riittävätkö nämä liitteet vai tarvitaanko jotain muuta.

Ja olen saanut mm. hylkäävän päätöksen kelasta niin puhe- kuin toimintaterapeutin vanhempainohjauskerroista, koska lääkärin lausunnosta puuttui tietty fraasi. Ei muuta kuin soittelemaan polille, että pitäisi saada uusi lausunto, missä on se fraasi mukana (edellisessä oli, tässä uudemmassa ei ollut). Sitten kopsaamaan koko lausuntonivaska, että saa itselle oman kappaleen (terapeutit sai kopiot kyllä siitä vanhasta), laittamaan kelalle uusi hakemus vanhempainohjauskerroista uuden lääkärinlausunnon kanssa, jonka jälkeen ne myönnettiin. Tästä menikin sitten kelalle palautetta ja nykyään tuon todennäköisesti saa ilman fraaseja, kun alle kouluikäiselle noita terapioita myönnetään.

sun ei tartte tohon suostua,sanot vaan että et näe mitään syytä kotikäyntiin,ei ole tarvetta selaliseen. toimeentulotuki päätös tehdään hakemuksen:tulojen/menojen perusteella!

Tervetuloa aluehallintoviraston verkkosivuille!

aluehallintovirastosta pyydät puhelimeen sosiaaliylitarkastajan. he valvoo näitä kuntien sosiaalitoimia/työntekijöitä.. että jos vaativat jotain älyttömyyksiä ja koettavat evätä toimeentulotuen päättömistä syistä tm. niin tonne vaan soittoa ja valitusta!

Eikö olisi järkevää ottaa tarjottu apu vastaan? Kyllä 2-kymppinen työtön on syrjäytymisuhan alla, joten ennaltaehkäisevä työ on ihan paikallaan.

[QUOTE="Öööööö";28114010]Jos henkilöllä on taloudellisen tuen tarve, niin silloin raha on se, mitä tarvitaan, ei mikään keskusteluapu.[/QUOTE]

Papereista ei helposti selviä, tarvitaanko muutakin kuin rahaa, ilmeisesti juuri tätä muun avun tarvetta selvitetään.

Papereista ei helposti selviä, tarvitaanko muutakin kuin rahaa, ilmeisesti juuri tätä muun avun tarvetta selvitetään.

juuri näin, sosut ei oo mitän peikkoja. Ei muuta kui kyttäydyt normaalisit ja tarjoat kahvit. Eivät he kaappeja tutki eivätkä välitä pienistä. tietenki jos asuntosi on kuin katopaika saattavat puttua, mutta normaalielämiseen eivät puutu =)

[QUOTE="Öööööö";28113429]Kannattaiskohan tuollainen suunnata valikoidusti vain niille, jotka oikeasti tarvitsevat sosiaalityötä, eikä haaskata resursseja siihen, että sitä tyrkytetään jokaiselle. Nimittäin joidenkin kohdalla sosiaalityön pitääkin olla vain rahanjakoa, eivät kaikki tarvitse mitään muuta sossusta.[/QUOTE]

Kuule, ap on kertomansa mukaan juuri sellainen tapaus, joka tarvitsee sosiaalityötä. Ja vaikka jollekkin se tttuki olisi tarpeen vain yhdelle kuulle ja kaikki muuten ok, on tärkeää selvittää miten jatkossa tuo estetään. Jos ajatellaan sitä perusosan määrää niin peruspalkkaiselle tuskin tulee yhtäkkiä tilanne, että hupsvaan jäi laskujen jälkeen käteen 200e. Eli kyllä usein on tarvetta sosiaalityölle, joidenkin kohdalla intensiiviselle ja toisten kohdalla riittää kartoitus ja todetaan että tarvetta ei ole.

ensinnäkin ne tekee kotikäynnin siksi, että tapaavat sinut ajan kanssa sinulle tutussa ympäristössä.jolloin tapaaminen on rennompaa. toiseksi he haluavat samalla nähdä onko sinulla tarvetta esim. harkinnanvaraiselle toimeentulotuelle huonekalujen tms. osalta. kolmannekai kun he tapaavat sinut sinun omassa ympäristössä he hahmottavat paremmin millainen ihminen olet ja pystyvät esim miettimään kanssasi aktiviteettejä tai kontakteja eri ihmisiin ja tahoihin.

Nimenomaan näihin nuoriin pitää kohdistaa sosiaalityö. Auttamalla heitä nyt elämän alkuun hetken aikaa säästetään jatkossa valtavasti. Jos tarjotaan vain rahaa eikä muuta apua, niin sitä rahaa saa antaa seuravat 60 vuotta ja pitempäänkin, kun kohta tulee vielä lapsiakin yhteiskunnan huollettavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ööööö;28114031:
Niin, ja ennen kaikkea - TARVITSEEKO edes tarjolla olevaa apua. Aika moni osaa kyllä täyttää Kelan hakemuksia, jotka eivät ole mitään rakettitiedettä. Ja ne, jotka eivät jotain kohtaa osaa täyttää, tajuavat yleensä joko soittaa tai käydä Kelassa sen sijaan, että kysyisivät apua sossusta :D
Tietenkään apua ei anneta niissä asioissa, jotka hoituvat ilmankin. Valitettavan monella vaan on elämä niin sekaisin, ettei energia riitä asioiden ja tukimahdollisuuksien selvittämiseen. Sanoisin, että aika harva on kaikista Kelan tukimuodoista riittävästi perillä. Olenpa törmännyt sellaisiin Kelan toimihenkilöihin ja sosiaalityöntekijöihin, jotka neuvovat väärin :( Miten sitten tavallinen ihminen voisi olla kaikista koukeroista selvillä.

Ei kannata hakea mitään, minulle tuli kotikäynti ehdotus, syy oli hakemus liittyen vuokravelkaan. Mitään apua velkaan ei haluttu tarjota, eikä neuvontaa tai ohjausta. Vain turhaa selitysta ja kotikäynti ehdotus, olen päihteetön ja lapsia ei ole, joten ihmettelen. Nyt yrittävät myös toimia te-virkailijoita, vaikka se on täysin eri toimisto ja asioin siellä mielelläni kuitenkin niin että otan itse selvää haussa olevista työstä ja koulutuksista eli valitse mitä haen. Ilman että sossu päättää, sehän olisi virkavirhe. En tarvitse sosiaali neuvontaa liittyen miten hakea työtä, minulla on myös puhelin, wifi yms. Käytössä osaan itse hakea. Ihmettelen. Näin ainakin uudellamaalla toimitaan nyt. Velkaan ei saa mitään apua tuolta, ihmettelen, kelahan tuonne ohjasi alunperin. Ilmeisesti oletus olisi että jokainen tukea hakeva on vammainen tai päihde ihminen, muunlaisia ei kai saa olla sosiaalitoimisto asiakkaana? Oletus kaikki työttömät moni ongelmaisia? Oikeen mainostaa velka neuvontaa, jota ei saa. Harvoille ja Valituille palvelut.

Yhteistyössä