sosiaalialaa opiskelleet, lääkelaskuista asiaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sunrise"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sunrise"

Vieras
mulle on matematiikka ollu tosi vaikeeta aina ja mun numero peruskoulusta oli 6!
mites nyt kun tulee lääkelaskuja ni oppiiko niitä helposti vai pitääköhän mun kysyä jostain jotain extraopetusta?
tilasin sen kirjan itselleni, vaikka lääkelaskut tulee ehkä vasta ensivuoden puolella, mutta toivoisin et vähän aukee.

Eri laskukaavoja on tuollaiset kolme kappaletta ja niistä voi valita itselleen helpointen muistettavan.

Kannattaa pitää järki päässä laskuja tehdessään. Jos vastaukseksi saa esim. 5 kuutiometriä infuusionestettä tai 15 pikogrammaa lääkettä, on todennäköisesti tehnyt laskuvirheen.

Viimeksi muokattu:
Mun isä opiskeli aikuisena sosiaalialaa, valmistui 49 vuotiaana. Iskä on aina ollut humanisti henkeen ja vereen, matikan mennyt rimaa hipoen läpi, ja siis 30 vuoteen ei ollut laskenut oikeastaan yhtään mitään. Tästä huolimatta lääkelaskut kerrasta läpi.

Mulle oli myös aikoinaan matikka älyttömän vaikeeta, toisaalta osasyy on se, että kyseinen aine ei kiinnostanut yhtään.

Opiskelin vuosia sitten lähihoitajaksi ja pelkäsin lääkelaskuja. Aluksi tuntui, että en ymmärrä yhtään mitään. Kurssin suositin juuri ja juuri. Opintojen loppupuolella oli lääkelaskujen kertausta. Jossakin vaiheessa ymmärsin kaavat ja suoritin lääkelaskut puhtaasti. Kokeen joutui uusimaan jos oli yksikin lasku väärin.

Tsemppiä laskuihin!!!!!!

Jep, muutamalla hassulla kaavalla ja maalaisjärjellä pärjää, mutta lisään vielä sen verran, että meidän koulussa ei ainakaan saa käyttää laskinta läkkelaskuissa, joten kannattaa varautua siihenkin ja alkaa harjoittelemaan, jos jakokulmat sun muut paperilla laskettaessa tarvittavat asiat on päässeet unohtumaan... ;) :whistle: