soseohjeita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Tätä aihetta on varmaan käsitelty miljoona kertaa mutta jos vielä kerta kiellon päälle=). Elikkäs te jotka teette/olette tehneet vauvalle soseet itse niin laittakaapa ohjeita monipuolisista ja maittavista soseista 5kuiselle vauvalle elikkäs lihaakin saisi jo olla mukana. Minkälaisessa suhteessa tuota lihaa laitetaan kasvissoseeseen? Säilyykö kasvissoseet hyvänä pakastuksen? Oletteko käyttäneet bataattia vauvan soseissa? Lihat varmaan parasta pakastaa erikseen ja lisätä vain kasvisten joukkoon? Kiitos jo etukäteen vinkeistä!

Min pakastin kaikki vihannessoseet erikseen "jääpalakuutiona", jolloin sekoituksia pystyi tekemään mieten milloinkin. Lihan määrää en enää muista, mutta kyll äsiitä oli mainittu neuvolan lappusissa.

Minä olen käyttänyt vauvan soseissa pohjana perunaa. Lisäksi olen laittanut porkkanaa, parsa- ja kukkakaalia, tomaattia, kesäkurpitsaa ja lisäksi herne-maissi-paprikasekoitusta. En tietenkään kaikkia näitä samaan soseeseen vaan ensin perunan lisäksi yhtä kasvista. Nyt tyttäreni ollessa laitan 2-3 erilaista kasvista samaan soseeseen.

Lihoista olen käyttänyt paistijauhelihaa, porsaan sisäfilettä ja broilerin sisäfilettä, kaloista lohta. Nyt kokeiluna on karitsan jauheliha. Olen myös alkanut lisätä mausteita pikkuhiljaa soseisiin: kalaan tilliä, karitsaan tulee rosmariinia, jauhelihaan oreganoa ja basilikaa. Porkkanasoseeseen rakuunaa.

mä olen tehnyt ihan perussoeita..peruna-porkkana-kukkakaali (vähän sipuli mauks), peruna-maissi (sipuli ) tätä laitan usein lihan kanssa..ja sit bataatti-kukkakaali.. ym. pakstan pilttipurrkeihin ja lihat jääpälärasioihin! oon tehnyt sihasoseita broilerin fileesuikaleista, naudan jauhelihasta ja possun suikaleisa. kalasoeen olen ostanut vielä valmiina!
hyviä reseptejä löytyy www.nutriciababy.fi

Yhteistyössä