soseista...

Elikkäs nyt kaipaisin ohjeita 8kk vanhan lapsukaisen kotitekoisiin soseisiin!

Huomasin muuten tuossa just, että noissa valmiissa soseissa, mitkä on tarkoitettu 8kk -> on käytetty mm. maitorahkaa, juustoa, maitojauhetta... mitenkäs tää nyt sit on mahdollista, kun maitotuotteitahan suositellaan vasta 10 kuukauden ikäisille?
 
Anteeksi AnnKat, että tällä tavalla tuppaan mukaan, mutta saisinko vielä esittää lisäkysymyksen mielenkiintoiseen aloitukseesi... Ohjeiden lisäksi olisin kiinnostunut tietämään kuinka kauan omatekemää kasvissosetta voi säilyttää pakkasessa?
 
...Siis nyt en ymmärtänyt? Onko lapsesi siis maitoallerginen? Maitoa/maitotuotteitahan 8kk ikäinen lapsi tarvitsee n. 5-6 dl ja sehän on vain hyvä jos ruuat itsessään sisältää maitotuotteita, kun aika monet tuon ikäiset jo vähentävät pullosta juontia/imetyskertoja.
Meillä taas ongelmana maitoallergia, jonka takia en voi kaikkia valmissoseita ym. puuroja käyttää, kun juuri sisältävät maitotuotteita... Jos ruokapurkissa lukee alkaen 8kk on se maito siinä sellaisessa muodossa, jota sen ikäisen vatsa kyllä kestää!!!

Kotitekoisia soseita voit tehdä ihan samoista raaka-aineista kun purkeissakin on. Perunaa, parsakaalia, lihaa vaan kiehumaan ja sauvasekoittajalla sileäksi. Tai haarukalla...
 
Minä teen itse vauvani ruoat. Olen keittänyt mm. maustamattomia possunsuikaleita, naudan jauhelihaa ja maustamattomia kalkkunan suikaleita, ja sauvasekottimella survonnut ne epämääräiseksi tahnaksi. Jokaisen olen erikseen pakastanut jääpalakuutio rasiassa pieniksi annospaloiksi.

Lisäksi olen keittänyt parsaa, porkkanaa ja parsa-kukkakaali-porkkana sekoitusta ja samoin pakastanut nämä annospaloiksi.

Ateriat kokoan näistä ainesosia vaihdellen. Jokapäivä keitän perunan mukaan. Annoksiin voi lisätä myös tilkkasen rypsiöljyä. Välillä laitan sekaan jotain liha- tai kasvispilttiä makua antamaan. Ja samalla vauva pysyy myös pilttien maussa, joita voi antaa reissussa ollessa.

Voishan nuita ruokia tehdä enemmänkin valmiiksi tekemällä peruna-lihasoseen kokonaan ja pakastaa se, mutta ainakin tässä vaiheessa olen tehnyt kaikki erikseen. Tässä jotain vinkkiä kaipaavalle.

Äitiyspakkauksessa tulleessa "imeväisikäisen ravinto" oppaassa on hyviä ruokaohjeita vauvalle!!
 
Peruna: Pito, rosamunda ja muut tooosi jauhoset. Keitä niinkuin tekisit muussia eli kuorittuina paloina vedessä, osa vesi pois kun kypsiä, sitten kuumana sähkövatkaimella muussiksi. Lisää vettä tarvittaessa ettei ala liisteröityä. Olen pakastanut ja ihan ok on ollut. Voi olla että kun lajike ja kypsyys ovat oikein, saat haarukallakin muussia. Itse en jaksa joka päivä pottuja keitellä.. :ashamed:
 
Meillä ollaan jo pitkään menty peruna-bataatti-porkkana-palsternakkasoseella ja siihen lisään sitten joskus parsa- tai kukkakaalia. Kasvissoseen pakastan erikseen 0,5:n litran pakasterasioihin ja lihat keitän ja soseutan erikseen jääpalarasioihin ja lisään annokseen lautaselle.

Esikoiselle tein muutamia erilaisia kasvissoseita samalla tyylillä, mutta nyt kuopuksen masu tuntuu aremmalta, joten kaaleja en kovasti uskalla köyttää, herneistä, paprikoista ja muista sellaisista puhumattakaan. Välillä lisään soseeseen riisiä tai jotain viljasekoituksia ja makaronia poika on syöny ihan sormiruokana. No nyt poika syö jo jonkun verran samaa syokaa kuin muu perhe - sen verran mitä maitoallergialtaan pystyy - ja makaronilaatikko on yksi ruokalaji jota on helppo tehdä koko porukalle.
 

Yhteistyössä