Soseiden suositeltu järjestys Suomessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kesämamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kesämamma

Vieras
Iltaa
Minua alkoi kiinnostamaan mitä soseita Suomessa suositellaan 6kk iästä lähtien ja minkälaisessa järjestyksessä. Itse olen ulkomailla, ja vaikka uskonkin että suurin osa suosituksista ovat suht samoja, olisi mukava kuulla mielipiteitänne. Kyse siis joko itsetehdyistä (itse teen kaiken itse) tai ostetuista soseista, ei mitään hurjia yhdistelmiä vielä, kai..

Niin ja sekoitatteko jo soseisiin eri makuja, kuten minttua, kanelia jne, vai laitatteko soseet ihan pelkistä juureksista, vihanneksista ja hedelmistä? Itse en vielä ole koittanut lihaa enkä kalaa, mutta pian.

Kiitos vastaajille :)

Perunalla ja kasviksilla suositellaan aloitus. Alle yksi vuotiaalle ei suositella lanttua, naurista, punajuurta, pinaattia, nokkosta, kiinankaalia eikä juureksista tehtyjä mehuja koska sisältävät runsaasti nitraattia.
Marja- ja hedelmäsoseita sitten pelkällään tai puurossa. Esim. aloituksena tavallisimmat marjat ja ruusunmarja, omena, päärynä, persikka, banaani ym.
Lihaa 6 kk alkaen, aluksi maistellen ja sitten ensimmäiset kuukaudet n. 1 rkl päivässä ja siitä lisäten. Kalaa 2 krt viikossa (esim. sei, lohi, siika), itämeren lohta ja silakkaa sekä isoja sisävesien petokaloja kuitenkin enint. 1-2 krt / kk myrkkyjäämien vuoksi. Maksaruokia ei alle 1 v.

Itse olen laittanut kasvissoseisiin mauksi sipulia. Kasvissoseet meillä yleensä porkkana-peruna, johon lisätään kesäkurpitsaa, parsakaalia tai kukkakaalia. Lihasoseisiin (nauta ja kana) olen laittanut persiljaa ja kalalle tilliä. Hedelmä- ja marjasoseet meillä tulee kaupanhyllystä, niitä en ole maustellut. Lisäksi ainakin täällä Suomessa myydään vauvoille jogurttia ( mm. Bona), joka on meillä saavuttanut suuren suosion. Ja aamuisin ja iltaisin tietysti syödään puuroa soseen kera (aamulla luumua, että masu lähtee käyntiin ja illalla jotain muuta herkkua).

Poika on nyt 9 kk.

Kiitos sulle Nonne todella paljon :)
Eroja huomasin heti ainakin nuo pinaatti ja lanttu, niitä suositellaan heti alussa jo molempia. Mietin pinaattisoseen tekemistä huomenna, mutta taidampa jättää vähäksi aikaa.. Mäkin taidan laittaa yrttejä pian kanssa, hyvä idea. Kiitos vielä paljon!

Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
olen laittanut välilä aampuuroon raastettua omppua ja ripauksen kanelia. miksiköhän !!!!! kirjoitti, että ei ole kanelia alle 1v:lle antanut?

ei siitä kanelista mitään haittaa ole, meilläkin söi kanelilla maustettua puuroa ja omenasoseita jo alle yksivuotiaana.

Hei kesämamma!

Ensinnäkin ole hyvä. Etsin sulle vielä tuolta sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta sen suosituksen, ohessa linkki. Tuo julkaisu oli äitiyspakkauksen mukana ja mun mielestä tosi hyvä.

Mukavaa kevättä!

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2005/05/pr1115975364476/passthru.pdf

Yhteistyössä