Soseiden pakastus

eli itsekin olen pohtinut kuinka paljon noita kantsis tehdä kun tyttö aloittaa soseet vasta ensi kuussa. Tietääkö joku? Ajattelin kyllä että ne sellaisenaan (siis pelkkä porkkana-peruna ilman maitoa tai öljyä) säilyis varmaaan aika kauankin, sehän on pelkkää vihannesmössöä. Mutta onkohan siinä jotain ohjeistusta koskien vitamiinien säilymistä tms.
 
Ei niitä soseita kannata kolmea kukautta enempää pakastaa eikä varmaan ole tarviskaan. Tekee reilun satsin, pakastaa ja käyttää sen ja tekee uuden. Mä tein esikoiselle muutamaa erilaista kasvissosetta ja lihat ja kalat pakastin erikseen ja lisäsin kasvissoseeseen. Ennen lämmittämistä.
 
Tein tytölle ruoat itte, joko kasvissoseita tai sit sellasii missä oli lihat/kalat mukana. Käytin parin kuukauden sisällä ja ihan hyviä olivat.
Joku purkki kerkesi olla vajaan 3kk pakastimessa, kun mulla oli useempii lajeja, kun äitinikin teki/pakasti...
 
Ootteko perunaakin pakastaneet? Oon tutkinut nettiä ja opuksia ja useimmissa paikoissa sanotaan, ettei perunaa pitäisi pakastaa lapsen ruokaan, menee rakeiseksi. Ohjeina annetaan, että peruna lisättäisiin tuoreena toiseen pakastettuun vihannessoseeseen.
 
aijaa niinkös se meni, mä kun esikoisen aikaan yritin pakastaa pottu-porkkanaa, niin kun se suli se oli vain möykky.... :LOL:
pitääpä lisätä omaa maitoo niikohän koostumus muuttuu tai jotain kun sen aika tulee..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Goldy:
Missä olette soseita pakastaneet, pussissa vai muovirasioissa vai? Mietin vain, että voisiko niitä pakastaa tyhjissä pilttipurkeissa?
Minä en ehkä pakastaisi lasipurkissa, ettei esim. halkea. Olen tehnyt eri aineista soseita jääpalamuotteihin ja sieltä sitten ottaa aina kuutioita ja tekee siitä coctailin =)

 
Kolmelle lapselle oon tehnyt itse ruoat ja pakastanut ne lasitölkeissä.
Kertaakaan eivät haljenneet. Ekat maisteluerät tein jääpalamuoteissa ja lapsen ollessa n.4kk-n.1vuotias sit tölkeissä oli ruoat.
Mutta jokainen tavallaan... :)
 
Ei kannata hirveesti pakastaa sillä ruuan maku heikkenee. Vauvallakin on kuitenkin makuaisti eikä pakastettu ruoka oo yhtä hyvää kuin tuore. Mä teen usein esim liha kasvismössön pakkaseen ja keitän sitte riisin tai perunan siihen kun otan sulamaan. Soseet pakastan pienissä pakasterasioissa (n.3dl vetoinen). Siitä satsista syödään noin 2päivää.
 

Yhteistyössä