Soseiden pakastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja purkissa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse en ole pakastanut, mutta tuttu tekee niin. Eli pilttipurkki täytetään 2/3, jää sellainen nesteen laajenemisvara. Sit vaan mikrossa sulatus, ilman kantta tietty. Hänellä ei ainakaan ole purkkeja mikrossa hajonnut.

Helpompi ois varmaan pakastepusseihin laittaa, vievät vähemmän tilaakin.

Minä olen aina pakastanut itse tehdyt soseet piltti purkkeihin. Vähän vajaaksi kun jäättää niin ei poksahda pakkasessa. Pakkasesta suoraan mikroon ilman kantta, sulatan muutaman minutin, pistän lautaselle ja lämmitän. Samoja purkkeja käytän aina. Kun purkki tyhjenee, pesen ja pistän kaappiin. Taas kun teen lisää ruokaa otan samat purkit kaapista, täytän ja pakastan. Ei ole mennyt yhtään purkkia rikki koskaan! Kaupasta ostetaan purkki ruokia silloin tällöin, isot purkit tulee käyttöön ja pienet menee kierrätykseen. On vielä varmaan samoja purkkeja käytössä kuin 5 vuotta sittenkin, kun niitä isoja ei paljoa tule pois heitettyä ja kun harvoin niitä kaupasta ostetaan.

Pakastan itsetehdyt soseet pillipurkkeihin. Se on mielestäni helppoa, koska silloin purkissa on valmiina sopivankokoinen annos. Otan aina edellisenä iltana sulamaan seuraavan päivän soseet keittiön pöydälle. Ei tartte sulattaa jäistä sosetta mikrossa.

Minäkin pakastan itsetehdyt soseet pilttipurkeissa. Illalla laitan jääkaappiin sulamaan seuraavan päivän annokset eikä tartte purkkia mikron kautta käyttää. Lämmitän lautasella ruoat.

Mitä soseita ootte pakastaneet? Mä olen tällä hetkellä tehnyt pelkkää bataattisosetta. Parsakaali mulla on jääpalakuutioina, heitän aina yhden kuution joukkoon kun sulatan.

Eli mitä sooseja olette tehneet?

Itse oon pikkulusikalla laittanut soseet purkkiin, välillä kyllä tulee hutejakin... :)

Vauvan ollessa pienempi, pakastin jääkuutioina perunaa, bataattia, kukkakaalia, parsakaalia, kanaa, kalaa ja lihaa ja siitä sitten aina sopiva määrä ja sekoitus kuutioita mikroon.

Nyt yli vuoden ikäiselle laitoin bataattia, kukkakaalia, parsakaalia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, palsternakkaa, kanaa, kalaa ja lihaa vähän sekoituksia vaihdellen. Syö myös samaa ruokaa kuin muu perhe, mutta hätävaraksi on aina hyvä olla pakkasessa ruokaa (välillä halutaan itse syödä maustetumpaa sapuskaa).

Yhteistyössä