Soseiden maistelut aloitettu, miten edetään?

Ollaa nyt viitenä päivänä maisteltu bataattisosetta, vielä muutama päivä aateltiin mennä näin ja sitten ottaa mukaan peruna :) Voiko annoskoko olla silloin muutama lusikallinen? Missä vaiheessa voi antaa enemmänkin? Ja minkä kokoinen ´kunnon´ annos sitten on? Tekis mieli iltaan aloittaa velli taikka puuro.. Kumpikohan olis parempi? Maissivelliä kaupassa katsoin, aloitetaanko sekin pienellä määrällä? Paljonkohan voisi maidon sekaan sekoittaa? Muutenkin ensikertalainen ottaa vinkkejä vastaan, ja toki neuvolassa puhutaan näistä seuraavalla kerralla enemmänkin, mutta olis kiva kuulla :)

minä menisin
Kuinka paljon syö nyt bataattia?
Jatka perunalla näin: sekoita bataatin joukkoon 1. päivänä 1 tl perunaa, 2. päivänä 2tl perunaa jne. Jatka sen viikon ajan.

Kannattaa ottaa 1 uusi ruoka-aine per viikko. Helppo sitten löytää masuvaivojen aiheuttajat, jos jokin ruoka-aine ei sovikaan.

Minkäikäinen lapsi on kyseessä? Itse en ihan pienelle aloittaisi vellejä. Ja totuta lapsi uuteen ruokaan, vaikkapa kaurapuuroon, mieluummin aamulla kuin illalla. Ei mene yöunet, jos alkaa masua vääntää. =)

"mamm"
Velli on ihan turha, sama entaa heti puuroa. Meillä on nyt syöty noin kuukausi ja nyt menee ehkä semmonen pieni pilttipurkillinen per ruoka vaikka itse tosin teen. Iltapuurolla ehkä jopa pari desiä puuroa+ hed.sosetta

"vieras"
Minkä ikäinen sun vauva on? Annoskokoa voi pikkuhiljaa kasvattaa mutta anna aina uutta makua varovasti jos vaikka aiheuttaakin masuvaivoja tm.
Viljoja ei heti samaan syssyyn ehkä kannata, meillä on ainakin ensin maisteltu kasviksia/hedelmiä/marjoja ja sitten lihaa tai viljaa. Ei samaan aikaan montaa uutta. Vellejä en oo koskaan antanut kummallekaan lapselle, ihan turhia musta, jos lapselle ei maito riitä on parempi antaa kiinteitä kuin venyttää vatsalaukkua turhaan ravintoarvoltaan maitoa vastaavalla vellillä. Mutta tää on vaan mun mielipide, saat toki tehdä kuten haluat.

"vieras"
[QUOTE="mamm";28239733]Velli on ihan turha, sama entaa heti puuroa. Meillä on nyt syöty noin kuukausi ja nyt menee ehkä semmonen pieni pilttipurkillinen per ruoka vaikka itse tosin teen. Iltapuurolla ehkä jopa pari desiä puuroa+ hed.sosetta[/QUOTE]

Neuvolan tätinä olen samaa mieltä. Puuro puurona ja maito maitona. Yhdellekään lapselleni en ole antanut vellejä eikä niitä neuvolassakaan juuri suositella. Ei niissä mitään vaarallista ole, muttei mitään niin hyvääkään. Puuro on jo ravitsemuksellisesti parempaa. Pikkuhiljaa kasvata annosta, siinäkään ei ole mitään kiirettä. Kovin nopeaa jos annoksen määrää kasvattaa, saattaa tulla vauvalle aikamoisia mahavaivoja.

Yhteistyössä