Soseet, ruokailurytmi ja soseiden säilyvyys matkalla

Meillä on aloitettu soseiden maistelu, neuvolassa neuvottiin että aloitetaan aamulla ja kun määrä kasvaa, jatketaan sitten illalla ja keskipäivällä. Olen tehnyt soseen itse ja jatkanut ä-maidolla.

Minkälaisia määriä olette antaneet ennen siirtymistä uuteen ruoka-aikaan? Ja mihin asti määriä uskaltaa yleensäkään kasvattaa pikkuisella? Kun tuntuu ettei vauva osaa vielä itsekään ilmoittaa mikä riittää.
Esim. paljon syö kuukauden maistelun jälkeen?

Ja sitten miten olette toimineet soseiden kanssa matkalla, autossa, mökillä?
Varsinkin itsetehtyjen soseiden säilytys kiinnostaa, tietysti ilman lisättyä maitoa..

Kysyisin omalta th:lta jolla tuntui olevan tähän kaikkeen niin selvät sävelet. Mutta hänpä ei yhtäkkiä olekaan paikalla.
 
Hei
Meillä vauva aloitti kiinteät ruoat 6kk iässä. Olen antanut ensimmäisellä kertaa uutta ruoka-ainetta muutaman teelusikallisen verran (kalaa, munaa ym helposti allergisoivia vähemmän). Sitten seuraavalla kerralla olen kyllä antanut syödä jo ihan niin paljon kuin maistuu. Aluksi nuo määrät olivat niin pieniä että aloin kyllä melkein saman tien, varmaan ensimmäisen viikon aikana, tarjoamaan sosetta 2-3 kertaa päivässä. Uusia makuja annoin aluksi 2-3 viikossa, nyt saa kyllä useamminkin maistella jotain uutta.

Meillä vauva on syönyt kiinteitä nyt vajaat 2kk ja syö kyllä jo ihan isoja annoksia kerralla. Puuroa menee aamuin illoin lähes aina 1dl hiutaleita +2½dl vettä-annos (tavallisia puurohiutaleita), lämmintä ruokaa syö 2-3 kertaa päivässä, joskus pikkupilttipurkillisen verran, joskus enemmän tai vähemmän. Välipalaksi ja jälkiruoaksi annan usein hedelmäsosetta, sitäkin sen verran kuin maistuu (niitä uusia makuja siis vain vähän ensimmäisellä kerralla). Määrät olivat lapsella samanlaisia jo silloin kuukausi sitten. Nyt hampaiden tulo on vähän vähentänyt välillä ruokahalua. Meillä vauva lopettaa syömisen itse jossain vaiheessa, joten olen antanut hänen syödä niin paljon kuin maittaa.

Olen tehnyt soseet itse suurimmaksi osaksi, tosin hedelmäsoseet tulee ostettua usein valmiina. Ja pari kertaa olen turvautunut kaupan valmiisiin porkkana-perunasoseisiin. Itse en ole lisännyt ruokiin maitoa, ainoastaan keitinlientä tai vettä. Imetän vauvaa kyllä vielä lisäksi.

Itse tehtyjä soseita olen ottanut matkallekin mukaan. Pieneen kylmälaukkuun vaan kylmäkallejen kansas niin säilyvät hyvin monta tuntia.

En tiedä, mikä on "virallisesti oikea" tapa toimia mutta näillä ollaan pärjätty hyvin meidän perheessä.

Mukavaa kesän jatkoa!
 
Minäkin annoin ensimmäisillä maistelukerroilla muutamia teelusikallisia peruna- tai porkkanasosetta. Meillä se oli ainakin niin suttaavaakin ja hidasta, että vauva ei edes viitsinyt syödä ensimmäisillä kerroilla enempää. Hän oli silloin viikon vajaa 4 kk. Pikku hiljaa lisäsin annosta. Pakastin eri vihannessoseita jääpalakuutiorasioihin. Pakastuneet kuutiot siirsin pakastepusseihin. Perunasosetta tein aina kolmeksi päiväksi jääkaappiin. Annoin päivittäin tytölle kaksi kiinteää atriaa, jossa oli aina vähän perunamuusia ja kaksi kuutiota eri vihannessoseita. Hän sai siis kolmea eri makua/ateria. Notkistin ruokia tarjoamisvaiheessa vastikkeella.

Kun tuli puuron aika, laitoin hänelle 0,5 dl kaurahiutaleita ja 1 dl vettä. Lisäksi raastoin sekaan omenaa, päärynää tms. Hän ei syönyt ihan koko annosta niin pienenä. Kannattaa muuten antaa puuroa ensin aamuisin, koska jos maha tulee aluksi kipeäksi, se ei haittaa sitten yöunia.

Minäkin olen kuljettanut pakastettuja ruokia kylmälaukussa kylmäkallejen kanssa. Ihan hyvin ovat pysyneet jäässä. =)

Kiinteiden aloitus tuntui minustakin aluksi hankalalta, mutta kyllä ne määrät oppii pian katsomaan rutiinilla. =)
 
Kiitos paljon vinkeistä ja tarkoistakin ohjeista!:)
Mietinkin että voisi laittaa soseita matkalle kylmälaukkuun. Jos keittää lasipurkit ja jäähdyttää kylmälaukkuun, niin voin kuvitella että säilyvät hyvin muutaman tunnin.
Ilman muiden kokemuksia en välttämättä olisi uskaltanut kokeilla.

Mites sitten, oletteko miten laajasti antaneet eri vihanneksia, ennen hedelmäsoseita?
Vai uskaltaako aloittaa hedelmävälipalan piankin, kuukauden päästä tms.

Kyllä minusta on on - ainakin vielä näin esikoiselle oikein kiva aloittaa soseiden maistelua ja tehdä niitä itse =) Alkuinnostusta :D
 
Hei miumiu

Soseet säilyvät tosiaan ihan hyvin, joskus tölkit ovat ainakin meillä olleet vielä ihan kylmiä illalla, kun ne on pakattu aamulla kylmälaukkuun. Tärkeintä on, että ruokatölkit ovat kunnolla jäähtyneet ennen pakkaamista ja että kylmäkalleja on tarpeeksi (meillä on ollut yleensä 3). Jäädytetyistä pillimehuista saa muuten hyviä kylmäkalleja, ja isä ja äiti voivat juoda ne pois, kun ovat sulaneet :) .

Itse en ole tölkkejä edes keittänyt, pessyt vain hyvin. Matkalle olen usein ottanut pelkkää kasvissosetta, tai ainakin syöttänyt lihaversion ensimmäisenä. Ihan vain varmuuden vuoksi.

Me annettiin muistaakseni 2-3 viikkoa vihanneksia ennen hedelmien aloittamista. Hyvin maistuvat pojalle edelleen erilaiset vihannekset, vaikka hedelmät ovatkin tulleet kuvioihin :) . Oletko muuten kokeillut tomaatinsiementen antamista? Meillä se on yksi pojan lempiherkuista, samoin kuin kurkkusose sekä tietysti puuro :) .
 
Minäkään en keittänyt purkkeja, pesin ne vain hyvin.

Mäkin aloin kokeilla hedelmiä ja marjoja muistaakseni muutaman viikon päästä kiinteiden aloittamisesta. Mansikkaakin annoin aika nopeasti. Minä en totutellut tyttöä yhteen ruoka-aineeseen montaa päivää. Lääkäri sanoi, että jos on jollekin ruoka-aineelle allerginen, iho lehehtaa kyllä nopeasti.

Näitä määriä on vaikea muistaa, kun oma tyttöni on jo 11 kk. Eihän siitä edes ole pitkä aika, kun hän alkoi syödä kiinteitä, mutta pienen vauvan kanssa sattuu ja tapahtuu koko ajan niin paljon, että minä ainakin tuppaan unohtamaan monet asiat tuolta "menneisyydestä". :D

Minustakin on ollut paljon kivempaa tarjota vauvalle itsetehtyjä soseita kuin kaupan purkkiruokia. Itsetehdyn maistuvat paaaaaljon paremmalle ja niissä on paremmat ravintoarvot. Nyt meillä uppoaa kaikki kotiruoat tosi hyvin, kun hän on tottunut meillä normaalisti syötävistä ruoista vauvalle sovellettuihin soseisiin varhain. =)
 
Meillä aloitettiin soseiden maistelu n 5kk iässä. Aloitin perunalla ja sitä annanoin kerran päivässä niin paljon kuin poika söi (aluksi muutaman lusikallisen) Seuraavalla viikolla taisin lisätä porkkanaa perunan sekaan. Otin alussa tosi varovaisesti. Siinävaiheessa mä taisin lisätä hedelmävälipalan eli annoin lounaaksi porkkanaa ja perunaa + hedelmää. Taisin aloittaa banaanilla. Sitten taisin lisäillä 2-3 ruoka-ainetta viikossa siten että osa vihanneksia ja osa hedelmiä. Jossain vaiheessa n 6kk paikkeilla lisäsin puuron aamuun ja iltaan. n 6-7kk aloin antaa useampia ruokaianeita kokeiluun ja n 7kk lisäsin soijarouheen ja munan ja n8kk lihan ja kanan. Niin ja varmaan joskus 6kk poika alkoi syödä 5 ateriaa päivässä. Määrät vaihtelee. Puuroa hedelmäsoseen kera teemakulhollinen aamuin illoin(mun mielestä paljon) lounasta n 1 iso purkillinen välipalaa n 1 iso purkillinen ja illalliseksi n 1 iso purkillinen. Sormiruokaa alettiin lisätä paljon n 6-7kk iässä ja nyt kun poika on 8,5kk syö melkein kaikkea (paitsi tietenki maitotuotteita) syö meidän kanssa samaa rukaa vähän soveltaen itse ja soseena. Niin ja nakerreltavaksi leipää ja marjoja annoin n 6kk lähtien.

Oon tehnyt melkein kaikki soseet itse. Teen ne yleensä sen verran vaan mitä syödään sen päivän ja seuraavan aikana. Muusaan haarukalla, en tehosekoittimella oo koskaan muusannut. Hedelmäsoseitakaan en paljon enää osta kaupasta, vaan viipaloin ja teen haarukalla sopivaa sosetta esim omenasta, persikasta, päärynästä, ananaksesta, meloonista jne. samalla myös sormiruokaillaan samoja hedelmiä. Vihannessoseet oon laittanut ihan pestyihin pilttipurkkeihin, en oo keittänyt ja jääkääppiin säilöön. Jos ollaan lähdössä reissuun oon laittanut muutaman purkillisien sosetta pakastimeen ja just ennen lähtöä napannut pakkasesta soseen mukaan ja sujauttanut villalapaseen. Sulaa siinä vähitellen, pysyy kylmänä ja oon sitten tarjoillut päivänmittaan.

 

Yhteistyössä