Sorsastus kausi alkaa

  • Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti
minä
Aikoinani miehelle olen todennut, että minä en niihin raatoihin koske, vaan itse saa perata ja ruuat tehdä. Mikäli minulle ne kantaisi menisin varmaan hautaamaan ne seremonioiden kera takapihalle...
 
kertokaapas
mullekin se hyvä ja herkullinen sorsakastike....

minä kun en ole koskaan tykännyt sorsan lihasta, maistuu väkevälle! jospa vaikka uudella reseptillä alkais tykkäämään...
 
Juu, mun mies menee ''vahtimaan'' täkäläisiä tolloja jotka eivät tunnu erottavan hanhea sorsasta... Mies on siis lintuharrastaja, käyvät aina sorsastuskauden alussa katsomassa ettei porukka ammu ihan mitä sattuu (niinkuin esim. valkoposkihanhea niin kuin tuossa muutama vuosi takaisin.)

Enkä siis tarkoita, että kaikki metsästäjät olisivat määrityskyvyttömiä uuvatteja, miehen velikin metsästää ja tunnen monia fiksuja ja asiansaosaavia metsästäjiä. Mutta aina löytyy niitä uuvattejakin.

Mulle maistuis fasaanipaisti, koska niitä saa ampua?
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja kertokaapas:
mullekin se hyvä ja herkullinen sorsakastike....

minä kun en ole koskaan tykännyt sorsan lihasta, maistuu väkevälle! jospa vaikka uudella reseptillä alkais tykkäämään...
Pitää osata tehdä se niin että liiallinen riistanmaku häviää, oikeat mausteet ja tarkka kypsennysaika/tapa... mut ne on kokin salaisuuksia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja kertokaapas:
mullekin se hyvä ja herkullinen sorsakastike....

minä kun en ole koskaan tykännyt sorsan lihasta, maistuu väkevälle! jospa vaikka uudella reseptillä alkais tykkäämään...
Pitää osata tehdä se niin että liiallinen riistanmaku häviää, oikeat mausteet ja tarkka kypsennysaika/tapa... mut ne on kokin salaisuuksia...
:flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Pitää osata tehdä se niin että liiallinen riistanmaku häviää, oikeat mausteet ja tarkka kypsennysaika/tapa... mut ne on kokin salaisuuksia...
Ja jos haluaa riistan maun kokonaan pois niin sitten voikin ostaa sikanautaa kaupasta ja jättää riistat sellaisille jotka osaavat sitä arvostaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Pitää osata tehdä se niin että liiallinen riistanmaku häviää, oikeat mausteet ja tarkka kypsennysaika/tapa... mut ne on kokin salaisuuksia...
Ja jos haluaa riistan maun kokonaan pois niin sitten voikin ostaa sikanautaa kaupasta ja jättää riistat sellaisille jotka osaavat sitä arvostaa.
Tälle peesi!
 
Alkuperäinen kirjoittaja kertokaapas:
mullekin se hyvä ja herkullinen sorsakastike....

minä kun en ole koskaan tykännyt sorsan lihasta, maistuu väkevälle! jospa vaikka uudella reseptillä alkais tykkäämään...
Mä liotan lihoja ensin, vedessä lähinnä, jotkut liottaa vissiin rasvattomassa maidossakin. Pitäis vissiin kokeilla.
Sitten paistan nopsasti voissa väriä pintaan ja hitaasti hauduttelen kypsäksi.
Maustan (anteeksi Timppa :ashamed: joskus kanaliemikuutiolla) pippuri, chiliä, sipuleita yrttisuolaa ja sitä voita.
Joskus heitän mukaan katajanmarjaakin.

Tai sitten kääräisen pekoniin ja hauduttelen uunissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Pitää osata tehdä se niin että liiallinen riistanmaku häviää, oikeat mausteet ja tarkka kypsennysaika/tapa... mut ne on kokin salaisuuksia...
Ja jos haluaa riistan maun kokonaan pois niin sitten voikin ostaa sikanautaa kaupasta ja jättää riistat sellaisille jotka osaavat sitä arvostaa.
Tälle peesi!
Kyllä! Pitää olla avoin maistamaan, mutta tiettyä pehmeyttä sorsan makuun haluan kyllä, olen syönyt sellaistakin sorsapaistia jossa se maku ei ole hälvennyt yhtään ja se ei kyllä ole hyvää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä liotan lihoja ensin, vedessä lähinnä, jotkut liottaa vissiin rasvattomassa maidossakin. Pitäis vissiin kokeilla.
Sitten paistan nopsasti voissa väriä pintaan ja hitaasti hauduttelen kypsäksi.
Maustan (anteeksi Timppa :ashamed: joskus kanaliemikuutiolla) pippuri, chiliä, sipuleita yrttisuolaa ja sitä voita.
Joskus heitän mukaan katajanmarjaakin.

Tai sitten kääräisen pekoniin ja hauduttelen uunissa.
En sunkas tarkoittanut ettei riistaa saa MAUSTAA vaan sitä että jotkut liottavat maidossa, piimässä, etikassa ja sun vaikka missä että saavat RIISTAN maun pois RIISTASTA! Tokihan sitä lihaa, oli mitä hyvänsä, pitää maustaa mutta järjen kanssa!
 
Mies putsaa, minä laitan ruuaksi kunhan vaan saan pelkkinä "lihoina" eteen. Kyllä riistaruoka vaan on niin hyvää, ja varmasti kunnon luomuruokaa! Itse en ymmärrä tuota "viinaa passipaikalle" -touhua, alkoholi+aseet kun eivät sovi ikinä yhteen. Meillä onneksi mies metsästää luonnosta nauttien, ei koskaan harmittele vaikkei saalista tulisikaan, pääasia että saa liikkua luonnossa ja koirakin tykkää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aronia:
Mies putsaa, minä laitan ruuaksi kunhan vaan saan pelkkinä "lihoina" eteen. Kyllä riistaruoka vaan on niin hyvää, ja varmasti kunnon luomuruokaa! Itse en ymmärrä tuota "viinaa passipaikalle" -touhua, alkoholi+aseet kun eivät sovi ikinä yhteen. Meillä onneksi mies metsästää luonnosta nauttien, ei koskaan harmittele vaikkei saalista tulisikaan, pääasia että saa liikkua luonnossa ja koirakin tykkää...
Näinhän se on, metsästä ei mitään OTETA vaan SAADAAN.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Joo, mies kävi eilen puunaamassa veneen mahtikuntoon, lajitteli panokset, on viikannut kamppeetkin valmiiksi, reppu odottaa eteisessä. Että juu, odotetaan meilläkin. :D Mutta ihanaa, syksy on tullut kun kattilassa tuoksuu lintukeitto ja sen kyytipojaksi on tuoretta rieskaa ja oikeaa voita :p
Minä olen muuten meillä se joka "siivoo" jänikset ja linnut, siis nylkee ja panee lihoiks. :D Mieskin sen osaa, mutta piti sille vuosia sitten todistaa että osaan sen homman kun isä on opettanut lapsena ja siitä asti sen olen minä tehnyt :D B)
Wau, tuota ei varmaan kukaan muu osaakaan.:eek:
Ei sitä kovin mona nainen ainakaa osaa. Mäki oon sen montaa kertaa nähny mutten silti oo sitä vielä tehny. Ehkä joskus kokeilenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja kertokaapas:
mullekin se hyvä ja herkullinen sorsakastike....

minä kun en ole koskaan tykännyt sorsan lihasta, maistuu väkevälle! jospa vaikka uudella reseptillä alkais tykkäämään...
Pitää osata tehdä se niin että liiallinen riistanmaku häviää, oikeat mausteet ja tarkka kypsennysaika/tapa... mut ne on kokin salaisuuksia...
Kyllä se nimenomaan riistanmaku mikä sinne mauksi pitää jäädä. Ei liikoja maustella.
 
narikka83
suurta herkkua sorsanliha soosi, paljon kermaa, perunamuusi, tuoreita juureksi kaveriksi... nam! mie laitan ruaksi ja saatan jopa korjata miehelle kaverinna jos on paljon saanu ammuttua. jäniksen laitto onnistuu kans, samoin hirvi,poro,kauris. siis ruhon palottelu. harmi ku seisojalla on ikää jo liikaa mettälle, oli aikoinaan hyvä hakheen sorsat, toi myös raanakoita venheeseen.
 
eräleski
Alkuperäinen kirjoittaja jotain muuta:
joo, meilläkin isäntä käyttää viimiset isyyslomapäivät sorsastukseen...
niinpä :D meillä miehellä sama suunnitelma hirven metsästyksen aikaan, vissiin.. kaipa mulla jokin sana on tässä, ehkä
 

Yhteistyössä