Sormiruokaa ja karkeaa sosetta hampaattomalle?

Ootteko antanu sormiruokaa alle vuoden vanhalle? Miten on homma toiminu?

Meidän 11kk poika syö mielellään esim leipää ja saa sen kyllä mässytettyä murusiksi (mikä kestää muuten tuhottoman kauan). Poitsulla on etuhampaat mutta eihän ne ruuan jauhamisessa auta, eli ikenillä se on jauhettava.
Kasviksiakin oon kokeillu antaa sormiruokana, mutta vaikka ne oli vähän ylikypsäks keitetty ja oli aika pehmeitä niin ei se niitä oikein saanu syötyä.

Vähän karkeempaa sosettakin kun tuo poika syö niin se kyllä näkyy myöhemmin vaipassa, esim. selkeesti joskus ollu pieniä porkkananpaloja ja tänään viimeks kokonaisia mustikoita! Karkeeta ruokaa pitäis kaikkien ohjeiden mukaan antaa mutta mitä hyötyä siitä on jos ruoka tulee pihalle kokonaisena? Eihän siitä sillon imeydy ravintoaineet ruuansulatukseen?

Mulle nyt tulee ekana mieleen, et niinhän hän oppii syömään... Et ei kai kukaan heti osaa pureskella ruokaansa.... :D

Meillä 9kuinen syö leipää, hedelmiä, vihanneksia ja ihan hyvin tuo mutustaa vaikkei hampaita ole vielä suu täynnä. Omassa rauhassa, mitä väliä sillä on kuin kauan siinä menee? Ja ei ne nyt kaikki varmaan sulamattomana läpi tule?

Tarkoitushan on juurikin tuo opettelu syömiseen.... :attn:

mitäs jos kokeilisit antaa vaikka kurkkuraastetta sormiruuaksi? ainakin meillä tyttö tykkää. :) nyt 9,5kk. banaani on myös hyvä kun sen saa liiskattua ensin kädessä mössöksi, ja sen sitten saa puristettua suuhun sormien välistä... :LOL:

mä oon kans huomannu et kokonaiset maissit on edelleen kokonaisia kun ne on vaipassa... :) mut mä uskon kans et siinähän sitä oppii syömään ja samalla ruuansulatusjärjestelmä tulee tehokkaammaks... tai jotain.

mä annan sormiruokaa aina siten et samalla on sit sosetta. tyttö saa napsia suuhunsa sormiruokana raasteita ja hedelmiä ja sit mä annan sosetta lusikalla. :) hyvin toimii. mut leipää ei voi antaa ku vasta ihan lopussa, muuten se söis vaan leipää eikä ruokaa ollenkaan.

Meillä lapsi 13kk ja vasta kaksi alahammasta löytyy. Hyvin pystyy silti syömään leipää, banaania, päärynää, puolikkaita viinirypäleitä ym. sormipaloina. Kotiruokaankin olemme juuri siirtyneet ja ihan tavalliset ruoat esim. makaronilaatikko, kiusaukset, lihaperunasoselaatikko menevät ihan hyvin alas kun vain vähän haarukalla muussataan.

Hihii, meillä taas on sellainen sihtikurkku, että mennään vähän varovaisemmin. Anoppi antoi tänään kolme maissin palasta ja olin ihan kauhuissani, mutten sanonut mitään...! :D Alas ne kyllä meni, viimeisen kohdalla kyökkäsi kerran. Raejuustoa, vesimelonia, erittäin pehmeää porkkanaa, parsakaalia ja kukkakaalia on kokeiltu ja erittäin pientä kurkkuraastetta. Ja todellakin hyvin pienillä paloilla. Haarukalla joudun vähän vielä liiskaamaan kaupan purkkiruokia, jotka on 8kk, ja poju sentään täyttää vuoden just! Leipää en oo uskaltanut antaa. Taidan olla ollut liian varovainen??? Mutta kun poju kyökkäilee ja kakoo niin herkästi, niin siksi olen edennyt hitaasti. Sen ymmärrän, että vain syömisen kokemuksen kautta voi oppia syömään, ei muun. Voi sentäs. Kai se täytyy vaan rohkaistua ja katsella sitä kyökkäilyä! :D

Soraya: se yokkailyhan nimenomaan johtuu siita, kun poika ei ole karkeaan ruokaan tottunut. Eli juuri niin kuin sanoit, pitaa vaan antaa pojan harjoitella! Kylla sen tunnistaa jos han oikesti on tukehtumassa, ei pieni kakominen ole vaarallista.

Meilla aloitettiin sormiruoat myoskin silloin 6kk kun kiinteatkin. Ensimmaiset hampaat tuli vajaa 9kk iassa ja nyt syominen sujuu tietysti nopeammin kuin ennen.

Yhteistyössä