Sori vaan, mutta varhaiskehittynyt vauva on älykkäämpi kuin hidas kanssatoveri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kertokaa tälle tyhymälle että mitä se tarkottaa tarkalleen ottaen se varhaiskehittynyt vauva? millon se vauva on varhaiskehittynyt?
* ei niin mitään hajuakaan* :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tässä voi joidenkin kohdalla olla kyllä ihan perääkin. Olen seurannut tuttavapiirissä lapsia ja monella ns.hitaalla on ollut jotain ongelmaa kehityksessä esim. dysfasiaa tai adhdta , sensorinen integraatio. En tarkoita pahalla enkä halua todellakaan yleistää!!

No meidän motorisesti nopeasti kehittyneellä likalla on adhd eli eipä se noinkaan mene.
Ja muutenkin helkasin älykäs lapsi. Ei vain kykene käyttämään lahjotaan täydellä potenttiaalilla tuon ylivilkkauden ja keskittymishäiriöiden takia.

Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Ihmekkös mä oonki niin suunnattoman älykäs. B)

Miekin olen lähteny aikasin liikkeelle ja silti miun äo on vaan 110 paikkeilla testien mukaan. 8 kuisena nousin seisomaan ja kävelin tukea vasten. Jo 1kk kannattanu pääni käsistä "istumaan" nostettaessa. Vatsalleni käännyin 3,5kk. Yritin syödä itse lusikalla 7kk iässä.
Toisaalta miulle tuli eka hammas vasta 8kk ja tissiä sain 3kk asti, olisko ne sitten verottanu miun aivokapasiteettia :D

Saattaa olla näinkin.
Meillä poika kehittyy omaan tahtiinsa. Ja me eletään tätä elämää niillä ehdoilla.
Ei siitä mitään paineita oteta! Kaikkia meitä tarvitaan.

Minä taas olen kuullut lapsista/vauvoista jotka ovat olleet ns. varhain kehittyneitä (liikkeelle lähtemiset yms), että monilla diagnositu myöhemmin ADHD.

Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
mites tuo imetys taas vedettiin tähän?
esikko alkoi konttaa ja istuun 5,5kk ikäsenä muutenkin kehitty kovalla vauhdilla kannateli päätään 1vko ikäsenä sairaalassa hoitajatkin ihmeteli niskojen vahvuutta alkoi kääntyileen noin kuukauden iässä...........enkä imettänyt
toka on ollut hitaampi kehitykseltään mutta mun mielestä kehityksellä ei ole mitään tekemistä imetyksen kans vaan onko vauva ollut yliaikainen aikaa enemmän kehittyä kohdussa vai syntynyt aikasemmin jolloin ei ole viälä täysin kehittynyt kuten toka syntyi aikasemin.
esikko oli 2vko yliaikainen.

Onko se siitä yliaikaisuudesta kiinni :o koska mulla on kaksi yliaikaista vauvaa ja esikoinen lähti tosi aikasin liikkumaan ja yhtä jämäkältä tää toinenkin tuntuu, ikää tosin vasta 2kk.

Imetyksellä myönteinen vaikutus aivojen kehittymiseen tutkimusten mukaan, siksi kai se tähän vedettiin. Tietysti vaikuttaa sosiaalinen ympäristö, geenit jne. Ja älykkyyttä on montaa laatua :)

No tuskimpa on älykkyys siitä kiinni, hohhoijjaa taas.... Meidän esikoinen, adhd-poika, lähti aikaisin liikkumaan, oppi aikaisin puhumaan, oli lääkärien mukaan edellä kehityksestä. On testien mukaan keskivertoikäistään älykkäämpi, tai minusta enemminkin oppii asiat helpommin, ei vain jaksa keskittyä käyttämään oppimaansa järkevästi. Kuopus myös lähti aikaisin liikkumaan, mutta ei puhu vieläkään kunnolla (4v) ja on ihan ns. "normaali älyinen".
Mä itse olen meidän perheen sisarusparvesta lähtenyt aikaisemmin liikkumaan kuin muut, ja olen kyllä tyhmin älyllisesti (mulla myös on adhd tutkimusten mukaan)
Eli mä en todellakaan usko että sillä miten varhain lapsi kehittyy, on mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Mä luulen että tää käsitys on siitä, että esim. adhd-lapset monesti ovat varhaiskehitykseltään muita ns. edellä, ja useat heistä ovat älyllisesti lahjakkaita.

Faktahan se, että juuri mitäänhän täällä maailmassa ei ole niin paljoa kuin noita (entisiä) lapsineroja.

Historiakin todistaa, että todelliset aikaansaanokset, innovaatiot, ja osin jopa ihmiskunnan älyn aikaansaanokset jäävätkin sitten niiden muiden tehtäväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
mites tuo imetys taas vedettiin tähän?
esikko alkoi konttaa ja istuun 5,5kk ikäsenä muutenkin kehitty kovalla vauhdilla kannateli päätään 1vko ikäsenä sairaalassa hoitajatkin ihmeteli niskojen vahvuutta alkoi kääntyileen noin kuukauden iässä...........enkä imettänyt
toka on ollut hitaampi kehitykseltään mutta mun mielestä kehityksellä ei ole mitään tekemistä imetyksen kans vaan onko vauva ollut yliaikainen aikaa enemmän kehittyä kohdussa vai syntynyt aikasemmin jolloin ei ole viälä täysin kehittynyt kuten toka syntyi aikasemin.
esikko oli 2vko yliaikainen.

Onko se siitä yliaikaisuudesta kiinni :o koska mulla on kaksi yliaikaista vauvaa ja esikoinen lähti tosi aikasin liikkumaan ja yhtä jämäkältä tää toinenkin tuntuu, ikää tosin vasta 2kk.

En usko. Mulla myös molemmat yliaikaisia, ja liikkumaan lähdön tahti on kuin yöllä ja päivällä, toinen lähti melko myöhään ja toinen taas tosi aikaisin :)

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Sen tiedän että esim. toiset 1,5 vuotiaat saattaa olla paljon älykkäämpiä tutkimusten mukaan. Juuri eilen luin jonkun artikkelin siitä.

Eihän tuohon mitään artikkelia tarvita kun erot 1,5vuotiaissa on ihan nähtävillä. Toinen on juuri oppinut kävelemään eikä puhu, kun toinen on puhunut paljon sanoja ja ymmärtää puhetta, kävelee. EI se sitä tarkoita että sama asetelma jatkuu kun ovat 5 vuotiaita :) Lapset kehittyvät nääs eri tahtiin, toiset ottaa kiinni ne varhaisimmat jne. Ei se se ihmeellisempää ole, sisaruksissakin on isoja eroja :)

Yhteistyössä