Sopiva viikko/kk-raha 15 vuotiaalle?

vieras
Summa riippuu paljon siitä mihin tarkoitukseen se on, jos raha on tarkoitettu myös vaatteisiin ja tämmösiin niin kyllä se 100 euroa nykypäivänä on sopiva summa ja jos näin iso summa on niin sitä rahaahan voi säästää johonkin isompaan ostokseen.
Mutta jos raha on tarkoitettu vain lapsen omaan hömppään niin sitten 20-50 euroa kuukaudessa.
 
huhhuh
Järkyttävän isoja summia useimmat on antamassa, siis TÄH !! 150-200 euroa kuukaudessa, aivan käsittämätöntä (vaikka perheellä rahasta ei olisikaan puutetta) !!
Eiköhän olisi tarpeellista opettaa nuorelle että raha ei kasva puussa kenellekään ja opetetaan nuoret tekemään hommia rahan eteen, ihan peruskotihommat riittää niin oppiipa siinä sivussa tekemään myös niitä ettei sitten kun nuori muuttaa omaan kotiin ole peukalo keskellä kämmentä. Ihan oikeasti mä järkytyin ihan suunnattomasti noista isoista summista ...! Miettikäähän vähän !!
Ei kai sitä oo aikuisillakaan varaa mennä jokaiseen huvitukseen (leffaan, syömään yms) mihin huvittaisi lähteä tai kaverit lähtee vaan pitäähän meidänkin miettiä koko talouden toimivuus mihin on järkevää laittaa rahaa ja mihin ei, toki se ei tarkoita sitä ettei missään ikinä voisi käydä, mutta siis miksi ihmeessä kaikki nuorten menot ja halut pitää kustantaa, mites sitten kun se samainen nuori asuu omassa kodissa niin on se aikamoinen tiputus sieltä kun tajuaa että ei hitto tässähän pitää vähän kelata mihin rahansa laittaa ja jopa tehdä jotain niiden eteen...ja sitten ihmetellään että miksi nuoret voi huonosti ?? Niinpä, miettikääpä sitä. *vihainen*
 
Meillä oli kotona tuon ikäisenä jo semmoinen systeemi, että "ylimääräisen" rahan eteen oli tehtävä hommia. Esim. siivousta, haravointia, veljet auttoi isää remonteissa tms. Noista sitten äiti ja isä antoi sen verran mitä oli tarvis. Eli käytännössä pyydettiin jotain summaa ja äiti tai isä sitten "määräsi" jonkun kotitehtävän mikä piti tehdä jotta rahan sai. Toki vaatteet ja koulutarvikkeet ym. välttämättömyydet äiti ja isä kustansi aina. Mun mielestä toimiva systeemi. Ollaan ainakin kaikki lapset opittu, että mitään ei saa ilmaiseksi.

Lisään vielä, että 16-vuotiaasta eteenpäin omat rahat tienattiinkin jo kesätöissä.
 
Kiva että sain erilaisia mielipiteitä, se oli tarkotuskin =)
Ja varmaan huomasitte, että bensat maksan mielelläni, eli niistä tulee se (n.)80e/kk. Siihen jos päälle esim. 10e/vk, niin se teksi 120e. Kympillähän käy kerran elokuvissa tai syömässä. Tässä hiotaan summaa pikkuhiljaa ja kotihommiin meillä on AINA pitänyt osallistua, iän myötä enemmässä määrin.
 
meillä ei ole viikkorahaa eikä kuukausirahaa,ja lapset joutuvat tekemään kotihommia.oman huoneen siivousta,koiran ulkoiluttamista,imurointia,tiskikoneen tyhjentämistä.ovat saaneet kyllä lähestulkoon aina rahaa jos ovat pyytäneet.mutta eivät kyllä edes joka viikko ole pytämässä.mutta jos pitäisi joku summa määritellä viikkoon annettavaksi niin kai se olis se 20e.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:
Mie annan 50 e/kk. Sit erikseen vaatehankintoihin jos on oikeata tarvetta ja kampaajalle myöskin.
Tää kuulostaa nykypäivään suhteutettuna mun mielestä järkevältä. Vaatteet ostaa vanhemmat, mun mielestä, jos haluaa ylimäärästä ni jotain töitä, kotona tai kodin ulkopuolella.

Sitä pitää nuoren vaan oppia ettei se raha kasva puussa. Että elokuviin päsee vaan kerran kuussa ja mopolla ajetaan sen verran mihin rahat riittää. Tytöillä suurimmat menoerät kai on just vaatteet ja meikit.
 
mäh
mä sain kuukausi rahaa jossain vaiheessa ( tais olla ala-asteella) 50mk/kk

ylä-asteellakaan en juuri mitään saanut välillä 10-20mk viikossa

eli ite ehdottaisin jotain 20-25e/kk
 
kotiäiti
Niin, nyt jos käy miettimään niin montakos äitiä täällä on minimiäitiysrahalla tai kotihoidontuella? Sillä pitää sentään elää, ja täällä mammat ehdottelee että teinille annettais tuhlattavaksi koko lapsilisä ?!?
 
vieras
14-vuotiaani saa 30e/kk ja se on tarkoitettu omiin pikkuostoihin. Vaatteet, kampaajat sun muut sovitaan ja maksetaan erikseen. Ei ole kertaakaan edes pyytänyt enemmän... Näkyy tilillekin jäävän. Karkkipäivä on edelleen eikä siihenkään siis kulu rahaa. Jotain meikkejä ja korviksia lähinnä ostelee. Osaan hyödyllisiä juttuja saatan "sponsoroida" esim. puolet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja virpi:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Mä ja veli ollaan saatu 60e kuukausirahaa siitä lähtien, kun ollaan täytetty 15 =)
Paljonko se oli ennen sitä? Ja mitä tuolla rahalla pitää itse hommata?
Ennen 15v ikää saimme viikkorahaa n. 5e/viikko, eli kuukausiraha on paljon suurempi. Kännykkälaskut meille maksetaan, samoin vaatteita n. 4 kertaa vuodessa ja joitakin juttuja. Ylimääräiset leffareissut, dvd:t ja muut hankinnat maksamme itse. Ei meillä ole niin tarkkaa kaavaa, joskus maksamme itse, joskus vanhemmat. Kaikki ns. ylimääräinen pyritään veljen kanssa itse rahoittamaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Summa riippuu paljon siitä mihin tarkoitukseen se on, jos raha on tarkoitettu myös vaatteisiin ja tämmösiin niin kyllä se 100 euroa nykypäivänä on sopiva summa ja jos näin iso summa on niin sitä rahaahan voi säästää johonkin isompaan ostokseen.
Mutta jos raha on tarkoitettu vain lapsen omaan hömppään niin sitten 20-50 euroa kuukaudessa.

Itselläni ovat lapset vasta pieniä, mutta näin minäkin ajattelen! Kyllä se rahan määrä pitää suhteuttaa siihen, mitä lapsen pitää sillä rahalla hankkia. AP kun on moneen kertaan totennut, että poika ajaa mopolla kouluun ja harrastuksiin, bensoihin menee 80e/kk ja ne hän mielellään maksaa ja sisällyttää siihen kuukausirahaan. Eli ei se kuukausisumma minusta nyt ainakaan alle 100euroa voisi olla! Siitähän periaattessa jää vaan 20euroa nn"löysää" rahaa. Eikä se ole paljon. Että kyllä AP:n tapauksessa sen pojan kuukausiraha olisi sinne 100-150euron väliin.
 
Olen miettinyt asiaa omien lasten kantilta, mitä annan kun sen aika tulee. Olen ajatellut sen niin, että ala-asteikäiselle 10-20e/kk, yläastelaiselle 50e. Jos tahtoo enempi niin saa tehdä töitä sen eteen. Ammattikouluun/lukioon kun lähtee niin harkitsen annako oikeuden käyttää säästötiliään ihan miten tykkää vaiko niin että siirrän sieltä kuukausittain sen verran ettei tarvi opintolainaa ottaa. Riippuu ihan siitä kuin vastuullisia noi ipanat on siihen ikään.

Ei ole hyvä jos teinillä on liikaa rahaa. Mulla oli teininä yksi nettikaveri, jonka kanssa paljon juteltiin chatissa ja maileissa. Sitten se pikku hiljaa loppui kun sitä alkoi huumeet viedä. Se kun alko 15 vuotiaana saada orpoeläkettä...
 

Yhteistyössä