sopiva rangaistus 6v ikäiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
kun tehnyt ulkona väärin, eli sellaista mitä ei saa tehdä. ja sellainen josta on jo pakko antaa rangaistus.

mikä rangaistus olisi hyvä? kotiaresti vai mikä kertokaa kokeneemmat?

No kerro nyt. Jos olisi jotain tosi tosi tosi typerää niin meillä pätkähtäisi vähintään viikko arestia, pahimmassa tapauksessa kokonaan yksinulkoilukielto.

Mä varmaan ottaisin jotain tärkeää pois. Siis jonkun etuuden esimerkiksi. Vaikka että ei saa katsoa telkkaria, tai pelata tietokoneella. Aresti kauniina päivänä varmaan toimii myös. Tai karkkipäivä pois.

Kotiaresti, huoneen siivous, joku lelu roskiin, ei karkkia viikonloppuna....tms. Johtuu paljon lapsesta mikä toimii. Meillä ollut mm. pelikieltoa (play station) kun on pelannut salaa ilman lupaa esim.aamulla ennen koulua, ei saa mennä pyörällä kouluun vaan joutunut esim.viikon kävelemään kun on nähty pyöräilemästä ilman kypärää jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kerkesin jo suutuksissani sanoa että karkkia ei tule saamaan vähään aikaan. nyt kun ajattelen niin ihan tyhmä rangaistus periaatteessa. ääh, en tiedä

Mun mielestä se on ihan hyvä. Sellainen rangaistus, että tuntee jotain kanssa menettäneensä.

Se olis hyvä jos voisi sen rangaistuksen liittää siihen väärintekoon, mitä se nyt ikinä onkaan. Eli jos on vaikka rikkonut jonkun toisen omaisuutta, menee itse pyytämään anteeksi ja sopimaan kuinka korvaa asian. Itse muistan ainakin omasta lapsuudesta yhden kerran kun olin ollut mukana naapurin kukkapenkin tärvelemisessä. Sinne vaan piti mennä anteeksi pyytämään ja sitten istuttamaan kukat takaisin. Vanhempani tietty ostivat uudet kukat, mutta niihin otettiin osa minun viikkorahoistani/karkkirahoistani. Oli noloa, mutta toisaalta olo oli ihan hyvä sitten kun sain tekoni hyvitettyä. Ehkä vanhempani pätkäyttivät jotain muutakin rangaistukseksi, mutta sitä en enää muista.

No EI MISSSÄN NIMESSÄ lelua roskii. Sehän on väärin AIKUISELTA, siis heittää hyvä tavara pois...ei opeta tuollainen rangaistus mitään muuta kuin ilkeyttä. ja mikäkö olisi sitten hyvä rangaistus...Riippuu, siitä mitä lapsi teki..

Kotiaresti ei toimisi meillä lainkaan. Poika vain kyselisi koko ajan tekemistä. Karkien mettäminen ok, kunhan sitä ei ota tavaksi. Meillä toimii parhaiten tietokone ja tv kielto pariksi päivää. Tekoon liittyvä rangaistus myös aina hyvä. Teon hyvittäminen omasta säästölippaasta toimii myös harvoin käytettynä.

Alkuperäinen kirjoittaja pah:
Kotiaresti, huoneen siivous, joku lelu roskiin, ei karkkia viikonloppuna....tms. Johtuu paljon lapsesta mikä toimii. Meillä ollut mm. pelikieltoa (play station) kun on pelannut salaa ilman lupaa esim.aamulla ennen koulua, ei saa mennä pyörällä kouluun vaan joutunut esim.viikon kävelemään kun on nähty pyöräilemästä ilman kypärää jne.

Siis huoneen siivous rangaistus? Ei ihme jos jotkut inhoavat siivousta jos se ollut rangaistuskeino.
Kotityöt kuuluvat kaikille eikä niistä makseta. Sama kun jotkut laittavat sänkyyn jäähylle. Nukkuminen on rangaistus? Ei ihme jos monella eivät lapset nuku.

Yhteistyössä