Mitä tehdä kun 2v satuttaa tahallaan koiraa?Mikä rangaistukseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkkkkejä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinkkkkejä

Vieras
Lapsi saa kyllä huomiota mutta nyt taitaa olla uhmaikä alkamassa ja kokeilee kaikkea tahallaan ja riemastuu kun saa vanhemmat reagoimaan. Huutaminen ei nyt ainakaan auta. Ei myöskään rauhallisella äänellä kieltäminen jne (tätä tehty jo vuosi). Mikä olisi sopiva järeämpi rangaistus?

Olisiko esim. että lempilelu laitetaan pois jos koiraa satuttaa? Vai jäähy eri huoneessa esim. puolen minuutin ajan?

Mä olen sitä mieltä, että 2-vuotias ei vielä ymmärrä lelun pois ottamista suorana syy-yhteytenä koiran kiusaamiseen.
Mä kokeilisin tuota jäähyä tai sitten koirien koulutusmuotoa, eli suihkupullosta vettä kasvoille, tässä tapauksessa tietysti lapsen kasvoille.

Niin eli lapsi tahallaan vetää koiraa turkista, kiipeää selkään tai läpsii. Koira on tähän asti kestänyt hyvin mutta en mene takuuseen etteikö koskaan nappaisi. AINA puututaan heti mutta vilkasliikkeinen lapsi ehtii repiä koiraa ihan sekunnissa. Koira ressukka on todella kiltti ja ystävällinen muutenkin :(

Musta tuntuu että tuo suihkepullo olisi lapsen mielestä vaan hauska juttu. Mutta siis jos jatkan jäähyn kokeilemista, niin mikä olisi sopiva aika/paikka? Onko sopiva jos kannan lapsen heti toiseen huoneeseen ja laitan oven kiinni? Kuinka pitkäksi aikaa?

kyllä se satuttaminen loppuu hyvin nopeasti sitten kun koira on sitä mieltä että nyt riittää!

No ei ole koiran tehtävä kouluttaa ipanaa olemaan kunnolla. Laumanjohtajan homma tietysti koiran näkökulmasta. Tiukka ote lapsen ranteesta tms ja tiukka puhuttelu, NÄIN EI TEHDÄ! Piste. Eiköhän mene perille, jos vanhemmalla on edes jonkinlaista luontaista auktoriteettia. Lapsi saa asiasta säikähtää, aina parempi jos hiukan säpsähtääkin. Vakava asia kerran kyseessä. Jos koiralla palaa pinna, niin siinä tulee äkkiä pahempaa jälkeä.

kyllä se satuttaminen loppuu hyvin nopeasti sitten kun koira on sitä mieltä että nyt riittää!

En jättäisi rankaisemista koiran tehtäväksi. Meillä koira ärjyy ja mouruaa, jolloin riennän apuun tai sitten se tulee itse mun jalkoihin turvaan. On siis tottunut siihen, että mamma auttaa hädässä.
Pidän pojalle (1,5 v) puhuttelun ja ymmärsi tai ei, selitän kuinka koiralle tulee paha mieli. Poika pyytää koiralta anteeksi ja yleensä puhaltaakin, koska on tottunut siskonsa kanssa toimimaan näin.
Jos ei mene puhumalla perille, niin jäähylle minuutiksi. Kaksivuotiaalle kahden minuutin jäähy.

Mä olen aina antanut koiran purra takaisin! Toimii! Kyllä koira saa näykätä jos sitä satutetaan. Kyllä meidän koira on sen verran järkevä, että osaa näykätä niin, ettei tule mitään reikiä sentäs. On vielä niin pienikin, että ei saisi lapseltakaan henkeä vaikka kuinka purisi :D

Lapsen tulee olla koiran yläpuolella hierarkiassa, mutta väkivaltaa ei silti tarvita. Jäähyt toimivat varmasti hyvin, (min per ikävuosi), pitää vain muistaa selittää jäähyn jälkeen miksi siellä oltiin.

[QUOTE="koiruus";22939926]Mä olen aina antanut koiran purra takaisin! Toimii! Kyllä koira saa näykätä jos sitä satutetaan. Kyllä meidän koira on sen verran järkevä, että osaa näykätä niin, ettei tule mitään reikiä sentäs. On vielä niin pienikin, että ei saisi lapseltakaan henkeä vaikka kuinka purisi :D[/QUOTE]

Mulla on kaveri, joka teki noin. Lopputulos oli se, että ajan mittaan koira saattoi napata aikuisiakin käteen, jos sitä vaikka alkoi silittämään ja rapsuttelemaan. Koira siis oppi, että pureminen on ok. Se koira oli iso. En silti sallisi kyllä pieneltäkään koiralta tätä.

Yksi konsti on yrittää vahvistaa lapsen ja koiran yhdessäoloa myös positiivisin keinoin. Meillä lapset antaa koiralle luita ja juttelen koirasta lapsille positiiviseen sävyyn ja pyrin kaikin mahdollisin keinoin tukemaan lapsen ja koiran välistä suhdetta. Kehun ja ihastelen, kun osaavat toimia toivotulla tavalla. Tavoitteena on saada lapsi tuntemaan empatiaa koiraa kohtaan. Kannattaa tehdä siis töitä asian eteen silloinkin, kun lapsi ei kiusaa koiraa. Meillä on ainakin esikoisen kohdalla toiminut tämä. Hän suorastaan suojelee ja tulee kertomaan, jos pienempi kiusaa.
Ajattelen, että annan lapselleni suuren lahjan elämää varten, kun oppii olemaan eläinten kanssa ja kunnioittamaan luontoa ja eläimiä.

Meillä on vastaavanlaista ollut havaittavissa viime aikoina 2,5-vuotiaalla, nyt on onneksi jo jäämässä tuo pois. meillä lapsi komennetaan jäähylle ja sitten pyytää koiralta anteeksi, siis menee ihan paijaamaan ja sanoo anteeksi. Sitten vielä jutellaan että läpsimisestä tulee paha mieli koirallekin.

Minä kyllä ihan selittäsin lapselle,että koira saattaa purra jos sinä sitä läpsit/revit/kiusaat muuten ja sitten sinuun sattuu. Äitin koira on yhtä lasta näykkässyt, kun ei mukelo uskonut, että ei saa härkätä ku koira nukkuu. Tosin lapsi oli jo isompi joku 5v.. Koira oli hetken katellut ja siirtänyt aina paikkaa, kun tuli härkkii. Ku ei lopettanut ni koira tyynen rauhallisesti näykkäs takamuksesta :) Ei jääny jälkee ees. Kakara oli kiljunu ku syötävä, niin mummonsa ja meijän äiti oli tuumannut, että turha itkee, kun ite menit vaikka kiellettiin. Sen jälkeen koira ja tää mukelo on olleet mitä parhaimmat kaverit. Eikä koirakaan oo muita näykkinyt...

Ärsyttäviä nuo eläimiä kiusaavat penskat! Jäähylle ja teet hyvin selväksi, että tuollainen peli ei vetele enää ikinä! Eläimiä ei satuteta ja sillä sipuli. Ihan oikein jos koira vähän näykkää, jos ei lapsi usko.

Mä en jaksa lukea mitä tähän on vastattu, mutta arvaan kyllä. Meillä on 2-vuotias poika, joka myös on leikkinyt koiralla siitä asti, kun on alkanut liikkua. Näin mä oletan, että poika sen ajattelee. Ei se kiusaa vaan pitää sitä ikään kuin leluna. Ja joo, alusta asti siitä on kielletty. Joka ikinen kerta. On takavarikoitu leluja (esim. leikkimopo, jolla pyrkii ajamaan koiran kintuille). On viety jäähylle. VUOSI siinä meni, mutta vasta nyt, kun poika muutenkin on ns. reipastunut (saattaa johtua myös pikkusisaruksen syntymästä) koira saa olla rauhassa. Koiralla on toki koko ajan ollut oma peti koiraportin takana, jonne se on saanut mennä aina halutessaan huilaamaan kaikessa rauhassa.

Joskus vaan mikään muu ei auta kuin aika. Johdonmukaisesti toki pitää aina kieltää, mutta kannattaa varautua siihen, että siinä kestää, ennen kuin tuloksia tulee. Muksun temperamentista riippuen.

[QUOTE="vieras";22941376]

Joskus vaan mikään muu ei auta kuin aika. Johdonmukaisesti toki pitää aina kieltää, mutta kannattaa varautua siihen, että siinä kestää, ennen kuin tuloksia tulee. Muksun temperamentista riippuen.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Meillä nyt 6v esikoinen teki myös tuota ollessaan 2v ja muistaakseni aika pitkään. Ja toki aina kiellettiin ja tiukasti! Sitä se uhma on, että niitä rajoja ja sääntöjä testataan aina vaan uudestaan. Mutta kyllä se siitä ap aikanaan! Kärsivällisyyttä vaan.

Meillä jos lapsi lyö tai heittää jollain lelulla koiraa, lelu joutuu välittömästi takan päälle jäähylle ja sen saa vasta seuraavana päivänä. Kun laitan lelun jäähylle, sanon sen johtuvan siitä, että satutti sillä koiraa. Joka kertakun pyytää lelua liian aikaisin sanon saman. Kun annan lelun lapselle, kerron että lelu oli jäähyllä, koska sillä heitettiin koiraa ja nyt pitää leikkiä nätisti.
Tälläin tehtynä 2v:kin selvästi ymmärtää miksi lelu laitettiin takan päälle.

Jos lapsi satuttaa koiraa muuten, hän joutuu ilman varoitusta jäähylle pariksi minuutiksi. Kun jäähy on loppu, mennään yhdessä pyytämään koirlta anteeksi (eli silitetään nätisti koiraa).
Joskus pahimpina päivinä, tuntui, että lapsi on koko ajan istumassa jäähyä. Kun edellisestä pääsi pois oli jo uutta hommaamassa. Tosin tuollaisina päivinä on parsta keksiä jokin muu keino lapselle riehua ja usein on sitten porukalla lähdetty ulos.

Meillä aikanaan oli poikapuolen kanssa sama ongelma, tosin poika oli jo muutaman vuoden vanhempi. Saattoi monottaa koiraa kylkeen sen kävellessä ohi, meni repimään korvista/turkista ilman mitään syytä jne.. Jäähypenkki otettiin käyttöön ja nollatoleranssi koiran kiusaamiseen tai kovakouraiseen kohteluun, muutamassa viikossa oppi miten koiria kohdellaan.