Sopiiko edes kaikkiin muistotilaisuuksiin musiikki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 666000
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
6

666000

Vieras
Mummoni kuoli ja soitin kanttorille että voisin pari laulua muistotilaisuudessa laulaa. Rupesin kuitenkin jänistämään vaikka mummolleni laulut laulankin eikä siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä sillälailla. Se vaan kun ihmiset juovat kahvia, juttelevat säästä (oman kokemukseni perusteella harvoin itse vainajasta puhutaan muistotilaisuuden merkityksen mukaisesti vaan kyllä se vähän sukulausten kanssa kuulumisten vaihtamiseksi menee). Jotenkin vaikka siellä nyt vähän itkeskelläänkin mutta kirkossa se tunnelma on mielestäni sellainen että siellä voisi laulaa. Mutta koska siellä lauletaan varmasti hartaita virsiä niin eivät nuo laulut sovi sinne vaikka toki hartaita ovat nekin mutteivät samallalailla ettei nyt ihan virsien kanssa mene mielestäni. Kerran lauloin hautajaisissa kirkossa ns maallisen laulun, mutta siellä ei sitten laulettu ollenkaan virsiä niin se oli eri asia.

Tyhmä kysymys siis, onko se edes itsestäänselvyys että muistotilaisuuteen sopii laulu, siis pianosäestyksellä ihan? Jotenkin aloin kuvittelemaan tilanteen niin että kaikki hiljaa kuuntelevat jäykkinä ja sitten jatkavat hiljaa kahvin juomistaan että "niin mihis me nyt jäätiinkään" ja minä menen takaisin istumaan vähän kuin olisin keskeyttänyt jotain. Siis outoa, mutta koska tietääkseni tilaisuudessa ei ole muuta esim runoja tms niin olen ainoa ohjelma ja miten laulun saa sopimaan vapaan kahvittelun väliin ilman että se on sellainen töks lauletaampa vaikka nyt "hei hiljaisuutta vähän, mä laulan ny". Jos ymmärrätte?

En nyt kyllä ihan ymmärrä minkälaisissa muistotilaisuuksissa olet ollut. Niissä joissa mä oon ollu on pappi mukana joka puhuu muutaman sanan, sit on ollu jotain puheita jossa joku on muistellut vainajaa myös on ollut jotain lauluesityksiä ja lopuksi tietysti adrressien lukeminen. Kahvituksessa ja ruoan aikana väitetään kuulumiset sukulaisten kesken ei itse muistotilaisuudessa. Joten hyvin voit laulaa siellä, etkä keskeytä ketään. ????

Olen ollut kahdessa vain niin että muistan. Molemmat oli sellaiset että mentiin srktalolle, siellä mentiin suoraan kahvipöytään jossa pari tuntia juteltiin ja lähdettiin. Toisissa hautajaisissa ainoa "ohjelma" oli adressien lukeminen. Toisessa tyttö soitti nokkahuilua ja nousi vain pöydästä ja meni takaisin istumaan. Oli söpöä mutta minä en ole söpö enkä haluaa vaivaannuttaa ketään. Albumi myös kiersi pöydässä, thats it. Eli molemmissa on ollut vain suoraan vapaa kahvitus ilman sen kummempaa, ei puheen puhetta ja pappi sanoi jotain vain kun oli lähdössä.

No en ole ollut sellaisissa tilaisuuksissa joissa on laulettu, ei oikein ollut mitään. En siis osaa kuvitella mihinkään väliin sellaisessa mitään laulua, ilman että se tulee jotenkin tönkästi.

Työssäni olen saanut kokemusta muistotilaisuuksista, monenlaisista. Sanoisin että musiikki, mitä esitetään on yleensä oman kokemukseni mukaan ollut vainajan mielen mukaista musiikkia ja se esitetään kaikille läsnäoleville. Läsnäolevilla on myös velvollisuus kuunnella. Jos on muka jotain niin tärkeää puhuttavaa, voi mennä ulos puhumaan.
Ei ole mitään kaavaa siinä sopiiko musiikki muistotilaisuuteen, tottakai se sopii mikäli se on ollut esim vainajan viimeinen tahto. Eräskin nainen sanoi aina että hänen hautajaisissaan lauletaan "Kalle-Kustaan muori makaa hiljaa haudassaan" ja niin myös laulettiin. Musiikki sopii aina ja keventää tunnelmaa, muut ilmoista keskustelijat voivat sitten miettiä aikaa ja paikkaa miten häiritsevät esiintyjiä. Tästä heitä on myös huomautettava.

Yhteistyössä