Sopeutuuko pentu, jos joutuu heti olemaan työpäivät yksin???

• Viestiketjun aloittaja kaushaksa
  • Ensimmäinen viesti
kaushaksa
Ostettiin koiranpentu, jonka haen ensi viikolla kotiin. Tässä oston ja kotiinhaun välissä mies muutti pois (jep, oli toinen nainen ollut jo pitempään ja se paljastui), alunperin koirasuunnitelmissa oli että mies olisi kotona (on saikulla heinäkuun loppuun).

Nyt siis koira tulee ja minä käyn töissä klo 8-16. En pysty pitämään lomaa, mitä nyt sen viikonlopun kun pentu tulee. Onko kellään ollut niin, että pentu olisi jäänyt "heti" yksin työpäivien ajaksi? Miten koira on sopeutunut?

....
Teillä ei ole muita koiria tai eläimiä?
Hmmm, kuulostaa aika rankalta pikkupennulle jäädä ypöyksin tuolla tavalla heti, mutta veikkaan että se tottuu kohtaloonsa parissa viikossa.

Meillä ekan koiran kohdalla mies oli saitsulla joitain kuukausia, joten ehti pikkuinen tottua meidän kotiin ja elämään. Seuraava pentu jätettiin aikuisen koiran kanssa ihan kylmästi viikonlopun yhteiselon jälkeen, ja hyvin meni.

"aapee"
Teillä ei ole muita koiria tai eläimiä?
Hmmm, kuulostaa aika rankalta pikkupennulle jäädä ypöyksin tuolla tavalla heti, mutta veikkaan että se tottuu kohtaloonsa parissa viikossa.

Meillä ekan koiran kohdalla mies oli saitsulla joitain kuukausia, joten ehti pikkuinen tottua meidän kotiin ja elämään. Seuraava pentu jätettiin aikuisen koiran kanssa ihan kylmästi viikonlopun yhteiselon jälkeen, ja hyvin meni.
On mulla kesyhiiriä kolme kappaletta :D Jospa niistä olisi hetken viihdyke, kun koira metsästää niitä ;)
Mua harmittaa ihan hirveästi tämä tilanne...asun kaukana kotoa, koska muutin tänne miehen perässä. Täällä ei siis ole sellaisia tuttuja, jotka voisivat käyttää päivän aikana pentua ulkona tai vähän leikittää :(

Nap
Kyllä se kait sopeutuu, mutta onhan se hirveä shokki pienelle pennulle, joka just on erotettu emosta ja sisaruksista vieraan ihmisen luokse vieraaseen paikkaan. Olisitko itse tykännyt lapsena moisesta kohtelusta? Tiedän joo, lapsia ei jätetä yksin kotiin ennen kun on tietyn ikäsiä, mutta se on miun mielestä täysin rinnastettavissa pieneen koiranpentuun.

Tuon takia juuri ihmiset, ainakin ne ketä minä tunnen, ovat ottaneet koiransa loman aikana. Ja tuossa iässä kun sille pennulle pitäis pienistä palasista kerrallaan opettaa se yksinolo, kun jos yksinolokoulutus menee päin mäntyä, niin sitten on täysin eroahdistunut koira, joka huutaa ja pahimmassa tapauksessa tuhoaa puolen kämppää.

Ja unohtamatta sisäsiisteyskoulutusta, jos koira saa sen 8-9h/päivä tehdä tarpeensa pitkin lattioita, ja sitten osan päivästä sinä olet nukkumassa ja sitten siihen jää se jokunen tunti, että ehtisit koiran kanssa juoksemaan tunnin välein ulkona, niin pitkittyyhän siinä se sisäsiistiksi oppiminen.

Ei millään pahalla, ei tästä tarvitse vetää hernettä versoineen henkitorveen, mutta tää on miun mielipide.

"aapee"
Kyllä se kait sopeutuu, mutta onhan se hirveä shokki pienelle pennulle, joka just on erotettu emosta ja sisaruksista vieraan ihmisen luokse vieraaseen paikkaan. Olisitko itse tykännyt lapsena moisesta kohtelusta? Tiedän joo, lapsia ei jätetä yksin kotiin ennen kun on tietyn ikäsiä, mutta se on miun mielestä täysin rinnastettavissa pieneen koiranpentuun.

Tuon takia juuri ihmiset, ainakin ne ketä minä tunnen, ovat ottaneet koiransa loman aikana. Ja tuossa iässä kun sille pennulle pitäis pienistä palasista kerrallaan opettaa se yksinolo, kun jos yksinolokoulutus menee päin mäntyä, niin sitten on täysin eroahdistunut koira, joka huutaa ja pahimmassa tapauksessa tuhoaa puolen kämppää.

Ja unohtamatta sisäsiisteyskoulutusta, jos koira saa sen 8-9h/päivä tehdä tarpeensa pitkin lattioita, ja sitten osan päivästä sinä olet nukkumassa ja sitten siihen jää se jokunen tunti, että ehtisit koiran kanssa juoksemaan tunnin välein ulkona, niin pitkittyyhän siinä se sisäsiistiksi oppiminen.

Ei millään pahalla, ei tästä tarvitse vetää hernettä versoineen henkitorveen, mutta tää on miun mielipide.
Miksipä vetäisisinkään hernettä nenuseen? Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Mutta kun elämää ei voi suunnitella etukäteen enkä voinut koiran ostaessani tietää mieheni pettävän ja muuttavan toisen naisen luo.

Nap
[QUOTE="aapee";29928159]Miksipä vetäisisinkään hernettä nenuseen? Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Mutta kun elämää ei voi suunnitella etukäteen enkä voinut koiran ostaessani tietää mieheni pettävän ja muuttavan toisen naisen luo.[/QUOTE]

Jotkut kun tuosta vetäisivät herneen sinne henkitorveen ja syvälle, onneks sie tunnut fiksulta, etkä niin tee :)

Joo noi on kyllä kökköjä tilanteita kun käy, kun elämäntilanne heittää häränpyllyä pienessä hetkessä :/

"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Exä;29928268:
Olisiko mahdollista, että se exä kävisi hauvavauvaa välillä katsomassa? Kai sillä siellä saikulla lorviessa on aikaa..
Kun exä muutti tämän naikkosensa luokse, 150km päähän. Eli vastaus on: ei voi. Kysyin kyllä exältä tästä mahdollisuudesta, mutta vastaus oli, että omapa on ongelmani :(

Exä
[QUOTE="aapee";29928279]Kun exä muutti tämän naikkosensa luokse, 150km päähän. Eli vastaus on: ei voi. Kysyin kyllä exältä tästä mahdollisuudesta, mutta vastaus oli, että omapa on ongelmani :([/QUOTE]

Kaiken maailman nilkkejä! Nyt ne on sitten varmaan sen uuden naikkosen kanssa jo varanneet seuraavan pennun! Olen pahoillani sun puolesta! Tosin tuhannesti parempaa seuraa saat siitä koirasta kuin tuollaisesta nilkistä. Oliko koiran hankinta sinun ideasi ja siitä pitikin tulla vain sinun koira? Voisiko kasvattajalta kysyä, jos voisit hakea pennun kun olet itse lomalla?

Olisiko mahdollista hakea pentua myöhemmin? Kuulostaa aika hurjalta jäädä yksin heti noin pitkäksi ajaksi, kun kuitenkin sitä yksinoloakin pitäisi harjoitella alussa. Tai onko mahdollista ottaa edes pari päivää vapaata, jotta voisitte harjoitella intensiivisesti?

• Tykkää
Reactions: Nap
viera.s
Ihan oikeasti pentu sopeutuu todennäköisesti yksinoloon oikein hyvin, kun ilman kommervenkkejä aletaan heti elää normaalia arkea. Monet ovat näin tehneet ongelmitta. Toisaalta pitkän kaavan mukaan yksinoloon opetetuilla, ja varsinkin sellaisilla jotka eivät ole ensimmäisinä kuukausinaan joutuneet juuri lainkaan yksin olemaan, on usein eroahdistusongelmia.

En minä tuota toki ihanteellisena tilanteena pidä, mutta ei se kyllä aikuisellekaan koiralla ole ihanteellista olla yksin täysiä työpäiviä.

Olisiko sellainen harkittavissa, että joku naapuruston teini voisi käydä pennun kanssa pihalla kerran päivässä jotain taskurahoja vastaan?

Meja84
Inhottava tilanne kerrassaan. Tosiasiahan on et pentu ei oikein vois olla heti noin kauaa yksin mutta minkäs teet jos ei oo muuta vaihtoehtoa.
Alkaisko sulla kesäloma tms. et voisit hakea pennun vasta sitten? Luulis et myyjä ymmärtäis tilanteen ja suostuis.
Pentu saattaa ahdistua ja sen pieni mieli saattaa väkisinkin mennä sekaisin kun on noin paljon härdelliä et eka tulee uuteen kotiin ja jää yksin sinne kokopäiväksi. Sisäsiisteys yms. jutut tulis aika lailla myöhästymään ja tosiaan se et melkein 100% varmuudella purkaa eroahdistuksen asunnon tuhoamiseen..

Yhteistyössä