Sokerointi kotona

yks oli että 2rkl vettä ja 2 rkl sitruunamehua ja 3dl sokeria, toiseen tuli nestettä saman verran mutta sokeria 8rkl. Keiteltiin jne.. ei kannata kokeilla menee hermot :D eikä toimi mut karvoihin ainakaan..
Miksi meni hermot? Sais nähdä onnistuuko tämä multakaan. Katsoin jonkun videon, jossa massaa venyteltiin sormien välissä varmaan 5 min, ennen kuin se oli käyttövalmista.
 
yksi kosmetologi
Mä teen aina itse sokerin tällä reseptillä:

½dl vettä
½dl sitruunamehua
4dl sokeria

Kaikki aineet kattilaan, aluks levy kutosella et alkaa kiehumaan, sitten pienennän johonkin kakkoseen ja keittelen hiljalleen niin kauan, että väri muuttuu tumman siirappiseksi. Tähän saattaa mennä joku puolikin tuntia. Sitten laitan puhtaan lasipurkin tiskialtaaseen (lusikka purkkiin, niin purkki ei posahda) ja kaadan sokerin purkkiin. Jäähtymiseen menee monta tuntia, mutta ei kannata yrittää jäähdyttää pitämällä sitä purkkia kylmässä vedessä, kaverilla posahti purkki hajalle. :D

Tällä reseptillä oikeasti toimii, olen nyt pari vuotta käyttänyt tätä. Täytyy vain olla kärsivällinen tuon keittämisen kanssa ja hämmennellä tarpeeksi usein. Tuosta määrästä on tullut semmoinen lasinen hillopurkki täyteen.
 
yks kosmetologi
Tosta massan venyttelystä sen verran, että sen tarvitsee tietenkin olla tarpeeksi "löysää" että tarttuu karvaan kiinni, mutta ei kuitenkaan liian löysää, koska silloin jumahtaa ihoon kiinni, eikä sitä saa enää nykästyä irti ilman kangasliuskaa. Aluks sitä kannattaa tosiaan pyöritellä kädessä, niin melko pian se siitä löystyy, riippuen ihan siitä miten lämpimät kädet on. Jos tulee liian löysää, niin pieni nokare sitä jäykempää sokeria purkista sekaan. Sokeriin tosiaan vaikuttaa lämpö tosi paljon, eli sen kanssa ei kannata turhia jahkailla.

Kannattaakin varata jotain kankaisia liuskoja viereen siltä varalta, että sokeri jumahtaa ihoon kiinni. Sitten vain se liuska kiinni sokeriin ja nopea nykäisy karvojen kasvusuuntaan (muista pingottaa iho kireälle!). Ja sokerointi on aika vaikea laji, jos ei ole opetellut tarpeeksi, eli voi olla ihan hyvä idea vetästä koko ajan niillä liuskoilla, jos ei tekniikkaa muuten osaa. Kätevää se niinkin on! :)
 
yks kosmetologi
Eka yritys meni aivan .......
Massa taisi olla vielä aika lämmintä, kun se tarttui hienosti 8 sormeen, eikä muovailu tai venyttely onnistunut sitten millään. Odotan siis vielä hetken.
Se massa jähmettyy tosi paljon siitä mitä se kuumana/lämpöisenä on. Eli ihan kylmää kannattaa käyttää. Eiköhän se siitä! :)

Ja tosiaan, jos se mönjä tuntuu liian tahmaiselta ja tarraa vain sormiin, niin leikkaa jostain turhasta kankaasta liuskoja, levitä sokeria karvoihin vetämällä sitä vähintään 3 kertaa vastakarvaan, länttää liuska sokerin päälle ja painele/hinkkaa kunnolla kiinni ja vedä nopeasti myötäkarvaan pois.

Mulla kun jumahti sokeri ihoon kiinni, niin otin kaapista käyttämättömän tiskirätin ja leikkasin siitä liuskoja ja kiskaisin sillä sokerin irti. Hyvin tarttui karvat kiinni. Ja sokeri on siitäkin hyvä, että senhän saa vedellä pesemällä tosi helposti pestyä iholtakin. Nimim. muutaman kerran pitänyt jättää alapääkarvojen sokerointi kesken, kun tuntu vähän liikaa. :D Kätevästi vaan vedellä sitten sokerit pois.
 
Tuota kangassuikale juttua en vielä kokeillut. Alko turhauttamaan koko touhu. Aikaa meni reilu kaks tuntia ja mulla on edelleenki kaikki karvat tallella.

Huomenna kokeilen niin, että keittelen aamulla massan valmiiksi, niin se ehtii hyvin jähtyä. Jos homma on huomennakin yhtä hankalaa, niin jatkan samaan malliin kuin aikaisemminkin. Osan otan epilaattosilla, viikset veetin liuskoilla ja pineli höylällä.
 
kokeillaan
Se massa jähmettyy tosi paljon siitä mitä se kuumana/lämpöisenä on. Eli ihan kylmää kannattaa käyttää. Eiköhän se siitä! :)

Ja tosiaan, jos se mönjä tuntuu liian tahmaiselta ja tarraa vain sormiin, niin leikkaa jostain turhasta kankaasta liuskoja, levitä sokeria karvoihin vetämällä sitä vähintään 3 kertaa vastakarvaan, länttää liuska sokerin päälle ja painele/hinkkaa kunnolla kiinni ja vedä nopeasti myötäkarvaan pois.

Mulla kun jumahti sokeri ihoon kiinni, niin otin kaapista käyttämättömän tiskirätin ja leikkasin siitä liuskoja ja kiskaisin sillä sokerin irti. Hyvin tarttui karvat kiinni. Ja sokeri on siitäkin hyvä, että senhän saa vedellä pesemällä tosi helposti pestyä iholtakin. Nimim. muutaman kerran pitänyt jättää alapääkarvojen sokerointi kesken, kun tuntu vähän liikaa. :D Kätevästi vaan vedellä sitten sokerit pois.
Kiitti asiallisista neuvoista!!
 
Kokeilin taas. lämmitin massaa vain sen verran, että sain sitä purkista irti lusikallisen. Homma tuntui ensin toimivan hyvin, mutta käsissä massa lämpeni sen verran, että alkoi taas tarttumaan sormiin ja joka paikkaan. Kyllä tuolla varmasti pystyy sääret vahaamaan kangassuikaleiden kanssa, mutta eipä sillä voinut noita minun amisviiksiä poistaa.

Olenkohan alunperin keitellyt massaa liian vähän aikaa ka siinä on vähän liikaa nestettä? No joo, jos kokeilis joskus toiste uudestaan. Nyt alkoi tympäisemään.
 
"Anonyymi"
Easy Sweetin kaltaista venyteltävää sokerimassaa saa aikaiseksi seuraavalla reseptillä:

2 dl sokeri
1/4 dl sitruuna tai limemehua
1/4 dl vettä

Kaikki kattilaan ja keitetään kunnes massa muuttuu tumman siirapin väriseksi (saattaa mennä jopa 15-20 min). Itse en lainkaan luota väriin, vaan otan noin 10 min keittämisen jälkeen kattilasta silloin tällöin pikkulusikallisen massaa johonkin lautaselle tms. jäähtymään ja kokeilen riittävästi jäätyneestä massasta olisiko se sopivaa... Sopivaa on silloin, kun massa irtoaa kädenlämpöisenä sormista pienellä "sokerointinykäisyllä".

Olen keitellyt tuota massaa ehkä 10 kertaa ja aina on tullut käyttökelpoista. Aina ollut hieman eri väristä (hunajasta tummaan tuskeaan) ja joskus kovempaa ja joskus pehmeämpää. Kovuuserot ei haittaa, kun sokeria venytellessä voi lisätä tarvittavan määrän vettä.

Nykyisin keittelen satsin aina 1kg:sta sokeria 5L teräskattilassa. Kiloon sokeria olen laittanut nesteitä yht. 2,25 dl (puolet vettä, puolet sitruunamehua).
 
"anonyymi"
Ja varoitus...

Sula sokeri on KUUMAA!
Ja sokerimassa KUOHUU PALJON! Sokeria keittäessä on syytä olla IHAN KOKO AJAN kattilan vieressä ja sekoittaa massaa, jotta kuohuminen pysyy aisoissa. Kattilan voi välillä nostaa liedeltä sivuun ja sitten taas jatkaa..
 

Yhteistyössä