Sokerivauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli mites menee, jos syntyy ns. sokerivauva, eli äidin sokereissa ollut häikkää odotusaikana, niin joutuuko olemaan kauemmin laitoksella, kun eikös sit vauvan sokereita tarkkailla?
Siis olettaen, että vauvalla sitten kaikki ok.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vauvalta otetaan muutamana päivänä sokeri arvoja,jos ne on kunnossa niin pääsee kotiin ihan normaalisti.

Ok. Entä kellään kokemusta, jos arvoissa vauvalla jotain häikkää? Voiko olla vaarallistakin?

Mulla oli raskausajan diabetes ja pojalta seurattiin sokeriarvoja. Muistaakseni oli niin, että 3 peräkkäisen mittauksen arvot piti olla alle jonkun rajan, ja sitte mittaukset lopetettiin ja päästiin kotiin. Me päästiin ihan normaalisti, eli ei tarvinnut olla ylimääräistä. Mutta jos yhdenkin mittauksen arvo heittää, niin sitte ne 3 arvoa lähtee alusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Nirppurotta laiskana:
Mulla oli raskausajan diabetes ja pojalta seurattiin sokeriarvoja. Muistaakseni oli niin, että 3 peräkkäisen mittauksen arvot piti olla alle jonkun rajan, ja sitte mittaukset lopetettiin ja päästiin kotiin. Me päästiin ihan normaalisti, eli ei tarvinnut olla ylimääräistä. Mutta jos yhdenkin mittauksen arvo heittää, niin sitte ne 3 arvoa lähtee alusta.

Ai, okei. Kiitos. Mitenkäs se, että voiko olla ihan vaarallista sitten ja joutua esim. tehohoitoon tms... :(

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Mulla on ollut kaksi lasta tiputuksessa sokerien takia, ja ne tasaantui sitten ja sen jälkeen ovat voineet ihan hyvin molemmat.

Laitoksella siis jo? Vai jouduitteko myöhemmin?

Siis ihan suoraan synnytyssalista, nuo raskausDm ongelmat tulee vauvalle heti näkyviin jos on tullakseen, myöhemmin on sitten kyse siitä, että lapsen haima ei itse tuota insuliinia ja se ei ole yhteydessä taas äidin verensokeriongemiin.

Mulla on ollut kaksi lasta tiputuksessa sokerien takia, ja ne tasaantui sitten ja sen jälkeen ovat voineet ihan hyvin molemmat.

Laitoksella siis jo? Vai jouduitteko myöhemmin?

Siis ihan suoraan synnytyssalista, nuo raskausDm ongelmat tulee vauvalle heti näkyviin jos on tullakseen, myöhemmin on sitten kyse siitä, että lapsen haima ei itse tuota insuliinia ja se ei ole yhteydessä taas äidin verensokeriongemiin.

Näin mullakin, tosin ei tiputuksessa vaan lastenosastolla pakkosyötössä. :whistle: Meidän muksut narisi ja rutisi synnytyssalissa, olivat uneliaita ja velttoja, myöhemmin vielä kellastuivat ja olivat sinivalossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kuinka ilmeni synnytyssalissa vauvan oireet?

Oireina oli tosiaan sellaista vauvan valittelua ja narinaa ja kylmänhikisyyttä, tosin koska sokeriongelmaa osattiin odottaa verensokeri mitattiin normaalia aiemmin, yleensähän se mitataan noin tunnin iässä ekan kerran. Toinen lapsista vietiin suoraan keskolaan, koska oli lisäksi ennen aikainen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Hui kun alkoi pelottaa. Kiitos kaikille vastauksista. Toivotaan sitten parasta, kun oma pikkuinen näkee päivnvalon, ettei kovin olisi huonona.

Kyllä niistä selviää. Älä ota mitään paineita! Jos saat sokeritasapainon pidettyä kohtalaisena loppuraskaudessa, on helpompaa. :) :hug: Hyviä vointeja ja onnellista loppuodotusta!

Mun kuopuksella (09/06) oli matala verensokeri, joka huomattiin heti synnytyksen jälkeen kun osastolla vauva vaan olisi nukkunut eikä jaksanut imeä. Lisäksi vauva säpsähteli paljon. Ensimmäiset kaksi vuorokautta vauvan sokereita mittailtiin, otettiin siis verikoe, n. kolmen tunnin välein ja vauva sai lisämaitoa aina imetyksen päälle kun vaan nukkui tissillä. (Hoitajat syöttivät lisämaidot vauvalassa kun enhän minä saanut edes pullosta sitä maitoa menemään) En nyt ihan varmasti muista saiko kertaalleen "sokerilientä", glukoosia se kai on, suun kautta kun sokerit tippuivat liian alas. Kolmantena vuorokautena mulla nousi maito kohinalla ja vauva innostui rinnallakin syömään, joten sokerikin tasaantui ja kotiin pääästiin n. vuorokauden päästä.

Aina siis vauva ei joudu lastenosastolle sokeritippaan, vaan sokeri pysyy kohdallaan kunhan vauva saa maitoa riittävän usein tietyn määrän.

Lisään vielä oman kokemukseni. Minulla oli toisessa raskaudessa lievä raskausdiabetes, pysyi hyvin arvot kurissa ruokavaliolla. Vauva oli syntymän jälkeen hetken ihan ok, kunnes ykskaks alkoi juuri se narina ja tärinä. Hoitaja sitten nopeasti putsasi vauvan ja teholle tippaan. Syntyi illalla ja jo seuraavana aamuna lopettivat tipan ja arvot pysyivät sen jälkeen kohdallaan. Meidän vauvalle tosin tuli synnytyksessä myös ilmarinta ja myöhemmin keltaisuus, noiden takia teholla olo venyi 11pv mittaiseksi, mutta se sokeriarvo tosiaan korjaantui todella nopeasti.

Yhteistyössä