Sokerit yhdellä plussalla-ruokavalio remonttiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sokerinpala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sokerinpala

Vieras
Itselläni nyt rv 30 ja viime neuvolakäynnillä oli virtsassa sokerit yhdellä plussalla. Aiemmin ei ole ollut, eikä edellisessä raskaudessakaan ollut kertaakaan. Neuvolan terkkari laittoi lähetteen sokerirasitukseen, ja sinne sain ajan 1,5 viikon päähän.

Mietin tässä nyt vain että pitäisikö tässä heti jättää makeat pois ja ryhtyä ns. raskausdiabetes-dietille, vai kuinka yleistä on että yksi plussa merkitsee rd:tä?

Painoa on tähän mennessä tullut n. 10kg (viime raskaudessa tuli yht 20kg mutta kaikki ja vähän enemmän lähti imetyksen myötä) ja pientä turvotusta on. Eli juuri kuten esikoista odottaessa..

Miten te muut olette tehneet.. Normaali ruokavalio (ja myös karkkia/makeaa normaaliin tapaan) sokerirasitukseen asti, vai heti ruokavalio remonttiin..?

No oot niin loppusuoralla, että miksei alottais sitä "diettiä". Mulla oli raskausdiabetes ja musta se ruokavalio ei ollut ollenkaan paha. Söin hyvin, mutta painoa ei tullut koko raskauden aikana kuin 9,8kg. Vauva oli siltikin 4460g syntyessään, et mitähän olis ollut ilman tarkkaa ruokavaliota.
Tuleepahan syötyä terveellisesti vaikkei raskausdiabetestä olisikaan :)

Totta. Mutta kun on pääsiäinenkin tulossa, ja pääsiäisen pyhiksi vieraita, niin oli tarkoitus leipoa pääsiäis-täytekakku. Jäänkö nyt siis itse ilman yhden plussan takia..? Eli siis kuinka tarkkaa se syöminen on? Ja siis sokerirasitus on pääsiäisen jälkeen tiistaina...

Ja toisekseen, kuinka yleistä on että yksi plussa merkitsee rd:tä?

no mulla oli viimeraskaudessa yhen kerran sokeria yhden plussan verran ja en mä käyny ees sokerirasituksessa, sovittiin et katotaan seuraava näyte ja se olikin sit puhdas joten ei aiheuttanut jatkotoimia, et ei kai se nyt heti mitään merkkaa, ihan rauhassa voit mun mielestä syödä herkkua, kohtuudella tietysti.

Se pikatesti voi näyttää sokereita yhden plussan verran satunnaisestikin, jos olet juuri sitä ennen syönyt makeaa. En olisi ihan kamalan huolissani. Voithan vähän yrittää vähentää makean syöntiä nyt heti, mutta ei se terveellinen ruokavalio nyt yhteen pääsiäiskakkuun kaadu kun ei raskausdiabetesta ole vielä edes todettu!

Yhteistyössä