Sokerit pois ruokavaliosta = lapsi rauhoittuu???

Joku kommentoi aiemmin, että riehuva lapsi oli hieman rauhoittunut, kun ruokavaliosta oli vähennetty sokeria. Onko muut tehneet tai huomanneet samaa?

Toki joka lapsi on levoton saatuaan esim. synttäreillä mahan täyteen makeaa, enkä sellaista olekaan kokonaan estämässä. Mutta tarkoitan, että jos jokapäiväisestä ruokavaliosta karsii pois mahdollisimman paljon sokeria, vaikuttaako se lapsen käytökseen?

Meillä vaikuttaa. Meillä ei juurikaan kotona syödä karkkia ja poika on ihan selkeesti sokerihumalassa jos sille joskus antaa esim. jos on kavereita, synttäreillä, mummolassa... Muutenkin sokeri on aika turha ravitsemuksellisesti, tai siis se määrä mitä elimistö tarvitsee, täyttyy aika nopeasti.

noh ainakin kokis vaikuttaa tolla tavalla. meillä kävi 2.v kun joi kokista illalla niin valvoi 2asti yöllä täys vauhti päällä, uskon että jos kauheesti sitä makeaa syö niin energiaa tulee hetkeksi liikaa. mutten uskois että jos normaalilla tavalla, en tiedä...

Pojan serkku on Ruotsissa päiväkodissa hoidossa, jossa ei käytetä lainkaan sokeria. Minusta tuo on harvinaisen hyvä idea ja uskon kyllä että sokerin vähentämisessä ei ole mitään haittaa päinvastoin. Tosin enemmän se saattaa työtä teetättää.

Kokiksessa on myös kofeiinia, joten se voi noin pientä myös valvottaa.

ikiliikku
ainakin meillä.poikaan tulee sokerihumala kun syö vähänkin makeaa,alkaa olla liikavirtaa niin että saa aina laittaa sen ulos riehumaan ylimääräiset virrat pois =)

meillä tosi vähän edes on mitään semmosia ruokia tms. josta vois sokeria vähentää, mut kyllä huomaa ku poika saa karkkia/limpparia että se on ihan sokerihumalassa ja joskus se on tosi huvittavaa :LOL: mut joskus se taas on ihan kauheaa ku tuntuu et se on sitten niinku raketti joka lentelee ympäri kämppää :kieh:

Mä epäilen että meidän 3v pojalla on juuri tuota sokeri villiintymistä.
Olen ajatellut lopettaa kaiken sokerisen antamisen, jos se vaikka rauhoittaisi poikaa.
Se kun on ihan älyttömän villi ja energiaa näyttää riittävän vaikka koko yöksi.
Poika on saanut aina välillä kerran tai kaksi viikossa namia, (ei kuitenkaan paljoa), ja myös leivonnaisissa ja jogurtissa on sokeria.

Mietin että mitäköhän poikamme tuumaa, jos rupean ostamaan sille sokerittomia tuotteita, söisiköhän se niitä.

Voi olla hankalaa saada syömään sokeritonta, jos on jo ehtinyt tottua makeaan, mutta sitähän voi yrittää vähitellen vähentää- makuaisti kyllä sopeutuu aika äkkiä. Meillä poika syö maustamatonta jugurttia, ne pikkupurkithan on varsinaisia sokeripommeja. Jopa sokeroimatonta karpalomehua tykkää juoda!

bobbe
minä olen kieltänyt keinotekoiset väriaineet, makuaineet ja keinotekoisen sokerin, sekä lisäaineet.

Yllättävästi koulusta on nyt tullut paljon positiivista palautetta.

Olen ihan yllättynyt. En osannut

Yhteistyössä