sokerit koholla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja la05/06
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

la05/06

Vieras
Olen viikolla 34 raskaana ja pari viikkoa sitten tehdyssä sokerirasitustestissä oli 1h arvo koholla, 10,4. Paasto 4,5 ja 2h 7,4 olivat normaalit. Sain ruokavalio-ohjeet ja neuvolakäynneillä mitataan verensokeri 1,5 h ruuan jälkeen. Muita toimenpiteitä ei siitä seurannut. Kun olen lukenut muiden kokemuksia, monet ovat samassa tilanteessa joutuneet joko sairaalaan jossa seurataan sokereita vuorokausi, tai sitten mittaavat sokereita kotona mittarilla. On jotenkin epävarma olo, pitää vaan luottaa siihen että ruokavalio pitää ne sokerit oikeissa rajoissa. Jouduin testiin, koska virtsassa oli sokeria. Olen kuullut, että esim. tulehdus voi nostaa sokeriarvoja, onko kellään tietoa? Olen myös miettinyt miten paljon todennäköisyys sairastua myöhemmin diabetekseen nousee, kuitenkaan muita riskitekijöitä kuin raskausdiabetes ei oikeastaan ole?

Moikka!

Mulla esikoista odottaessa oli virtsassa sokeria oikeen runsaasti viikolla 32 ja määrättiin sokerirasitukseen. Mulla oli kanssa paastoarvo normaali, 1h arvo yli limittien ja 2h arvo taas normaali. (arvoja en muista) Mä sain kanssa ruokavalio-ohjeet ja sokerit pysyikin sillä hyvin aisoissa loppuraskauden. Sitä ei sen enempää tutkittu, muuta kun normaalit virtsanäytteet. Sitten synnytettyäni jonkun ajan kuluttua multa katottiin toi paastoverensokeri uudestaan, mikä oli ihan normaali.

Mulla ei ole myöskään mitään muita riskitekijöitä diabetekseen, ei sukurasitusta eikä ylipainoa. Toisilla vaan elimistö toimii raskauden aikana sen verran eri tavalla, että se ei pystyköön polttamaan sokereita siihen tahtiin, kun ""normaali""olotilassa. Mulle sanottiin silloin, että voi olla jonkunnäkönen suurempi riski saada aikuisiän diabetes, mutta mitään todennäköisyyksiä ei tietty voi sanoa ja omilla elintavoillaanhan siihen kyllä pystyy vaikuttamaan.

Mä oon luullut, että noi sairaalaseurannat tulee vasta kyseeseen, jos kaksi arvoa ylittää raja-arvot.

Ja tietty, nyt kun oon toista kertaa raskaana, niin mulle tehdään automaattisesti sokerirasitustesti viikolla 28, vaikka kaikki näytteet oliskin puhtaita. Mut mihinkähän se elimistö olis tässä välissä muuttunut...

Uusimmat

Yhteistyössä