Sokeriseuranta

mymosa
Mulla ainakin on toi kynä missä saa säätää neulan syvyyttä, kuten yllä olen maininnut.
5.5 ei todellakaan ole arvo, että siinä tarviis alkaa terkkarin hätäilee inkusta. Päätin näissä asioissa tästä lähin uskoa vain äitiäni ja alan hoitohenkilökuntaa, jos lähetteen saan.

Suorastaan v*tuttaa jo mennä ens keskiviikkona terkkarille.. Tiedän, että se alkaa silmä kovana ympyröimään ja voivottelee ja myhisee.
 
mymosa
Mutta kun mä en pysty!! :ashamed:
Etusormessa on kovempi iho kuin muissa, että saattaa sattua enemmän. Ja se riitti mulle. Ja oikealla kädellä en todellakaan ala taiteilemaan pistämistä..
 
Mun pitää mittailla 2päivää viikossa, sen 6 arvoa. Enemmän oon pistelly just ton takia et nään miten mun syömiset vaikuttaa sokereihin. Poliseurantaan ei tartte onneksi mennä ku sokerit pysyny hyvänä kotioloissa :) Mulla kans semmonen kynä...Esikoisesta mulla oli semmonen napsauttaja millä otetaa esim hemo...en tiiä tiiättekö mitä tarkotan :LOL:

kannattaa hoitaa toi piikkikammo pois ja mitata ne arvot tarkasti joka päivä oikeeseen aikaa, eikä lipsua, koska se vaikuttaa vauvaan ja jos ketoaineita kokoajan menee istukasta vauvaan nii se saattaa aiheuttaa vauvalle neurologisia häiriöitä tulevaisuudessa/synnyttyä. Et kannattaa ottaa tosissaa tuo homma!
 
Poppeliini Sullahan on varmaan pian h-hetki käsillä:heart: Onko rd vaikuttanut painoarvioon?

Mymosa No onneksi saat otettua sokerit siitä nimettömästä. Se voi olla, että kun annat sen keskisormen vähän rauhoittua, niin siitäkin alkaa taas irtoamaan jotain. Ja terkan puheet voi varmaan kuitata olankohauksella. Ja jos sun rd siirtyy sisätautilääkärille ja d-hoitajalle, ei se enää ole edes terkan asia.

Vinkkejä aamusokerin laskemiseen: illalla kannattaisi nauttia aika niukka ,mutta kuitupitoinen iltapala (esim. 20g hiilareita) ja käydä vaikka kävelyllä ennen sitä. Liikunta vaikuttaa aamusokereihin laskemalla niitä. Ei tarvitse mitään hikilenkkiä vetää, esim. rauhallinen kävelykin auttaa.
 
mami2010 rd on vaikuttanut vauvan painoarvioon niin että tällä kertaa olisi tulossa kaikista pienin vauva :D. Ensimmäisessä ei ollut sokereissa vikaa --> tyttö 4580g, tokassa oli ruokavaliohoitoinen rd --> poika 4060g ja nyt kolmas jonka painoarvio oli ti 3265g --> la:na n.3,7kg. Eli mitä pahempi rd niin sitä pienempi vauva :whistle: ?

mymosa missä sairaalassa synnytät? Ainakin Taysissa on tosi asiallisia ja kivoja rd-hoitajia ja lääkäritkin mukavia.
 
mymosa
kannattaa hoitaa toi piikkikammo pois ja mitata ne arvot tarkasti joka päivä oikeeseen aikaa, eikä lipsua, koska se vaikuttaa vauvaan ja jos ketoaineita kokoajan menee istukasta vauvaan nii se saattaa aiheuttaa vauvalle neurologisia häiriöitä tulevaisuudessa/synnyttyä. Et kannattaa ottaa tosissaa tuo homma!
Oiskohan tähän olemassa jotain taikasanaa, että hups, nyt se on poissa. Ja luuletteko etten muka olisi tosissani tai huolissani vauvasta? Ihan vaan tahallani ja itepäisyyttäni en pysty itseäni pistämään.
Jopa ihminen joka pistää töissä muita on sanonut mulle, ettei pystyis helpolla pistämään itteensä. Se vaan ei ole niin helppoa. Toki ymmärrän että kaikki ei sitäkään tajua ja nauravat vaan, että onpa ylihysteerinen akka.

Koetan nyt tänään taas, että syön niukasti illalla ja mahdollisemman aikasin.
 
mymosa
Mulla on kahdessa ekassa mennyt molemmissa paastoarvo rasituksessa koholla ja näihin on riittänyt ruokavalio, ei ole seurattu kotona. Lapset 3,3kg ja 3,6kg(yliaikaisena).

Meen Mikkeliin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mun siskolla oli kans piikikammo, ja pääsi neuvolan kautta käymää jossain silmäliiketerapiahommahässäkässä, hypnoosin tyylinen ja sinne jäi piikkikammo...ei oo nykyään ollu puhetta että vieläkö se vaikuttaa mutta epiduraalit sai esikoisesta ilman mitää kammoja.
 
kannattaa hoitaa toi piikkikammo pois ja mitata ne arvot tarkasti joka päivä oikeeseen aikaa, eikä lipsua, koska se vaikuttaa vauvaan ja jos ketoaineita kokoajan menee istukasta vauvaan nii se saattaa aiheuttaa vauvalle neurologisia häiriöitä tulevaisuudessa/synnyttyä. Et kannattaa ottaa tosissaa tuo homma!
Ihmettelin vähän tätä neurologisia häiriöitä-juttua, että mistä tämä on peräisin? En ole ikinä törmännyt tällaiseen.
 
Juu mullakin pisti silmään toi neurologisia häiriöitä-juttu. Oon siis taustalta seurannu tätä ketjua kun itellä tällä hetkellä ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes. En oo kans ikinä ennen tommosesta kuullut mitään. Jos vauvahaaveita sulla on ihan jotain faktatietoo asiasta ni kerro ihmeessä. Kuulostaa meinaan aikas hurjalta...
 
MamiJ Joo se pisti korvaan. Itselläni on siis ykköstyypin diabetes ja raskauden riskit on kyllä tutut, mutta en ole ikinä kuullut neurologisista häiriöistä.

Mietin vaan, kun nuo hoito-ohjeet ja käytännöt tuntuvat rd:n hoidossa kovasti vaihtelevan ja tuntuu, että liikkeellä on aika kirjavaa tietoa.
 
Vielä kirjoitan tuosta hoidosta, eilen juuri tapasin yhden ystävän joka on ihan normaalipainoinen ni hänen rd. tä ei tarvinnut hoitaa kun sokerimittuaksilla ei ruokavaliolla ei mitään ja hän sairastui todella pahaan raskausmyrkytykseen ja minä uskon että jos rd olisi hoidettu asian mukaisesti olisi raskausmyrkytys mahdollisesti ollut lievempi.

Tämä on kolmas raskaus missä minulla on rd ja ensimmäinen josta mittarin sain kotiin ekassa kaksi arvoa poikkesi toisessa yksi ja nyt yksi.

Onneksi kaikki on mennyt hyvin.
 
Minnarun (ja muutkin), olisi mielenkiintoista kuulla teidän ruokahavannoista testailujen lomassa. Siis että minkälaiset ihan normaalit perusruuat ovat saaneet verensokerin nousemaan liikaa ja liian pitkäksi aikaa? Makaroni tuli jo mainittua, mutta onko jotain muita tullut vastaan, jotka ovat selvästi huonoja syödä?
 
mymosa
Uuniperunat, lenkkimakkara, vaaleat viljat yleensä (riisipiirakka on pahin).. nämä ainakin olen huomannut nostavan sokereita.

Kun taas puuroa, ruisleipää pystyn syömään (en toki valtavaa määrää) eikä sokeri nouse yli rajojen. Keitot on ihan parhautta.. jauhelihakeitto ja kasvissose.

Mutta mustikka, ruisleipä ja rasvainen kala on tutkimuksen mukaan hyväksi.
 
Se on hyvin yksilöllistä mikä nostaa verensokeria, mutta itse en pysty syömään maitotuotteita. Jugurtti on pahin sokerin nostattaja.(kalsium ja d-vitamiini tulee minulla purkista) Vältän myös banaania ja vaaleaa leipää, pastaa ja riisiä.

Hyviä hiilareita itselleni on todella kuitupitoinen ruisleipä tai itse leivotut sämpylät, johon voi laittaa vaikka kuinka paljon kuituja, esim. leseitä ym. ja mandariinit, appelsiinit, omenat, marjat on myös hyviä. Syön myös kohtuudella perunaa ja aamuisin puuroa.

Iltapaloilla ja välipaloina toimii hyvin valion sokerittomat mehukeitot. Niissä on paljon makuvaihtoehtoja ja ei juuri ollenkaan hiilareita. Lämpimän ruuan kanssa paljon vihanneksia ja vihreitä. Myös salaattiruuat toimii.

Jos mielii pitsaa , kannattaa tehdä itse kuidukas pohja.

Herkkuja en oikein raskaana pysty syömään, mutta jos mielii jotain, kannattaa se ajoittaa ruuan kanssa, esim. joku laatukonvehti jälkiruuaksi.
 
Komppaan mami2010 täysin, eli todella yksilöllistä mikä nostaa sokereita ja mikä ei. Mulla viime raskaudessa (ruokavaliohoitoinen siis) nestemäiset maitotuotteet, hedelmät, vaaleat leivät ja viljat nosti sokereita helposti.

Tässä raskaudessa taas olen voinut syödä mitä vain kohtuudella, koska "vika" on ollut aamupaastoarvoissa. Tietenkin olen välttänyt turhia ja "tyhjiä" hiilareita, mutta leipää, tummaa pastaa, perunaa ja riisiä olen voinut myös syödä ruualla. Myös maitotuotteet ja hedelmät menevät, mutta niitäkin tietysti kohtuudella. Myöskään pieni jälkiruoka/herkku ruuan yhteydessä ei nosta sokereita.

Varmasti metformiineilla saatu myös nuo ruuan jälkeiset arvot alas, vaikka niiden arvojen takia ei olisi ollutkaan tarvetta lääkitykselle. Aamupaasto arvoihin on vaikeampi vaikuttaa ruokavaliohoidolla, näin on sanonut ihan rd-hoitaja taysissa.
 
Juu tosi yksilöllistähän se on mikä ruoka nostaa kelläkin arvoja. Itte huomasin joskus semmosen hassun jutun, et jos söin banaanin yksistään välipalaks ni se ei nostanu sokereita. Mut jos söin sen ruoan päälle jälkkäriks ni sokrut nousi. Ku ohjeissa käsketään jos syö hedelmää ni syömään se ruoan yhteydes. Että testailemalla se selviää mikä sopii kellekin. Sit semmosen jutun oon huomannu, että mulla aamupaastoarvo pysyy hyvänä ku ei anna paaston venyä yli 12 tunnin. Taysissa siitä mainittinki just kätilölle (olin muista syistä äippäpolilla käymässä) ni hän sano et juu niinhän se on ja jotain et ku se maksa rupee sit tuottaan sokeria tms. Eli kai jos paasto on liika pitkä ni sit maksa rupee tuottaan sokeria mikä tietty sit rupee nostaan sitä verensokerii. Mut ainaki mulla aamupaastot ollu hyviä ku iltapalan ja aamupalan väli on korkeintaan n.12h :)

Tsemppiä vaan kaikille RD:n kanssa taisteleville. Se on aika kurja kaveri ja kyl täälläkin on välillä hammasta kiristelty. Laskettu aika on ens keskiviikkona joten ainaki pitäs päästä tuosta rd:stä sillon eroon. :)
 
Mä löysin eilen kaupasta hyvän sämpylän, olikohan katriantrelin ja siinä on 16% kuitua...aamupalalla söin 3 palaa ja arvot tunnin jälkee 6.5 :D Tota leipää voi syyä huoletta, kun yleensä mulla leipä ei oikeen sovi, vasta ku illalla :)
 
mymosa
Tänään käytiin neuvolassa ja niinhän sieltä tuli lähete diabeteshoitajalle, kun ei nuo aamusokerit tahdo laskea siitä 5.5-5.7 alas..
Lisäksi pissassa oli ketoaineet koholla.
 
Mymosa, ootko miten tarkkaan ruokavaliota jo noudattanut ? No toivottavasti et insuliinille joutus. Mites lisäultrat lapsen koon seuramiseks ?

Mulla on kahden viikon päästä seuraava neuvola arvot näyttäisi olevan ok mut joudun niiden eteen tekemään töitä ja aika kovasti, kamala kaipuu naposteluun ja suklaaseen, luulen että kalorimäärä ylittyy mut sokerit on pysyny kurissa iltaisin joudun olemaan todella tarkka mitä suuhuni laitan. Jouluna jää mittarit kotiin ja aion nouttia joulupöydästä... mun tekee niin mieli jouluruokaa.

Iltaruoan jälkeen ajattelin ruveta käymään pikkulenkillä ni jos sillä olisi suotuisa vaikutus sokereihin. Miun lenkkeily on maksimissaan puoli tuntia ja jos koirien kanssa meen ni tosi varovaisesti kun kaikki nykäisyt pistää alavatsaan ennen oikealle puolelle nyt vasemmalle. Uiminen ei muuten sattunut mut hieman tuli pissitulehdus oireita.

Miun pitäisi aloittaa ruokapäiväkirja mut jotenkin en vaan jaksa aloittaa, alkaa tuntumaan et kahden päivän mittailukin on hankala toteuttaa tuntuu et koko ajan mittaamassa vaikka sen on sen kahtena päivänä viikossa.

Mut voimia ystäväiseni onneks tämä ei pysyvää toivon mukaan ole :hug:
 

Yhteistyössä