Sokeririippuvuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Orion-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Orion-

Aktiivinen jäsen
18.05.2007
21 085
4
38
Olen tässä lueskellut Bitten Jonssonin kirjaa Sokeripommi - eroon sokeririippuvuudesta.

Yks lyhyt ja ytimekäs määritelmä:
Olet riippuvainne siitä, mistä valehtelet, mitä piilottelet ja häpeät.

Kartoituskysymyksiä sokerin väärinkäytöstä ja sokeririippuvuudesta:
1. Oletko kuluneen vuoden aikana syönyt enemmän makeisia kuin olet ajatellut ja/tai jatkanut niiden syömistä, vaikka olet päättänyt lopettavasi?
2. Oletko kuluneen vuoden aikana lyönyt laimin arkisia toimiasi, koska olet syönyt liikaa makeisia?
3. Oletko kuluneen vuoden aikana tuntenut, että haluat tai että sinun täytyy muuttaa syömistottumuksiasi tai tapaasi syödä makeaa?
4. Onko kuluneen vuoden aikana joku, esimerkiksi perheenjäsenesi tai ystäväsi, valittanut syömiesi makeisten määrästä?
5. Oletko kuluneen vuoden aikana ajatellut pakkomielteisesti, koska saat syödä tai ostaa makeisia?
6. Oletko kuluneen vuoden aikana käyttänyt makeisia tukahduttaaksesi tunneperäistä epämukavaa oloa kuten alakuloisuutta, vihaa tai surumielisyyttä?

Jos vastasit kahteen tai useampaan kysymykseen myöntävästi, vaara on suuri, että sinulle on kehittynyt väärinkäyttö tai riippuvuus, --- .

Moniko tunnustaa olevansa riippuvainen?

Mä tunnustan. :ashamed: Lyhyt määritelmä osuu täysin nappiin, ja kysymyksistä vähintään 5/6 osuu. :/

Liikakäyttö ei ole vielä riippuvuutta, eli jos käyttää satunnaisesti paljonkin tai usein, mutta pystyy palaamaan terveelliseen tapaan syödä suhteellisen helposti, "suomatta asialle sen enempiä ajatuksia", ei ole riippuvuus.

Muoks. Tässä kirjassa kun on puhuttu sokerista, on puhuttu yleisesti hiilihydraateista, eli ei ainoastaan karkit ja suklaat, vaan myös leivonnaiset ja leivätkin.

Outoja kysymyksiä.. Syön kyllä hirveästi karkkia, mutta en erityisemmin häpeä asiaa. Joskus tulee vaan kauhea ähkyn tunne, mutta eipä oo morkkista näkynyt. Olisikin häpeäntunnetta tms, niin voisin joskus päästä tästä sokerihiireydestä eroon.

Tiedän syöväni liikaan makeaa, joka päivä menee karkkia, kahvileipä, limua jne. mutten mä sitä salaile tai piilottele, hävettää välilä muttei sillä tavalla että se johtais salailuun, lähinnä vitsailen siitä.

Mä olin sokeririippuvainen ennen raskautta. Raskauden aikana mun makeanhimo on laskenut dramaattisesti, ei vaan tee mieli makeaa. Mun täytyis olla varmaan sitten koko ajan paksuna. :D

Yhteistyössä