sokerirasitustestistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokeneita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokeneita

Vieras
Heips! Jouduin tuohon sokerirasitustestiin, painoindeksi oli justiin siinä rajalla, jos pari kiloa ois ollu kevyempi niin ei ois joutunut. Harmittaa :/. Miten teillä, jotka ootte siihen joutuneet, niin oletteko kuitenkin kuinka moni ""läpäisseet"" sen, eli arvoissa ei ole ollut häikkää? Itse olin siinä justiin, ja tulokset pitäis saada maanantaina. Terveydenhoitajan puheista käsitin niin, että jos yksi arvo on koholla (siis jonkin niiden kolmen siinä 2 tunnin sisällä otetun verikokeen arvo), ei tapahdu muuta kuin se, että joudun itse aloittamaan arvojen mittailun. Sitten jos kaksi arvoista on koholla niin joudun alkamaan toisella paikkakunnalla asti ramppaamisen (täällä ei ole synnytyssairaalaa) jossakin syömisten vahtaamisessa ja kuuntelemassa jotakin ""ravintoneuvontaa""... Ärsyttää jo etukäteen - kyllähän minä tiedän miten syödään terveellisesti, enkä todellakaan ole mikään sokerinmussuttaja :( .Siellä luultavasti pidetään opetusta ""lautasmallista"" ja ""rasvan välttämisestä"" yms... Onko jollakulla kokemusta asiasta?

Mulla ei ollu arvoissa häikkää, paastoarvo 4.3, 1 h arvo 9.2 ja 2h arvo 6.8.
Kai se sun omaksi parhaaksesi on, eikä ne kai mitenkään sua arvostele sen perusteella, katsoo vaan ettei oo mitään raskausajan diabetesta. Mun mielestä on hyvä että laittoivat mut siihen, että sain tietää että kaikki on kunnossa siltä osin. Raskausajan diabeteshan altistaa raskausmyrkytyksellekin mikä on hengenvaarallinen.

moi!

mä en viime raskaudessa tesiä läpäissyt ja kerron kokemuksia:

mulla oli 2 arvoa koholla. se tarkoitti, että jouduin päivittäin (viikolta 22 loppuun saakka) mittaamaan verensokeria kotona 2kertaa päivässä. ei vaikeeta eikä hankalaa.

pissanäyte puhdas joka kerta

kerran jouduin varmuuden vuoksi sairaalaan vuorokaudeksi, jossa otettiin vuorokausisokerikäyrä (eli ottivat verta joka 3. tunti) VAIKKA MIKÄÄN ARVO EI OLLUT OLLUT HUONO/YLI SEN MITÄ PITI

äippäpolilla kävin muistaakseni 3 ylimääräisessä ultrassa(joista yksi se loppuraskauden, ja kaksi muuten vaan kontrolliultria, jotta vauvan koko selvillä koko ajan)

ravitsemusterapeutilla kävin kerran -ei mitään apua. tiedän miten pitää syödä ja söinkin oikein, mutta jostain syystä jäin kiinni sokerirasitukseen (no, paino nousi äkisti ja suvussa sokeritautia, joten siksi jouduin)

viikolla 41+4 normaalikokoinen, terve vauva. sairaalassa tosin ekan vuorokauden aikana vauvasta otettiin muutama verikoe, jossa selviteltiin onko verensokeri ok. oli se.

nyt uudelleen raskaana ja rasitus taas edessä loppukesästä...

ainiin, mun tietääkseni jos 1 arvo koholla niin ei tehdä MITÄÄN...

Mulla tehtiin sokerisaritus heti alkuraskaudessa sekä keskiraskaudessa (olen mukana tutkimuksessa, jonka vuoksi seurataan tarkemmin). No tuolla ekalla kerralla paastoarvo juuri siinä rajalla, muuten kaikki ok. Toisella kerralla myös kaikki arvot ok. Näiden vuoksi ei mitään toimenpiteitä.

Nyt loppuraskaudessa olen käynyt kahdesti kokoarviossa, koska kohdunpohjan korkeus huitelee yli yläkäyrän. Siellä selvisi, että lapsivettä on runsaasti, mikä puolestaan usein johtuu verensokerin heittelystä/ongelmista. Seurasin pari päivää kotona arvoja, jotka olivat ok. Vauvakin on reilunkokoinen, mutta ei mikään valtava kuitenkaan.

Ymmärtääkseni tuo sokerirasitus tehdään sen vuoksi, että jos insuliinin ei toimikaan, niin vauva saa liikaa sokeria ja saattaa sen vuoksi kasvaa enemmän kuin on tarpeen, mikä puolestaan on sitten taas hankala juttu etenkin alatiesynnytyksessä. Helpompi on se pienempi vauva punnertaa maailmaan kuin jättiläinen. Eli äidin ja vauvan parhaaksi tuo juttu -ei kiusaksi.

Minä jouduin sokerirasitustestiin joskus rv 30 jälkeen, koska parissa, ehkä kolmessa perättäisessä pissanäytteessä oli sokeria. Ylipainoa minulla ei ollut, päinvastoin, joten terveydenhoitaja epäili jo testiin lähettäessään, että tuskinpa mitään häikkää kuitenkaan on. Koska virtsassa oli ollut sokeria useammin kuin kerran, niin sääntöjen mukaan minut piti kuitenkin sokerirasitukseen laittaa.

No arvot oli todella hyvät, ei lähimaillakaan kohonneet. Terveydenhoitaja tulikin siihen tulokseen, että minulla vain munuaiset päästivät jostain syystä sokerin niin helposti läpi. Loppuajan jouduinkin viemään pissanäytteen aina aamupissasta, ettei mikään syömäni tai juomani ehtisi näytteeseen vaikuttaa.

En tiedä liittyikö sitten mitenkään tuohon sokeriin, mutta vauvani oli isohko syntyessään, 4155g, 54cm. Painoarvio oli vielä paria päivää ennen synnytystä vain 3400g...

Minä kävin edellisessä raskaudessa sokerinrasitustestissä. Nytkin olis taas edessä muutaman viikon kuluttua.

Minulla on jonkin verran ylipainoa joten joudun siihen testiin. Viimeksi minulla oli paastoarvo jotain 3 pintaan. Sitten kun join sen litkun niin seuraava arvo oli 2,5 pintaa ja sitt viimeinen arvo noiden väliltä.
Eli minulla sokeriarvot ""menevät väärään suuntaan"" kun syön sokeria. Olen sen aina tiennytkin koska olen kuin humalassa ja minulla on todella huono olo jos syön munkin tms...! Raskausaikana se vain korostuu radikaalisti.

Nyt tässä uudessa raskaudessa olen osannut pitää varani joten en ole joutunut tuon asian kanssa pulaan. Tiedän että banaani, tumma leipä ym.. auttavat muutaman tunnin välein pitämään sokerit ylhäällä.

Tämä on siis vain hyvä juttu koska kuulemma koskaan ei pitäisi tulla sokeritautia. Niin ja minulla nousi edellisestä raskaudesta paino 23 kiloa ja tyttö oli n. 4 kg.

Eli on tämmöinenkin vaihtoehto tuolle testin tulokselle. Siitäkään ei kannata hermoilla jos sellaisen tuloksen saa. Meillä pienellä paikkakunnalla labrassa säikähdettiin ja minä tietty myös siinä mukana ja kun menin neuvolatädin juttusille niin hänkään ei ollut kuullut että tuollaisia arvoja voi olla. Sitt vaan soitto yliopistolliseen keskussairaalaan ja sieltä selvitettiin tilanne.

Moikka!!!

just viime viikolla oli sokerirasitus ja siinä arvot olivat 3,6 sit tunnin päästä 9.4 ja 2h päästä 8.8 jotenka lähettivät aikisemmin kokoarvioultraan minut...kotona en joudu sokeria mitata ollenkaan,mutta neuvolassa kuulema jutellaan tuosta ruokavaliosta jotain ens kerralla.olin siis viikolla 36+0 siel rasituksessa et aika hassua et silloin vasta lähettivät sinne kuulema yleensä se on joskus viikoilla 28 viimiestään siit et siit ois hyötyä no saapi nyt nähä sain kokoarvion vauvasta joka oli 36+2 n.3.2kg ja siksi uuteen ultraan 22.6 ja katsovat onko vauveli kauheasti kasvanut jos on niin voi olla että käynnistetään sitten synnytys aikaisemmin suhteuttavat vauvan painon minun kokoon myös. Saas nähä mitä neuvolassa sanotaan!!!

Mulla sokerirasitus oli h.28 lievän ylipainon (BMI 26) vuoksi. Arvot oli 0h 3,9, 1h 11,3 ja 2h 8,9, joten 2 viimeistä arvoa kohoilla. Nyt seurailen 1-2 kertaa päivässä sokereita itse sormenpäästä, joka ei ole ollenkaan vaikeaa/ hankalaa. Kaikki arvot ovat olleet loistavia ja kontrollissa olen käynyt polilla nyt kerran, jossa katsoivat vauvan painoarvion ja sekin vastasi täydellisesti viikkoja. Ensi viikolla uuteen kontrolliin.
Olen joutunut välttämään jonkin verran hiilihydraattteja, mutta muuten ei ruokavaliota ole ollut lainkaan hankala noudattaa.
Minä en ole kokenut koko asiaa hirveän vaikeana, olenpahan saanut nähdä vauvan useammin ja onhan hyvä, että seuraavat vauvan hyvinvointia. :)

Kertokaa joku viisaampi, että onko mun saamat tulokset ok?

4.6 (0h), 7.4 (1h), 6.1 (2h)

Olin tänään testeissä ja sain tulokset terveyskeskuksesta mukaani, mutta siinä ei ollut viitearvoja.

Olin toissäpäivänä testissä ja sain eilen tulokset. Terkkarin mukaan viitearvot joiden ei pitäisi ylittyä on paastoverensokerille 5.1, tunnin jälkeen 10 ja kahden tunnin jälkeen 8.7. Eli arvosi ovat erinomaiset :)
Ja edelliselle viestintuojalle positiivista kesää vaan sullekin, hauskaa kun on tuollaisia ilopillereitä piristämässä kaikkien päivää...

Näköjään noissa raja-arvoissakin heittoa, kun täälläpäin tuo paaston raja 4,8 (odottavilla). Mulla oli ekassa sokerirasituksessa juuri tuo arvo ja se siis ainoa joka meni ""yli"". Muita rajoja en sitten tiedäkään, kun omani olivat reilusti niiden alle.

Kirjoitin tossa aikaisemmin edellisestä raskaudestani ja rasitustestistä joka näytti arvot ""väärinpäin"".

Olin tänään sok.rasitustestissä ja sain arvot: 4,4 ; 7,8 ja 5,4. Eli nyt oli sitten arvot ihan hyvät. En kyllä ymmärrä miksi viimeksi arvot olivat liian matalat mutt hyvä näin.

Moi!
Minä oon käyny tossa sokerirasituksessa 2 kertaa raskauden aikana. Ekassa rasituksessa oli yks arvo just rajalla (paasto, joka oli 5.1). Jouduin käymään silloin yhden ylimääräisen keikan neuvolassa ravintoneuvonnassa ja sain sokerimittarin kotiin. Seurasin arvoja n. viikon ja kotimittaukset oli ok. Se kotimittailu oli itseasiassa ihan mielenkiintoista, huomas aika selkeästi, minkälainen ruoka nostaa arvoja hirveästi ja mikä taas ei nosta. Oppi silläkin lailla syömään ""oikeammin"".

Lapsi tuntuu olevan isokokoinen, joten lääkäri halus ton rasituksen uudelleen joskus viikolla 32. Siinäpä olikin sitten kaikki arvot ok, seurasin edelleen viikon kotonakin noita arvoja. Myös kotimittaukset pysyivät rajoissa.

Olin kans aika ärsyyntyny tuosta ""ylikontrolloimisesta"". Oon vaan yrittäny sittemmin miettiä, että lapsen parhaaksihan sitä noita testejä otetaan yms. Sokeri ei muuten aina ole se pahin verensokerin nostattaja. Kannattaa välttää huonoja hiilareita, perunaa, valkosta viljaa jne..

Yhteistyössä