Sokerirasitustesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei!

Kaikki ei joudu suoraan tähän ko. testiin...
Neuvolassa seuraavat tilannetta ja siihen testiin mennään jos mm. lähtöpaino on suuri, suvussa on diabetestä, arvoissa on jtn häikkää..

Ei se ole itsestään selvä se sinne meno.
Mm. itse en joutunut ollenkaan...

Craviz rv 39+1

mä olin viime viikolla.. viikkoja oli 26+0 ja jouduin sinne koska on ylipainoa.. eikös ne katso ketä sinne joutuu jonku painoindeksin mukaan.. ylipainoisilla herkempi mahdollisuus saada raskausajandiabetes..
itse joudun sairaalaan asti tutkimuksiin kun oli kaksi arvoa koholla..

valmistautumiseen kuuluu ettei edellisenä iltana syö/juo mitään 22 lähtien mitään.. muutama lasillinen vettä kyllä käy.. aamulla labraan ottaa verikokeen ja sitten juot pahan makuisen liuoksen (lämmin väljähtänyt kokiksen tapainen) ja tunnin päästä siitä toinen verikoe ja sitten vielä tunnin päästä toinen eli 3 koetta otetaan.. pari tuntia siihen menee aikaa.. ei niin kamalaa kuin voisi luulla..

minua itseäni kiinnostaisi kuulla että mitä ne siellä sairaalassa sitten tekevät kun sinne joutuu kokeisiin? kun aamupäivästä iltäpäivään asti siellä joutuu olemaan..

Pitikö siellä terv.keskuksessa vaan istua tuo pari tuntia jossain käytävällä vai miten se kävi? Kuulostaa tosi tylsälle vaan istua ja odottaa. Vai saiko maatakin jos halusi?

no mulla ainakin niin onnellisesti kun asun ihan lähellä että autolla aina huristelin sinne kun tunti oli tulossa täyteen.. itseään ei saa rasittaa kokeen aikana (ei saa kuluttaa sitä sokeria) mutta voihan käydä kaupassa tai kirjastossa ym. jos jaksaa.. muutenhan sinne voi ottaa kirjan mukaan tai jonkun käsityön.. kyllä se ihan itsestä kiinni on miten sen ajan viettää.. yleensä siellä tosiaan vaan joutuu odotustilassa istuskelemaan.. en itse edes kysynyt tuota makuuvaihtoehtoa.. luulen että voisi olla mahdollista jos on tilaa ainahan sitä voi henkilökunnalta kysyä!

ekasta raskaudestani kokeessa ollessa olin onneksi ottanut kirjan mukaan kun sanottiin että aikaa menee se pari tuntia..

Mulla tehtiin vasta 39+0 ison masun takia ja painoa tullu 24kg. Terkkari halus tarkistaa, seuraavan raskauden kannalta. Hyötyä siitä ei ois enää siinä raskaudessa ollukkaan. Meillä ainakin neuvolasta terkkari anto ohjeen, miten pitää toimia ennen sitä. Siellä meni kaks tuntia aikaa. Ihan ekana otettiin verikoe, jonka jälkeen juodaan "sokerilitkua". Sitte tunti odottelua ja verikoe. Taas tunti odottelua ja verikoe, jonka jälkeen saa lähteä kotiin. Tuloksia soitellaan terkkarilta. Siellä tosiaankin vaan istutaan ja odotellaan. Eikä se litku nyt niin kauheen makusta oo...

Myös mulle määrättiin ekassa raskaudessa ko. testi PCOn takia.
Meillä ainakin raskaanaolevat pääsivät labran takahuoneeseen, jossa oli tutkimus sänky. Siinä sai maata ja lueskella lehtiä.
Verikokeet on tosiaan 0, 1h ja 2h.

Mukaan kannattaa ottaa välipala heti tuon 2h:n jälkeen syötäväksi.
Eikä se sokeriliemi ole pahaa, tosiaan, kuin väljähtänyttä kokista.

Ja ei sieltä terveyskeskuksesta pääse mihinkään. Olo voi olla aika hutera pitkän syömättömyyden jälkeen ja verikokeet pitää ottaa aika tarkasti ajallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti83:
minua itseäni kiinnostaisi kuulla että mitä ne siellä sairaalassa sitten tekevät kun sinne joutuu kokeisiin? kun aamupäivästä iltäpäivään asti siellä joutuu olemaan..
Kun mä odottelin esikoisen syntymää sairaalassa, niin siellä oli yksi odottaja vuorokauden sokeriseurannassa. Hän söi tarkasti speksattua ruokaa ja verikokeet otettiin vissiin ennen ja jälkeen ruoan. Kotona sitten ei saanut syödä mitään. Siinä kait seurattiin miten sokerit käyttäytyy tietyn ruokavalion kanssa.

Yhdeltä lääkäriltä muuten kuulin, että 70% raskausdiabeetikoista sairastuu 10 vuodessa 2. tyypin diabetekseen... Aika kauheat luvut!!!

Minäkin kävin ekassa raskaudessa sokerirasitustestissä rv 26, koska maha oli niin iso. Mitään muita syitä testille ei ollut, halusi vain neuvolassa tarkistaa ettei iso maha johdu raskausdiabeteksesta. Paastoarvo oli raja-arvo, joten jouduin loppuraskauden ajan seuraamaan sokeriarvoja kotimittarilla parin viikon jaksoissa. Arvot olivat kuitenkin ihan normaaleja. Jos olisi ollut kaksi poikkeavaa arvoa, olisivat lähettäneet sairaalaan jatkotutkimuksiin. Siitä en tiedä tarkemmin muuta kuin että ottavat n. puolen vuorokauden ajan jatkuvasti verikokeita. Tarvittaessa sitten määräävät ruokavaliolle tai insuliinihoitoon.

Nyt toisessa raskaudessa joudun sokerirasitustestiin kaksi kertaa varmuuden vuoksi, rv 14 ja rv 26. Ekan testin tulokset olivat loistavat, joten en usko toisessakaan olevan ongelmia.

Niin, testissä otetaan ensin se verikoe, juodaan sokerilitku (meillä oli jääkylmää, ihan ok makuista. Vähän Pepsin tapaista). Sitten saa joko istuskellä käytävällä odottelemassa tunnin ja taas toisen tunnin tai välillä voi käydä muuallakin, kunhan ei rasita itseään. Tulokset sain heti seuraavana päivänä neuvolasta.

Ennen testiä pitää olla 10 tuntia syömättä ja juomatta (vettä saa lasillisen kuulemma juoda). Edellisenä iltanakaan ei kannata mitään hirveän raskasta syödä eikä mitään sokerirasvapommia, sillä saattavat turhaan nostaa paastoarvoa. Itselläni taisi juuri ekassa testissä näkyä paastoarvossa vielä edellisen illan suklaat, joita tuli syötyä silloin reippaasti.

Jotain pientä evästä kannattaa varata mukaan, jotta saa verensokerit kohdalleen heti testin jälkeen. Itseäni ainakin heikotti hieman.

Testissä selviää toimiiko insuliinierityksesi kuten pitää. Raskausaika saattaa joillakin heikentää insuliinintuotantoa ja sokeriarvot nousta liikaa, mistä saattaa seurata isokokoinen vauva, jonka sokeriarvot ovat liian matalat. Synnytyksen jälkeen sairaalassa matalia sokeriarvoja joudutaan sitten yrittämään nostaa lisämaidolla, mikä saattaa taas vaikeuttaa imetyksen alkua. Ja jos sokeriarvot eivät nouse tarpeeksi nopeasti, joutuu vauva lastenosastolle sokeri/glukoosi/tms?-tiputukseen.

Aika jännää että joku sai lähteä kotiin verikokeiden välissä, mun vointia ainakin seurattiin tarkkaan ja sain olla laboratorion seurantahuoneessa pötköttelemässä. Vessassa sai toki käydä, muttei pitemmällä. Tosin edellisessä raskaudessa joutuessani testiin jouduin istumaan täpötäydessä, kuumassa odotushuoneessa väliajat eikä kukaan kysellyt vointia...

Se paastoaika on 12 h ennen testiä, ja sinä aikana saa juoda _korkeintaan_ lasillisen vettä, ei siis useaa lasillista. Onneksi paasto osuu yöaikaan. Litku oli minusta kammottavan makuista ja aiheutti oksennusrefleksin, mutta kyllä sen kestää. Itse suosin ryyppytaktiikkaa, eli kaikki (tai ainakin puolet) kerralla. ;)

Tulokset tulivat muutamassa tunnissa, alustavasti sai tietää paastoarvon sillä sen pitää olla tietyissä lukemissa että edes jatkavat koetta.

Itse olen ollut viime raskaudessa sokerirasitustestissä, kun paino nousi kerralla terkkarin mielestä liian paljon. Paikka oli helsinkiläinen terveysasema. Minäkin sain pötkötellä labran takahuoneessa odottamassa. Kamalan paha olo tuli litkusta ja syömättömyydestä, kannattaa varautua jäämään sairaslomalle loppupäiväksi, jos on töissä. Ja evästä mukaan tai kanttiiniin syömään heti testin jälkeen. Ja tosiaan lukemista mukaan. Itse olin niin huonovointinen, että lukeminenkin teki tiukkaa.

Vaikka paastoarvo olisi normaali niin kyllä koetta jatketaan! Tai ehkä sit riippuu paikkakunnasta? Mut en oo kyl ite koskaan kuullu et jollain ois jääny tuo tutkimus tuohon.

Suurin osahan menee tuohon tutkimukseen sillä perusteella että on ylipainoa. Usein myös näillä henkilöillä on paastoarvo ihan normaali. Mut sit kun syödään/juodaan (kuten tuossa tutkimuksessa tuo litku), niin sit tilanne voikin muuttua. Eli normaalipaastoarvo ei kerro sitä onko riski siihen diabetekseen. Vaan sen kertoo tutkimus kokonaisuudessaan, kaikki ne 3 verikoetta = miten elimistöreagoi

Auroralle: Minulle sanottiin, että raskausajan sokerirasitustestissä paastoaika on 10 h, normaalisti 12 h. Ja tosiaan neuvottiin, että vain se yksi lasillinen vettä, ei enempää. Meillä ei paastoarvoa kyllä katsottu ensin vaan kaikki tulokset tulivat kerralla. Eikä ollut edes puhetta ettei testiä jatkettaisi, jos paastoarvo olisi alle tietyn lukeman. Muut lukemat saattavat olla kohollaan, vaikka paastoarvo olisi kuinka hyvä. Eli nimenomaan katsotaan kokonaisuutta.

Minulla testi meni näin: Olet ensin 12 tuntia syömättä ja juomatta ennen ensimmäistä verikoetta. Kuulemma korkeintaan 1 dl:n sai vettä ottaa. Aluksi nippaistaan sormenpäästä ensimmäinen verikoe, josta saadaan heti ns. paastoarvo, jonka pitäisi labrasta riippuen olla alle 4,8. Heti verikokeen jälkeen sinulle juotetaan kirkasta glukoosiliuosta noin kahden kertakäyttömukillisen verran. Se ei maistu juuri miltään, kun et käy sitä haistelemaan tai makustelemaan. Juot sen reippaasti. Sitten odottelet tunnin, minkä jälkeen otetaan toinen verikoe, jonka arvon pitäisi pysyä alle 10. Taas odottelet tunnin ja sitten on viimeisen verikokeen aika. Arvon pitäisi olla laskenut toisesta arvosta ja sen pitäisi olla alle 8,7. Välillä ei lähdetä mihinkään kauppoihin tai kirjastoihin kekkaloimaan, vaan idea on pysyä levossa odotteluaika. Kaikki verikokeet otetaan, vaikka ensimmäinen arvo olisikin kohdallaan.

Ilmeisesti siinä paastoarvon tarkistuksessa oli kyse siitä että sen on oltava ALLE jonkun tietyn arvon että koetta jatketaan, eli sitä ei keskeytetä vaikka paastoarvo on kunnossa. Valitan, ette pääse pälkähästä siinäkään tapauksessa... ;)

Voisin kuvitella että jos paastoarvo on liian korkea niin a) kokeen jatkaminen voi olla haitallista äidille ja/tai b) kokeesta ei saada luotettavaa tulosta (äiti on syönyt paaston aikana)?

Yhteistyössä