sokerirasitustesti

• Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti
Heikko hetki aamusin... Siis saan semmosia kohtauksia aamusin, joskus, et tuntuu kuin taju lähtis, pakko päästä pitkälleen ja ihan äly huono olo on. Terkkari epäili, et sokereissa on häikkää ja siksi menin rasituskokeeseen. Viikkoja oli 22+ jotain... Testissä juodaan semmosta kokiksen makusta litkua, ja sit otetaan verikokeita ennen ja jälkeen litkun juonnin.

apsi
Menen ensi viikolla, silloin vko 27+0. Jos äidillä on reilusti painoa tai pissanäytteessä sokeria, suositellaan tehtäväksi. Tarkoitus on löytää ne, joilla on raskausajan diabetes ja siksi mahdollisuus, että lapsi kasvaa kohdussa liian isoksi turvallista synnytystä ajatellen.

Testiin mennään syömättä, otetaan verinäyte paastosokeriarvoa varten. Sitten juodaan sokerilientä, ja tunnin ja kahden tunnin kohdalla uudet verinäytteet. Syödä ei siinä välissä saa, eikä rasittua, eli istutaan labrassa ja luetaan lehtiä.

Th:n mukaan verinäytteeksi piisaisi tippa sormenpäästä, en ole kumminkaan varma.

labrassa tehdään. mennään paastona. otetaan kolme verikoetta, paasto tunnin ja kahden tunnin arvo. eli paasto arvon jälkeen juodaan se hieman kokista muistuttava litku 0,33 ja sit istuskellaan tunti ja arvo taas ja toinen tunti,liiemmin ei saa käveleskellä vaan istua ja vaiks kuluttaa aikaa lukemalla =) eli se tehdään raskaana ollessa n.rv 24-26 ja jos on esim ylipainoa ja muita perus sairauksia jo ekan kerran n. rv 13. on tietyt viite arvot jotka ei saa ylittyä, jos ylittyy sinua ohjeistetaan liikunnalla ja ruokavaliolla jos on huimia ylityksiä niin insuliinihoitoa. saa oman mittarin kotiin. Sokeri vauvat tuppaa kasvamaan isoiksi ilman seurantaa ja monesti seurannasta ja tiukasta kurista huolimattakin...synnytyksessä voi olla riskejä esim se että vauvan sydän rasittuu liikaa joten sokeri seuranta on otettava vakavasti. itsellä ei ylipainoa eikä muita perussairauksia niin olen selvinnyt vain seuraamalla ruokavaliota.

Mulle on tehty kaikissa 3 raskaudessa. Ekassa tehtiin 22 viikolla kun löytyi sokeria virtsasta ja tokassa tehtiin 13 viikolla ja 20viikolla(viikosta 21 käytin insuliinia)siksi kun ekassa havaittu raskausdiabetes. vikassa raskaudessa tehtiin 10viikolla, 20 viikolla ja 30 viikolla samasta syystä kuin tokassakin. Eka painoi silti vaikka seurasin syömisiä 4080g ja toka paino 3780g ja vika 4780g.

apsi
Syy vauvan kasvuun on siis se, että jos äidillä on raskausdiabetes, verensokeri pysyy koko ajan koholla. Silloin vauvan ravintotilanne on jatkuvasti niin hyvä, että se ehtii kasvaa normaalia kookkaammaksi.

vieras
No mulla ei ollut tosiaankaan reilusti painoa, mutta ennen raskautumista painoni oli just sen raja-arvoindeksin verran et oli mentävä rasitukseen. Ihmiset hiukan ihmetteli, et oikeesti laittoivat sut sinne... No onpa sekin käyty läpi.
Eka otettiin näytteet, sit juotiin kaks pientä limppapullollista colan makusta juomaa, sit tunnin päästä uudet verinäytteet ja vielä siitä tunnin päästä. Ei ollu kummoinen juttu mulle ainakaan kun ei ongelmia sokerien kanssa oo koskaan ollu eikä ollu nytkään. Eri asia tietty sit jos on, ja alkaa tulla huonot olot sun muut...

ap
mulle neuvolantäti ehdotti testiä. en ymmärrä miksi. Painoindeksi on 24, olen hoikemmassa kunnossa kuin edellisessä raskaudessa, eikä mitään ylimääräistä painoa ole tullut, eikä tullut edellisessäkään raskaudessa. Pissanäyte on ollut joka neuvolakäynnillä puhdas. Olen ollut ihan terve koko odotusajan, paitsi nyt on pieni flunssa. Suvussa ei ole kellään sokereiden kanssa ollut ongelmia. Mitäköhän ne epäilee?

Mulle tehtiin rv 27-28 painoni takia. Ei mitään häikkää. 12h paasto ja alussa verikoe taipeesta. Sitten sokeriliemi ja tunti, toinen koe ja tunti. Sitten sai syödä. 14h paasto pelkällä sokerilla raskaana oli aika kauhea kokemus ja osan odotusaikaa makasin laverilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mulle neuvolantäti ehdotti testiä. en ymmärrä miksi. Painoindeksi on 24, olen hoikemmassa kunnossa kuin edellisessä raskaudessa, eikä mitään ylimääräistä painoa ole tullut, eikä tullut edellisessäkään raskaudessa. Pissanäyte on ollut joka neuvolakäynnillä puhdas. Olen ollut ihan terve koko odotusajan, paitsi nyt on pieni flunssa. Suvussa ei ole kellään sokereiden kanssa ollut ongelmia. Mitäköhän ne epäilee?
Ei kaikki rd:tä sairastavat ole ylipainoisia. Voi sen saada muutenkin, mutta riski tietysti on korkeampi ylipainoisella äidillä.

Huom
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ne nyt pistävät sinne milloin mistäkin syystä eikä sille aina löydy edes järjellistä selitystä. Niillä vaan on välillä sellaisia pakkomielteitä. Itse jouduin sinne rv 36+2 ja lapsi syntyikin sitten samana yönä. Oli isokokoinen lapsi (isän puolelta sukurasite) ja omalla isälläni on huonoista elämäntavoista johtuva kakkostyypin diabetes. Ei auttanut vaikka itse olen hoikka ja erittäin urheilullinen eikä näytteissä ollut mitään vikaa. Tulokset tulivat sitten pojan syntymän jälkeen ja negatiivinenhan tulos tietysti oli.

Boogyman
Mulle tehtiin kun maha kasvaa yli kaikkien käyrien yläpuolella....arvot oli kuitenkin hyvät. tehtiin kolme/neljä viikkoa sitten. Pari tuntia istuskelin labrassa kun ottivat verikokeita. Ja join sitä kamalaa litkua.

Yhteistyössä