sokerirasitustesti

Onko nykyään käytäntönä tehdä sokerirasitustesti kahteen kertaan raskauden aikana? Pitäis mennä nyt 12.-16 viikon aikana ja sitten vielä uusix 20.-28. viikoilla vaikka ei oo tullut vielä tuloksia edes ensimmäisestä testistä... Ylipainon vuoksi laittavat suoraan sen tiiän, mut aattelin vaan kun vuonna -00 ei ollut kun tuo jälkimmäisillä viikoilla testaus. Pissat aina ok.

Mun piti käydä alkuraskaudessa, muistaakseni rv 9 ensimmäisessä sokerirasitustestissä ja tulokset oli normaalit. Seuraava sokerirasitus oliskin joskus rv 24 tietämillä. Tiedän myös paikkakuntia joissa on vain kerran sokerirasitus tuossa yli puolen välin, mutta taas joissakin (kuten meillä) testi tehdään kaksi kertaa.

Mulle sanottiin, kun aikasemmassa raskaudessa kävin sokerirasituksessa ja arvot oli normaalit, niin tässä riittää se myöhäsempi testaus. Jos aikasemmin olis ollu arvot korkeet, niin tästä raskaudesta olisin joutunu testeihin kahteen kertaan.

Odotan esikoistani nyt rv 28+1 ja mulla oli/on vain yhden kerran sokerinrasitus raskauden aikana ja siinä kävin viikolla 25 ja näytti normaalia, sinne joo laittaa jos vähänkin ylipainoa, mulla kuulemma on tosi lievä ylipaino mut silti, hyvähän se tietysti on että pitää huolta kaikesta. Ainut minkä takia mulla tarkkaillaan enempi on sit et RH negatiivinen veri. =)

No minä joudun kahdesti kun esikoista odottaessa oli raskausdiabetes... Nyt eka on 12+ viikolla ja seuraava sitten sillon 26-28 viikoilla. Mulla pissat ollu ekan kans aina ok ja myös nyt tään tokan kans ekalla käynnillä ok.

Siis en tiedä jos jään kiinni jo ensimmäisessä niin tarviiko sitten enää uudelleen. Voi kun olis arvot kohdallaan!

Itse kävin tässä raskaudessa eka kertaa viikolla 15, siksi koska edellisessä raskaudessa oli raskausdiabetes. Tossa ekassa oli paastoarvo 5,9, loput arvot ok. Nyt kävin toisen kerran ja on menos 26.raskausviikko nyt. Pissassa ei ole sokrut näkyneet mutta siihen ei todellakaan kannata luottaa, mullakin ekaraskaudessa oli vasta viikolla 31 pissassa sokeria, ja siitä sitten jouduinkin seurantaan. Häikkää oli varmasti ollut tuolloin jo pidemmän aikaa.

Mua kans jännittää nyt tulokset, en haluis tehoseurantaan nyt...

Yhteistyössä