Sokerirasitustesti raskaana. Kauanko menee ja pitääkö korvata tunnit työpaikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmäkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmäkö

Vieras
Viimeksi kävin tuollaisessa vuonna 2001 ja meni ainakin pari tuntia, mut en tarkasti muista. Silloin olin ihan kotona joten en tiedä pitääkö korvat ajallisesti sitten töissä ja palkattomana en voi tiettyä tuntimäärää ottaa. Entäs sitten tavis neuvolakäynnit? Ristiriitaista tietoa olen lukenut ja lähinnä eri keskustelupalstoilta. Joidenkin mukaan kaikki neuvolakäynnit ovat sallittuja ilman ajallista korvausta ja joidenkin mukaan vain lääkärineuvolassa saa käydä työajalla ilman, että tarvii korvata. Onko alalla mitään merkitystä tämän asian kanssa? Itse työskentelen hoitoalalla.
Tai onko liitolla merkitystä? Minulla jhl.

Anteeksi nämä tyhmät kysymykset. Töissä ei vielä läheskään kaikki tiedä ja pomo ei varsinkaan. Tällä hetkellä rv 16+ ja tähän asti olen saanut soviteltua neuvolakäynnit ja ultrat työajan ulkopuolelle.

Laissa sanotaan, että synnytystä edeltävät lääketieteelliset tutkimukset on saatava käydä ilman ansionmenetystä, mikäli niitä ei pystytä järjestämään työajan ulkopuolella. Mikään TES ei kävele lain yli, vaikka niin monella alalla yritetäänkin.

Minä kuuluin auto-ja kuljetusalan liittoon silloin kun olen lapsia oottanut ja jos olisin tehnyt 8-16 töitä niin olisin saanut käydä neuvolassa työajalla mutta kun vuorotyötä niin käynnit pitä järjestää joko vapaapäiville, aamuvuoron jälkeen tai ennen iltavuoroa, jos olisin ottanut ne työajalle niin ne olisi ollut palkattomia käyntejä.

tes:stä näet miten korvaukset menee. Meillä ainakin saa työajalla käydä, jos niitä aikoja ei ole työajan ulkopuolella tarjolla. Ja kyllähän tuo sokerirasituskin sen piikkiin menee, jos siinä ei voi muuna kuin työaikana käydä.

Milloin muuten ajattelit ap kertoa pomolle? itsellä nyt viikko 17+ enkä ajatellut kertoa vielä pitkään aikaan, mutta viime viikolla jouduin päivystykseen keskenmenoepäilyn takia. Siellä meni 3 tuntia työaikaa ja jouduin pieneen puhutteluun asian takia. En siltikään vielä kertonut koko totuutta päivystyskäynnistäni. Ärsyttää tämä valehtelu, mutta pelkään että jos kerron raskaudesta, työtehtäviäni huononnetaan.

Milloin tuo sokerinrasitus on? Se taitaa olla nykyään pakollinen kaikille äideille joten kai itsekin sinne vielä joudun. Mutta kun maha ei vielä näy ollenkaan (vaikka toinen raskaus jo kyseessä), en ajatellut kertoa raskaudestani vielä hetkeen.

[QUOTE="minä";22442047]Milloin tuo sokerinrasitus on? Se taitaa olla nykyään pakollinen kaikille äideille joten kai itsekin sinne vielä joudun. Mutta kun maha ei vielä näy ollenkaan (vaikka toinen raskaus jo kyseessä), en ajatellut kertoa raskaudestani vielä hetkeen.[/QUOTE]

Sokerirasituskoe kesti mulla 2 tuntia ja ajankohta oli rv 27+1. Omassa neuvolassani sokerirasitus ei ole pakollinen kaikille, vaan pelkästään "riskiryhmään" kuuluvat testataan. Itse jouduin/pääsin siihen, koska suvussani on paljon diabetesta ja äidilläni oli rd. Ylipainoiset äidit käsittääkseni myös testataan yleensä.

nimimerkille "minä"

Ajattelin kertoa rakenneultran jälkeen eli joskus viikolla 21. Sokerirasitus on kai joskus viikolla 25 tai sen jälkeen, en ole varma. Pitää kysyä seuraavaksi neuvolassa. Minulla on vielä semmoinen kiva tilanne, että määräaikainen työsopimus loppuu 31.12.2010 mutta jatkosta on jo puhuttu. Olen kyllä soittanut jo liiton luottamusmiehelle varalta ja tiedän nyt oikeuteni tuossa asiassa. Minullakaan ei varsinaista raskausmahaa vielä näy vaikka kolmas raskaus (tai siis kolmas näin pitkälle mennyt raskaus). Tosin olen niin lihava juuri mahan kohdalta että siinä varmasti syy.

Varmasti säikäytti tuo viime viikkoinen. Onneksi ilmeisesti kaikki oli kunnossa. Itsekin vielä pelkään keskenmenoa kun niitä on ollut jo kolme kappaletta aikaisemmin, mutta kaikki ennen 12 viikkoa.

Kiitos kaikille vastanneille. Olen joskus tuota tessiä selaillut mutta on niin pitkä, että mistäköhän kohtaa nuo vastaukset sieltä mahtaa löytyä...

ap

Kävin srasituksessa rv 26+1. kesti 2h. Ensin otettiin verinäyte, join litkun, odotin tunnin, otettiin verinäyte ja odotin tunnin, kolmas verinäyte, sit kotiin. Pahinta oli se nälkä. Mulla neuvolantäti sanoi että kaikki yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät laitetan tähän testiin. Eipä mua haitannut, oli ihan hyvä tietää että kaikki kunnossa, voittaa pienen epämukavuuden. Ja mun työehdoissa kyllä lukee että tämä luetaan työajaksi kuten neuvolakäynnitkin ja niin tehtiinkin

Voi ei ap, ikävä kuulla että sinulla on ollut noin monta keskenmenoa. Ja se varmaan jättää vähän semmoisen pelon, ettei tee mieli heti raskaudesta kaikille kertoakaan! :( Mutta hienoa että raskautesi on jo näin pitkällä. Ja kyllä, minullakin kaikki kunnossa :)

Hyvää raskaudenjatkoa sinulle!

Ja tosiaan en tuosta sokerinrasituksesta tiedä, mutta ainakin nuo lääkärineuvolat on sellaisia että ne kuuluu työaikaan. Ja neuvolakäynnitkin käsittääkseni, jos ei niitä saa sovittua muuhun kuin työaikaan. Onneksi meidän neuvola aukeaa jo klo 8 niin ehdin sen jälkeen vielä mainiosti töihin.

[QUOTE="vieras";22442165]En kyllä ymmärrä, miksi työaikana pitäisi hoitaa omia neuvolakäyntejä![/QUOTE]

Neuvolathan on auki vain virka-aikaan. Jos oma työaika on sama kuin neuvolan aukioloajat, vähän vaikeaa hoitaa niitä omalla ajalla. Pakko käydä työajalla.

Yhteistyössä