sokerirasitus arvoista!!!:-/ kokemuksia!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
kävin siis sokerirasituksessa ja 1tunnin arvo oli 10.1 (pitäs kuulemma olla alle 10) Mun siis pitää vähä kattoo mitä suuhuni laitan! onko muilla kokemusta noin pienestä "ylimenosta" ??? pitikö muuta ku syömiset kattoo ja mittailla sokereita??? kuinka usein??? jne... Toki pitää käydä äitipolilla mutka, mut haluan jo kuulla miten muilla joilla ollut noin vähän vaan arvot yli sallitun!!! KIITOS!!!

:wave: Mulla oli just se raja-arvo eli 10 ja se tulkittiin patologiseksi, eli siis raskausdiabetekseksi. Sit oli ne kontrollit äippäpolilla, ruokavaliohoito ja kotiseuranta mittarilla. Alkuun näytti ihan hyvälle, mut ihan loppuraskaudessa arvot alkoivat heittelehtiä enemmän ja harkittiin insuliinia. Tilanne oli kuitenkin se, että vauva päädyttiin synnyttämään 2,5 vkoa etuajassa joka tapauksessa, niin muutaman vkon takia sisätautilääkäri ei halunnut aloittaa insuliineja minulle (puhuinkin hänelle kyllä siitä, etten haluaisikaan noin pienen ajan takia)..

Nyt tässä neljännessä raskaudessa (tuo mistä kerroin oli 3. raskaus) kävin toista kertaa nyt sokerirasituksessa ja arvot olivatkin ihan pielessä heti alkuun. Eli raskausdiabetes taas. Jatkosta en vielä tiedä, koska vasta kävin tiistaina siellä.

samalla tavalla minäkin "kärähdin" mittailua kotona 3xviikossa,päivässä muutaman kerran ennen ja jälkeen ruokailun,(1h tai 2h )sitten äitipolilla lapsen koon seuraamista ultralla. Ruokailun seurailua omalta osin, mut en mä kauhiasti kattonut mitä laitoin suuhun ja ihan hyviä arvoja sain silti. 3,4kg syntyi

mulla oli molemmista paastoarvo vähän koholla (siis 0,1 enemmän kuin sallittu). esikoisesta selvisin ruokavaliolla ja ultraseurannoilla (verensokerimittaukset ekan viikon joka päivä neljästi ja sitten 2-4 kertaa viikossa neljästi päivässä).
kuopuksesta sain sitten insuliinit käyttöön rv24 koska aamuarvot oli aina koholla + mittasin verensokerit joka aamu sekä 4-5 kertaa viikossa neljästi päivässä.

mulla oli eka ja vika arvo ok. keskimmäisen mittauksen tulos 10,4!!!! ja sitten sitä mitattiin sormen päästä ennen ja jälkeen ruokailun ja vähän joka välissä....ruokailua en kuitenkaan muuttaanut radikaalisti, koska tuo 0.4 ylitys oli mielestäni naurettavan pieni ja neuvola käynneillä kun katsottiin kotimittaustuloksiani niin olivat ok. Vauvan synnyttyä vauvalta otettiin sokereita ja seurattiin. Yhelle hoitajalle sanoin "suuresta" ylityksestäni niin hän tuhahti ja totesi "ihanku ei olis muutenkin tarpeeks puuhaa..."

kokemusta työn puolesta. Eli alkuun seurantaa, ruokavalio ja sokeriseuranta kotona (siis paasto ja aterian jälkeiset arvot), yleensä kahtena päivänä viikossa. Jos arvot pysyy hyvinä, niin näin mennään loppuun asti. Jos heittelyitä tulee, niin sit dietin tiukennus ja tarvittaessa lääkitys. Poililla toki seurataan loppuraskaus.

Mulla on ollut just tuo sama ekan tunnin arvo kahdessa viimeisessä raskaudessa. Nyt odotan kuudetta ja oon menossa ekaan sokerirasitukseen ens viikolla, niin saa sitten nähdä, kuinka tässä käy.

Mutta tuohon arvoon. Mulla siis sama 10.1 ekan tunnin arvo. Ruokavaliolla mentiin koko raskaus. Muistaakseni kerran/kaksi kertaa kk mittailin päivän ajan sokereita kotona ja koska ne arvot olivat aina hyviä, ei muuta tarvinnut.

Äitipolilla käyntejä oli kaikkiaan muistaakseni 3/raskaus ja tuolloin otettiin sydänäänikäyrää, tehtiin sisätutkimus ja ultrattiin vauva ja koko arvioitiin.

Paljon riippuu noista omista mittauksista, että kuinka jatkossa toimitaan.

Minulla oli toisessa raskaudessa paastoarvo pykälän yli sallitun, muut arvot ok. Ruokavaliolla pysyi kurissa loppuun asti hienosti. Äitipolilla ei tarvinnut käydä ennen kuin vasta synnytystapa-arviossa, itse diabeteksen takia en siellä käynyt kun arvot pysyivät kurissa. Ekassa raskaudessa ei todettu diabetesta mutta lapsi oli ns. sokerivauvan mittainen eli hartiat 4cm päätä suurempi. Toisen raskauden aikana äitipolilla tuumasivat että ekassakin olisi siis ollut diabetesta ja sen takia synnytin toisen lapsen ennen laskettua ettei vauva kasva isoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja BIG:
Mulla oli arvot paasto 5.2 1h 6.8 ja 2h 5.2. Ja vauvalta mittailtiin syntymän jälkeen 2vrk sokereita:o Onko noi arvot muka korkeita?

Minulla just tuo paasto oli 5.1, olisi saanut olla 5.0 (vuonna 2006 oli näin)

Mulle oli eka tunnin jälkeen liki 10 vaan putosi sitten reilusti 2h mittaukseen.Sanoikin se labraterkka et ei se yksin se arvo oo jos onkin kohollaan vaan just se miten lähtee tippuun.

Joo,tais olla raja 5.1 tuossa paastossa. Vauva painoi 3780g eikä sokereissa ollut mitään ongelmia syntymän jälkeen. Kolmessa raskaudessa paino noussut 35kg,mutta kolmannessa raskaudessa paino-indeksi oli 25,7,siis alussa,niin sen takia jouduin tuohon rasitukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja kahden tytön äiti:
Mulla oli arvot paasto 5.2 1h 6.8 ja 2h 5.2. Ja vauvalta mittailtiin syntymän jälkeen 2vrk sokereita:o Onko noi arvot muka korkeita?

paastoarvo ollu sulla korkea. täällä taisi olla raja 4.8 vuonna 2007.

ja kuopus oli sokerivauva :/

Itelläni oli vuonna 2007 yksi arvo koholla, en muista mikä. Ruokavaliohoitoo ja piti seurata kotona itse sokereita, ikinä ei mitään ollu ja silti pidettiin raskausdiabeteksena.

Syntymän jälkeen lapsen sokereita ei seurattu. Normaalia isompi lapsi oli koko raskauden ajan, ota näistä nyt selvä sitten....

Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:

Minulla on mielikuva että neuvolan hoitaja sanoi silloin että on sairaala-alue kohtaisia ne rajat ja Kysin alueella raja oli tuo 5.0. Voi toki olla että muistan väärinkin, se on hyvin mahdollista :)

Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:

Minulla on mielikuva että neuvolan hoitaja sanoi silloin että on sairaala-alue kohtaisia ne rajat ja Kysin alueella raja oli tuo 5.0. Voi toki olla että muistan väärinkin, se on hyvin mahdollista :)

ne on sairaalakohtaisia ja muuttuvatkin nopeasti. esikoisen aikaan (2005) raha oli 5,0 ja mulla oli 5,1. 2007 raja oli 4,8 ja mulla oli 4,9. kuopuksesta sitten tuli ne insuliinit.

Yhteistyössä