Sokerirasitus, 2h arvo korkein, onko normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marjukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marjukka

Vieras
Moi, kävin tiistaina sokerirasituksessa ja minulla kaikki arvot olivat ok, mutta 2h arvo oli huomattavasti suurempi, kuin 1 h arvo. Onko tämä ok, vai merkki siitä, että insuliinitaso ei laske normaalisti? Neuvolassa asiaa ei osattu kommentoida ja näen lääkärin vasta ensi viikolla, joten jos joku tietäisi.. Kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yleensä muistaakseni tunnin arvo on korkeampi kuin 2 tunnin arvo. Pysyikö sulla kuitenkin ylärajan alapuolella?

Sitä nimenomaan ihmettelin, kun oli näin päin. Arvo oli kuitenkin reilusti alle rajan, että sikäli ei mitään hätää.

"Kahden tunnin sokerirasitustestin raja-arvot ovat: paasto 5.3 mmol/l, 1 t:n arvo 10.0 mmol/l ja 2 t:n arvo 8.6 mmol/l."

Eikös tuossa 2h otetussa näytteessä pitäisi jo laskea? Jos ei laske niin eikö se tarkoita että on häikkää omassa insuliinituotannossa.. Näin minä ainakin olen tämän käsittänyt.

Miehellä putoaa arvot romahdusmaisesti heti sokerin nauttimisen jälkeen ja normalisoituu myöhemmin. Eli menee just noin, että 2 tunnin arvo on korkein. Tarkempaa syytä ei tiedetä (tosin oireet loppui alkoholin käytön loputtua) mutta mahdollinen syy on kasvi haimassa, joka häiritsee insuliinin tuotantoa jotenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
nostanpa tämän kun itsellä myös arvot menivät juuri noin, että 2h oli korkein.
kokemuksia.

no piti ihan oman mielenrauhan takia soittaa uudelleen terveyskekskukseen, ja diabetes hoitaja sanoi että oikein hyvät arvot ja että ole tyytyväinen että ne on noin.
mun arvot siis (paasto) 4,9 (1h) 6,7 (2h) 6,8

Yhteistyössä