Sokerirasituksen arvoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuittu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tuittu"

Vieras
Eli kävin pari päivää sitten sokerirasituksessa ja tänään sain tulokset. Paastoarvo oli 5,0 (raja 5,3), 1h arvo oli jotain reilu 8 (raja 10) ja 2 h arvo oli reilu 7 (raja 8, jotain). Eli ei siis raskausdiabeettesta. Mutta nyt kun olen netistä lukenut keskusteluja niin olen ymmärtänyt että paastoraja on aiemmin ollut 4,8 tai 5,0. Niin pitääkö mun nyt olla kuitenkin huolissaan ja tarkkailla syömisiäni. Vai uskallanko syödä ihan normaalisti... myös herkkuja? Osaako joku sanoa aasiaan jotain?

Herkuttele vappuna, mutta muutoin seurailet, mitä suuhus paat.
Mulla oli raskauden aikainen diabetes, johon tarjottiin jo lääkitystä, mutta ylilääkäri sanoi, että kokeillaan ekana ruokavaliolla. Kokeiltiin, hyvin kävi.

Ei sulla noiden arvojen mukaan ole rd:ta. Mutta ite oon aina ihmetellyt sitä, että tuossa rasituksessa on niin korkeat nuo diagnostiset arvot, kun sitten taas kun on rd ja arvoja seurataan, ei 1h arvo tunti syömisen jälkeen (minkä tahansa syömisen, myös herkkujen jos sellaisia on syönyt) pitää olla alle 7,8.

Sitä vaan siis mietin, että joku jolla 1h arvo sen 7,8 tai yli, mutta alle 10,0 ei ole rd:ta, mutta vaikuttaako vauvaan (kokoon, keuhkoihin ym.) jos tällainen henkilö herkuttelee, napostelee, syö kovin hiilaripitoista ruokaa isoja annoksia ja sokeri on monesti tunti ruuan jälkeen 7,8 tai yli?

Kai siihen vauvan kokoon voi vaikuttaa, jos verensokeri toistuvasti on korkealla tai laskeminen kestää. Eli eihän kenenkään ole järkevää koko raskausaikaa vain herkutella monta kertaa päivässä vain sillä verukkeella, että "syö kahden edestä". Suuria yli 4500g vauvoja syntyy täysin terveille, normaalipainoisille ja jopa pienikokoisillekin naisille, eli oli rd tai ei, niin kannattaa pitää kohtuus myös herkutteluissa.

Yhteistyössä