Sokeriarvot koholla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pakko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pakko

Vieras
Nyt pitäisi tehdä jonkinmoinen ruokaremontti korkean sokerin ja maksa-arvojen takia (alkava rasvamaksa ylipainon takia). Sain muutamia kuukausia aikaa muuttaa ruokatottumuksia ennen kun siirrytään lääkehoitoon jos ei auta. Auttaako jos vaihtaa maidon kevyestä rasvattomaan, valkoinen jauho pois lähes kokonaan, leikkeleet kaikki kalkkuna tai kinkku leikkeleiksi, juusto max 17%. Ruuanlaittoon olen aina käyttänytkin öljyä eli sitä ei voi muuttaa. Makeaa en paljoa edes syö muutenkaan eli siitäkään paha mennä vähentämään. Sipsit ym tietty pois nyt sitten kokonaan. Korjaantuisiko noilla toimenpiteillä arvot alemmaksi ja tietty niitä liikakiloja vähemmäksi? Hedelmiä pitää varmaan lisätä, nyt syön muutamana päivänä viikossa ainoastaan.

[QUOTE="vieras";27913235]Ei. Ala juoksemaan tai kävelemään parin tunnin lenkkejä joka päivä niin se korjaantuu.[/QUOTE]

Sokerien takia on nilkat kipeänä eli kävely tuottaa kipua muutenkin eli ei onnistu. Jalkasärkyjen takia lääkäriin alunperin meninkin ja verikokeet paljasti korkean sokerin jonka takia luultavasti jalkasärytkin johtuu.

[QUOTE="Sanna";27913236]Vilajt pois ja peruna myös. Rasvattomat maitotuotteet pois. Näillä pääsin eroon sokerilääkkeistä. En kuitenkaan läträä rasvan kanssa.[/QUOTE]

Siis rasvattomat maidot pois? Kahvia tylsä juoda mustana. Ruuanlaittoonkin tarvii välillä maitoa.

[QUOTE="SAnna";27913298]Juu, ei rasvattomia, vaan ykkösmaitoa, tavallista maustamatonta jugurttia+marjoja tai muuta. Ei mitään vähärasvaista. Usko vaan, mulla on kokemusta. vuotta söin d2 lääkkeitä.[/QUOTE]

Ai 8 vuotta?

[QUOTE="SAnna";27913298]Juu, ei rasvattomia, vaan ykkösmaitoa, tavallista maustamatonta jugurttia+marjoja tai muuta. Ei mitään vähärasvaista. Usko vaan, mulla on kokemusta. vuotta söin d2 lääkkeitä.[/QUOTE]

Ykkösmaito kelpaa hyvin, pitääpä siirtyä siihen :) Jogurttia syön harvemmin muutenkaan, mutta ehkä niitä marjoja tulisi syötyä enemmän juuri vaikka Bulgarian jogurtin kanssa.

Kuituja, kuituja, kuituja!!! Tummaa leipää ja täysjyväviljaa. Ja lisää liikuntaa, se on ihan yhtä tärkeätä kuin ruokavalio!!! Alkoholi minimiin. Hedelmiä ei tarvitse niinkään lisätä, mutta kasviksia paljon. Janojuomaksi vesi, maitotuotteita max 6dl/vrk. Säännölliinen ateriarytmi, pieniä annoksia pitkin päivää.

Ykkösmaito kelpaa hyvin, pitääpä siirtyä siihen :) Jogurttia syön harvemmin muutenkaan, mutta ehkä niitä marjoja tulisi syötyä enemmän juuri vaikka Bulgarian jogurtin kanssa.

Mut se on sit taas aika rasvaista! Kokeile Ingman Luonnonjugurttia, tai Valio A+ jugurttia (ne on tölkeissä), miedon makuisia.

Millaista jalkakipua sulla oli? Minkä vuoksi ne rasvamaksaa epäili, olen itsekin miettinyt että mistä sen tietää jos sellainen tulee?

[QUOTE="Sanna";27913336]Just näin =o) Maitoa ei kannata montaa lasia juoda, mutta ruoan laitossa yms siä voi käyttää huoletta.[/QUOTE]

No ei taida maidon vaihto paljoa sitten auttaa kun ei mene muutenkaan kun kahvin kanssa (kupillinen päivässä) ja joskus ruuanlaitossa, en siis juo sellasenaan koskaan. Maksimi litra viikossa. Jostain muualta myös keksittävä mitä voisi vielä muuttaa.

Kuituja, kuituja, kuituja!!! Tummaa leipää ja täysjyväviljaa. Ja lisää liikuntaa, se on ihan yhtä tärkeätä kuin ruokavalio!!! Alkoholi minimiin. Hedelmiä ei tarvitse niinkään lisätä, mutta kasviksia paljon. Janojuomaksi vesi, maitotuotteita max 6dl/vrk. Säännölliinen ateriarytmi, pieniä annoksia pitkin päivää.

Juu, vedä kuituja, niin sokerit nousee! Túo "virallinen" ohje ei PÄDE 2. tyypin diabeetikolle. Kokemusta on!

[QUOTE="vieras";27913363]Mut se on sit taas aika rasvaista! Kokeile Ingman Luonnonjugurttia, tai Valio A+ jugurttia (ne on tölkeissä), miedon makuisia.

Millaista jalkakipua sulla oli? Minkä vuoksi ne rasvamaksaa epäili, olen itsekin miettinyt että mistä sen tietää jos sellainen tulee?[/QUOTE]

Jalkasäryt oli nilkoissa enimmäkseen, mutta myös varsinkin öisin myös jalkapöydässä ja jopa varpaissa ja toisessa polvessa. Nivelet käytiin läpi ja siellä ei löytynyt mitään merkkejä esim kulumista. Sellaista särkyä kun saisi oikein kovan sähköisku piikin niveleen, saattoi jopa kinttu heilahtaa ja kovaa samalla :D. Rasvamaksaa epäili siksi, koska ylipainoa on yli 20 kiloa ja menee noiden korkeiden sokereiden kanssa ihan yhteen kera ylipainon. Rasvamaksasta kuulemma pääsee eroon jo pienellä laihdutuksella ja saattaa ne sokrutkin samalla korjaantua.

Mulla vähän sama homma. Piti mennä syksyllä jo uusintakokeeseen, kun keväällä oli paasto 7. Pitäisi kai tilata aika. Oireena ehkä vähän väsymystä ruoan jälkeen. Liikun kyllä paljon, mutta painoa pitäisi saada alas =(

Tolla paastoarvolla kannattais alottaa lääkitys heti. Metformiini auttaa painonlaskussa ja kunnsaat sokerit kuntion, voit paremmin jaksat liikkuakin. Josnsitten saat painoa alas ja muutat elintavat niin saatat päästä lääkkeestä eroon puolen vuoden jälkeen.

Valkoinen jauho ja sokeri kokonaan pois, hedelmiä vain rajoitetusti 1-2 päivässä kun niissä on sitä hedelmäsokeria. Suosi marjoja ja vihanneksia niin paljon kuin napa vetää. Kannattaa tsekata annoskoot hiilarilähteiden suhteen. 1 iso peruna tai 2ihan pientä. 2dl keittettyä tunmaa makaroonia tai 1dl keitettyä täysjyväriisiä. Käytä alkuun ihan desimittaa kun laitat ruokaa lautaselle niin opit sopivan annoksen.

• Tykkää
Reactions: Leenuliinukka
Mulle on tulossa työpaikan puolesta terveystarkastus ja se on tällä hetkellä just se mitä tarvitsen. Mulla on reilusti ylipainoa, sokerit varmaankin koholla... Mä tarvitsen jonkun sanomaan mulle, että tässä on faktat, sun pitää tehdä asialle jotain nyt. Mä tunnistan mun suurimmat ongelmat tämän lihavuuden suhteen ja tiedän miten niistä pääsee eroon, mutta mä en vaan saa itseäni niskasta kiinni. Tarvitsisin jonkun kannusteen :(.

Suosittelen kokeilemaan, miten viljojen ja sokerin poisjättäminen vaikuttaa. Monelta on lähtenyt nivelkivut sillä tavoin. Mun miehelläni oli nivelkipuja polvissa ja käsissä. Mitään vikaa ei löytynyt. Ruokavalion muutos auttoi.

Mä puutun tohon sun lauseeseen, että hedelmiä pitäis lisätä. EI! Mulla nyt raskausajan diabetes ja mun piti nimenomaan vähentää hedelmien syöntiä, kun oon syöny niitä suht paljon ja niissä on paljon hedelmäsokeria, joten nostavat sokeria.

Pitää syödä paljon vihanneksia, puolet lautasesta. Toinen puoli sitten puoliksi kalaa tai lihaa, mielellään kanaa tai kalkkunaa. Ja sitten perunaa/tummaa pastaa/tummaa riisiä. Jos syöt leipää, mielellään ruista. Kun tekee mieli makeaa, tavallista pullaa voi ihan välillä vähän ottaa. Tai muutaman palan tummaa suklaata, esim. Marabou premium 86%, siinä ei oo paljon hiilareita. Light-juomia voi juoda.

Mulle on tulossa työpaikan puolesta terveystarkastus ja se on tällä hetkellä just se mitä tarvitsen. Mulla on reilusti ylipainoa, sokerit varmaankin koholla... Mä tarvitsen jonkun sanomaan mulle, että tässä on faktat, sun pitää tehdä asialle jotain nyt. Mä tunnistan mun suurimmat ongelmat tämän lihavuuden suhteen ja tiedän miten niistä pääsee eroon, mutta mä en vaan saa itseäni niskasta kiinni. Tarvitsisin jonkun kannusteen :(.

Kyllähän ne faktat tietää kaikki ylipainoiset. Mäkin tarvitsin nyt sen lääkärin diagnoosin jotta oikeasti nyt tekee asialle jotain ja puuttuu tapoihinsa. Vielä olis edessä sokerirasitus jonne laitettiin jo lähete. Itse asun yksin ja ei ole ketään kannustamassa noihin muutoksiin. Pakko se nyt on vaan alottaa ilman kannustimia. Koita säkin saada tsemppimieli päälle ja tehdä asioille jotain. Mäkin yritän :)

Kyllähän ne faktat tietää kaikki ylipainoiset. Mäkin tarvitsin nyt sen lääkärin diagnoosin jotta oikeasti nyt tekee asialle jotain ja puuttuu tapoihinsa. Vielä olis edessä sokerirasitus jonne laitettiin jo lähete. Itse asun yksin ja ei ole ketään kannustamassa noihin muutoksiin. Pakko se nyt on vaan alottaa ilman kannustimia. Koita säkin saada tsemppimieli päälle ja tehdä asioille jotain. Mäkin yritän :)

Sehän tässä on just niin hullua... ei taatusti ole sellaista pulleroa, joka ei faktoja tiedä, tai edes osaa niistä. Mutta mikä saa meidät menemään lukkoon, niin ettemme ymmärrä toimia niiden faktojen mukaan? Joku on joskus sanonut, että ylipaino on mielen sairaus. Ja mä olen ihan samaa mieltä. Kyllä ihmisellä pitää olla päässä vikaa, että päästää itsensä tällaiseen kuntoon.

Yhteistyössä