sokeriarvoista tietävät hoihoi!!

• Viestiketjun aloittaja jipejäje
  • Ensimmäinen viesti
jipejäje
Mä oon menssa sokerihemoglobiini kokeeseen. Pelottaa jos sairastunki diabetekseen. Mullon jankittuna oma mittari, freestyle lite. Tolla oon saanu hyviä arvoja, ennen aamupalaa 4.2-5.2 ja ruuan jälkee 2 h 4.4-5.2. Eli toi pitkäsokeri mittaus ni heittääkse paljo koti mittauksista? Jos kotimittaukset on tollasia ko mulla ni onko kuitenki riski et pitkäaikaissokeri näyttäski diabeteksen? Ja eikö toi vs.5.2 paastoarvoksi oo aika korkee? Nii; ja onko jollakulla kokenusta toata freestyle litestä? Onkse tarkka?

"vieras"
ilmoittamasi arvot ovat normaalit.5.2 paastoarvo ei ole ollenkaan korkea, vaan täysin normaali. Freestyle lite on ihan hyvä mittari. Ei taida poiketa tarkkuudessa juurikaan muista markkinoilla olevista mittareista.

Vaikea sanoa voiko pitkäaikaissokeri näyttää diabetestä, koskamittauksiesii lukumäärä ei ole tiedossa. Pari mittausta ei vielä ns. kesää tee. Arvot kuitenkin vaikuttaisivat hyviltä ja normaaleilta.

"henni"
Kysyit siitä mittarista.. Kyllä ne kaikki aika normitasasen hyviä taitaa olla. Enempi vaikuttaa mittaustekniikka.
Että kädet on puhtaat, et ole juuri kosketellut hedelmiä, leipää tms. Pistosreikä on kunnollinen, pyyhit tai et pyyhi ekaa pisaraa pois mittarin ohjeen mukaisesti, etkä ota pisaraa mistään kohdasta mistä iho olisi kovettunut. jne.

Mutta tosi hyviähän noi sun arvot on =)

Paaston pitää olla toistuvasti yli 6 että epäillään diabetesta.
Uskoisin että tässä puhutaan nyt tyypin 2 diabeteksesta.
Jos mittaukset ovat kotona noin hyviä, en usko että syytä huoleen ainakaan toistaiseksi on. Ensimmäinen hoitohan yleensä tyypin 2 diabetekseen on ruokavalion muutos ja painon pudotus. Jos tämä ei auta, aloitetaan tabletti hoito. Viimeisenä keinona aloitetaankin sitten insuliinin pistäminen, jossa ei sinäänsä ole mitään pelättävää, mutta parempihan ilman olisi. Ennen verikokeita ei saa syödä mitään, jottei tulos ole virheellinen. Kotona mitatessasi muista vaihtaa säännöllisesti pistokoneen neula ja pistää puhtaaseen ja oikeaan kohtaan. Käsien pesu ennen mittausta on siitä syystä tärkeää, että mittari voi virheellisesti antaa korkeamman tuloksen jos olet esimerkiksi juuri ennen mittausta syönyt jotain makeaa ja sokeria on tarttunut sormenpäihin. Mittarisi uskoisin olevan ihan luotettava.

Tsemppiä sinulle :)

Yhteistyössä