Sokeria vauvan ruokaan ja muita ruoka- apuja kaipailen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Kyseessä hiukan päälle 7kk vauva.

1. Saako itsetehtyihin soseisiin laittaa sokeria (esim. päärynä, luumu, omena... )

2. Voinko antaa hänelle omatekoista kiisseliä ( sis. perunajauhoja ja marjoja...) saako tätä kiisseliä sokeroida.

3. Mitä kalaa ensimmäisenä. Saako pakasteseitä antaa...?

Muitakin ruokavinkkejä voi laittaa tulemaan.

1) Päärynä, luumu ja omena on aika makeita itsessään, eli sokeria ei varmaan edes tarvii. Jos teet marjasosetta niin käytä hedelmäsokeria - sitä tarttee lisätä vähemmän kuin tavan sokeria.

2) Voit antaa kiisseliä

3) Pakasteseitiä voi antaa. On sopivan miedon makuinen aloituskalaksi.

Älä laita sokeria, jos maistuu ilmankin. Mutta jos ei maistu, voit kokeilla lisätä sokeria. Eihän se sokeri mitään myrkkyä lapselle ole, tarkoitushan on vain opettaa lasta terveelliseen ruoanmakuun. Ja vauvat luontaisesti tykkää happamistakin mauista, esim. puolukasta tai pihlajanmarjasta, vaikka meidän aikuisten makuun siihen haluaakin lisätä sokeria.

Meillä pienimmäinen nyt reilut 7kk ja olen antanut mansikka-vadelmakiisseliä sokerilla maustettuna ja olikin tosi herkkua. Jotkut käyttää vain hed.sokeria, mutta itse laitan ihan tavan sokeria. Makeuttaisin myös tarvittaessa itse tehtyjä hedelmä- tai marjasoseita jos hyvin happamia. Pakasteseistä on helppo valmistaa kalakeitto josta erotat vauvan osuuden ennen suolan lisäämistä.

EI suotta sokeria huomio!!!! Hedelmässä on jo hedelmäsokeria ja vauva ei osaa kaivata hampaita syövää sakkaroosia joten miksi suotta tunkea sitä ruokiin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vaikka mieltymys makeaan onkin synnynnäistä, tottumus "sopivaan" makeuteen on mielestäni jossain määrin opittua. Itse aloin ihan aikuisena vähentämään sokerin käyttöä ja nyt totuttuani, en moni kiisseli ja ruoka maistuu hyvältä paljon vähemmälläkin sokerilla kuin aiemmin. Eli en totuttaisi lastani tarkoituksella lisäsokeriin, jos ruoka menee alas ilman sitäkin. (Ja ovathan ne lapset jotain syöneet jo silloin, kun sokeria ei kannettu kaupasta ja lisätty joka paikkaan.)

Mä olen käyttäny ihan tavallista sokeria, en hedelmäsokeria. Jotkut ruuat on vaan parempia sokerin kanssa, esim. olen tehnyt omenasosetta vauvalle ja se on aika kirpeetä, ellei laita yhtään sokeria. Samoin kiisseli (olen tehny esim. herukoista) vaatii mielestäni vähän sokeria, että se maistuu vauvalle. Meidän jässikkä on 8 kk.

Sokerista tuli mieleen, että yksi tuttu tunki vauvansa puuroon lusikkakaupalla sokeria (tuttipulloon), koska vauva on niin nälkäinen.. Vauva painoi liki 6kg syntyessään ja vanhemmat yrittivät yllä pitää kaikin keinoin sitä, että vauva on iso ja tarvitsee ruokaa ylimääräistäkin. Näin musta ainakin aina tuntui, kun koko ajan piti hokea, että nyt painaa niin ja niin paljon ja niin kovin nälkäinen.

Yhteistyössä