Sokeri ei tartu munkkeihin. MIKSI?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Munkmunk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Munkmunk

Vieras
Iänikuinen ongelmani munkinpaistossa. Kaikki menee nappiin mutta sokerointi ei onnistu. Pinta on sileä eikä sokeri tartu.

TIEDÄN että jos sokeri rasvoittuu ja kostuu niin silloin se ei tartu. Minulta kuluukin kilotolkulla sokeria kun vaihdan sitä jatkuvasti kostumisen ehkäisemiseksi ja silti ei tartu. Munkin pinta jää sileäksi ja sokerittomaksi.

Mitä teen väärin?

Jos munkki jäähtyy liikaa niin ei tartu. Ovatko ihan kuumia kun pyöräytät sokerissa? Itse sain hyvin tarttumaan, kun sokeroin heti kun vaan kykenin käsin koskemaan. Jos pääsi jäähtymään liikaa niin ei tarttunut.

Olisko se siinä sitten. Joka reseptissä lukee että munkit nostetaan paperin päälle joka imee sen ylimäärärasvan joten niin olen tehnyt ja yrittänyt sokeroida lämpiminä.

Ei niitä munkkeja saa jättää siihen paperin päälle odottamaan imeytymistä, vaan ne vain lasketaan siihen ja HETI sen jälkeen sokeriin. Munkkien pitää olla kuumia sokeroitaessa.

Olisko se siinä sitten. Joka reseptissä lukee että munkit nostetaan paperin päälle joka imee sen ylimäärärasvan joten niin olen tehnyt ja yrittänyt sokeroida lämpiminä.

Kun öljy on tarpeeksi kuumaa, ei sitä edes munkista valumalla valu. Mä nostan munkin paperin päälle, laitan uudet munkit paistumaan ja heti edellisten sokerointi. Eli ovat paperin päällä tosi pienen hetken.

[QUOTE="Hops";26291845]Nyt kun on munkkikeskustelu niin kertokaas, voiko munkkitaikinan tehdä etukäteen? Vaikka illalla ja paistaa aamulla, lykkäisi vaan jääkaappiin?[/QUOTE]

Kyllä kylmäkohotus kai on mahdollinen, mutta ei kyllä kokemusta eikä tietoa ajoista ja yksityiskohdista. Jääkaappiin se taikina on kuitenkin pakko laittaa ja nesteenkin oltava viileää, tai hiiva alkaa käymään ja tulee kilju-munkkeja.

Nyt kun googlailin, en kyllä oo varma voiko tota soveltaa munkkeihin, kun eivät mene uuniin..

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä