Sokereita seurataan, muita?

  • Viestiketjun aloittaja sokerikorppu
  • Ensimmäinen viesti
sokerikorppu
Viime neuvolakäynnillä sitten sain mukaani sokerimittarin ja nyt pitää seurata verensokeria. Onko muita? Oli ollut rasituskokeessa paastoarvo 5.0.

Millaisia arvoja muilla on ollut? Eritoten kotimittauksessa? Itsellä kotona arvot on heitelleet hieman, paastoarvot väliltä 4.3 - 5.1 (ei vissiin pahat?) ja ruokailun jälkeen arvot ovat olleet sitten 5.9 - 8.1...

Neuvolasta sanottiin, että arvojen pitäisi olla ruokailun jälkeen alle 7.4 ja paastoarvon alle 5.3, mielellään alle 4.8. Miten muilla?

Nyt raskausviikko 33 menossa.
 
Liplatus harmaana
Meillä on olemassa kotona tuo sokerimittari ja joskus sillä nappaan paastoarvon, ihan uteliaisuuttani. Ovat olleet 4,1 - 4,3. Ruuan jälkeistä arvoa en ole mittaillut, koska kai se vaikuttaa, mitä aamulla syö eli on vaikea syödä sitä neuvolassa juotettavaa sokeriliuosta vastaavaa määrää. Ensi viikolla on neuvola ja varmaan saan ajan rasitukseen, olen ainakin aiemmissa raskauksissa joutunut sen käymään. Minut on aina lähetetty siihen suuren mahan vuoksi ja aina arvot olleet ok. Eikä tämä maha kyllä mikään pieni nytkään ole =)
 
Just perjantaina aloitin pistettävän insuliinin, koska paastoarvo koholla eikä ruokavalio auttanut asiaa.
Kotimittauksessa rajat on paastoarvo =<5.3 ja 1½ tuntia ruokailun jälkeen =<6.7.
Mulla paastoarvo on ollut kotimittauksissa noin 6.0 seutuvilla (labrakokeessa oli 5.8) ja muut tuossa 6.7 maissa tai alle. Elikkäs yöksi pistän insuliinia ja tietenkin ruokavalio on diabeteksen mukainen...onneks tätä ei tarvi ku enää max. 7 viikkoa (mullakin rv 33 menossa).
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:25 niina kirjoitti:
Just perjantaina aloitin pistettävän insuliinin, koska paastoarvo koholla eikä ruokavalio auttanut asiaa.
Kotimittauksessa rajat on paastoarvo =<5.3 ja 1½ tuntia ruokailun jälkeen =<6.7.
Mulla paastoarvo on ollut kotimittauksissa noin 6.0 seutuvilla (labrakokeessa oli 5.8) ja muut tuossa 6.7 maissa tai alle. Elikkäs yöksi pistän insuliinia ja tietenkin ruokavalio on diabeteksen mukainen...onneks tätä ei tarvi ku enää max. 7 viikkoa (mullakin rv 33 menossa).
... labrakokeessa oli 5.8 ...
 
Mulla myös rasituksessa paastoarvo tasan 5, ja mittailen kotona arvoja. Sun arvot kuulostaa melko korkeilta, koska itellä paastot ollu 3.6 - 4.6 ja ruokailun jälkeen (ja karkinsyönnin) maksimiarvo ollut 6.8. Mulle sanottiin ettei ruokailun jälkeen saa nousta yli 7.0, mutta nää rajat ymmärtääkseni eroaa eri paikkakunnilla.
 
sokerikorppu
Olen kanssa kuullut, että raja-arvot vaihtelevat eri paikkakunnilla. Mietin, että mitkähän kaikki asiat vaikuttavat tuohon raja-arvoon, vaikuttaakohan ihan odottajan paino? Eli onkohan laihoilla ja tukevemmilla eri raja-arvot? Itsellä tuota ylipainoa on...

Itseä tympii tuo mittaaminen, sormenpäät jo arkana. Vaikka tokihan tiedän, että vauvan kannalta on parasta mitata ja seurata ja yrittää pitää sokeri aisoissa. Itsellä arvot nousee selvästi makean syönnin jälkeen, silloin olen tuon korkeimmankin arvon mitannut. Normaalilla ruoalla on ihan normaalit arvot olleet, eli täytyisi vain pystyä pitämään herkkujen syönti kurissa...
 
yksi myös
Minä kanssa aloitin tänään mittaamaan arvoja. Sok.ras kokeessa oli kaksi arvoa kohollaan...

Olisin kysynyt että jos otat aamulla paastoarvon ja sit syöt aamupalan kasilta. sitten otat arvon 1 1/2h jälkeen niin syötkö siinä jotain ennen klo 11.00 olevaa ruokaa? vai kuinka. Eli onko tarkotus, että syöt koko päivän 3 tunnin välein Vai?

Onko mitään vinkkejä mitä ruokaa kannattaa syödä ja kuinka jaksotatte ruokailun?
 
sokerikorppu
yksi myös: Minulle aluksi neuvolasta sanottiin (näin ainakin ymmärsin), että ensin mitataan ja seurataan ihan normaalilla syömisrytmillä, jos sokerit heittää, sitten ruokavaliota kehiin. Katsotaan siis missä kohtaa päivää sokerit nousee / mikä ruoka sokereita nostaa, vai nostaako mikään. Sain neuvolasta sellaisen seurantavihkosen, johon th käski muutamana päivänä ottaa kaikki arvot. Muuten mitata joko silloin kun arvot ovat olleet koholla tai jos arvot ok, sitten mittausta silloin tällöin.

Itsellä ei tavallinen päiväruoka nosta, mutta makea nostaa helposti sokeriarvoja :ashamed: . Th käski sokereiden heittäessä syödä säännöllisesti ja pieniä määriä kerralla, hyvinä ruokina mm. ruisleipä ja kaurapuuro sekä vihannekset. Vihanneksia pitäisi syödä paljon.

Mulla on vähän epävarmuutta noitten arvojen kanssa, että milloin raja-arvojen ylityksestä pitää huolestua. Eikö ne saisi ylittyä milloinkaan?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 05:48 sokerikorppu kirjoitti:
Olen kanssa kuullut, että raja-arvot vaihtelevat eri paikkakunnilla. Mietin, että mitkähän kaikki asiat vaikuttavat tuohon raja-arvoon, vaikuttaakohan ihan odottajan paino? Eli onkohan laihoilla ja tukevemmilla eri raja-arvot? Itsellä tuota ylipainoa on...

Ihmettelin just samaa raja-arvokysymystä..Mulla alkuraskauden rasituksessa oli paastoarvo 5.8 ja raja oli kuulemma 5.1
Terkka meinas, ettei tarvi vielä seurailla, kun muut arvot oli alle rajojen, ja uus rasitus tehdään keskiraskaudessa.
Nyt kumminkin sain pyydettyäni aamuajan seuraavaksi neuvolaan, jossa katotaan uudelleen paastoarvo.
Viimeksi raskausaikana oli paastoarvo just ja just rajalla, ja sitä sitten kateltiin välillä miltä näyttää.
 
Jeps, mullakin seuraillaan sokereita. Paastoarvo oli 5.2 ja muut arvot oli ihan normaaleja... eli ei siis mitään hälyttävää. Pitäis välttää kaikkee hyvää, mut oon siinä niin kamalan huono! ...jos tässä nyt jaksais sinnitellä. rv.28+4 meneillään.
 
Mittailen jonkun kerran viikossa sokereita...paasto-arvot ollu 4.5-5.1 ja syönnin jälkeen 5.1-9.8 ja mulla ollu ohjeena mitata tunti syönnin jälkeen.
Äitipolilla tänään kävin, niin siellä ohjeena oli 1½ tuntia ruuan jälkeen ja raja-arvot oli paasto-arvo alle 5.1 ja syönnin jälkeen alle 6.7.
Nyt menossa rv 34 kumpa vaan pysyis loppuun asti ihan ruokavaliohoidolla kurissa.
Vauvan kokoa katsottiin ja muuten mennään keskikäyrillä, paitsi vauvan ympärysmitta yläkäyrällä, just niiden sokereiden takia, joka voi vaikeuttaa sitten synnytystä jos esim vartalo on liian iso, voi jäädä jumiin.
Myös vauvan verensokereita pitää syntymän jälkeen seurailla, ettei ole liian alhaalla ja jos ne menevät liian alas, vauva joutuu teholle seurantaan! Vauvalla verinäyte otetaan kantapäästä :\| viimeks joutuvat vauvalta mittaamaan sokereita ja se oli hirveätä itkua ja huutoa kun hoitaja puristi kantapäätä, että jalka oli sinisenä ja verta ei vaan meinannu tulla!
Että ei näitä ihan turhaan mittailla ja oikeesti pitää yrittää jättää ne kaikki herkut ja namut pois vaikka kuinka tekis mieli!
 
factum
Siis ruokavaliohan ei hirveesti normaalista poikkea; ainut on se, että kohtuullinen määrä sitä makeaa. Ettekö ole saanut ohjausta diabeteshoitajalta tms ruokavaliosta??
Itse pistän yöinsuliinia ja ohjeita sain seuraavanlaisia:
- aamupala 15-30g hiilihydraattia
- välipala 10-15g hh
- lounas ja päivällinen 45-60g hh
Ja rytmi menee siten, että aamupala-välipala-lounas-välipala-päivällinen-välipala-iltapala-välipala juuri ennen nukkumaanmenoa.
Täällä on hh-taulukko, josta saa suuntaa minkälaisia hh määriä missäkin on:
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=2144
--> KANNATTAA tutustua
Esim. välipala voi olla kotipullasiivu ja kahvi tai eskimojäätelö tai hedelmä tai leipäsiivu tms., ja tuoremehun voi lantrata vedellä jolloin 1dl mehua, loput vettä jne (jolloin hh määrä jotain n. 10g/2dl).
Eli kaikki viljapohjaiset tuotteet (riisi,makaroni,peruna,maitotuotteet) on seurattavia kun taas vihannekset, liha, kala, kana, juusto on semmoisia missä hiilareita ei juurikaan ole.
--> ei tosiaankaan mikään kauhudieetti kysymyksessä
Ainut on vaan se, että miten paljon syö mitäkin.
 
ilveskissanminttu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 05:48 sokerikorppu kirjoitti:
Olen kanssa kuullut, että raja-arvot vaihtelevat eri paikkakunnilla. Mietin, että mitkähän kaikki asiat vaikuttavat tuohon raja-arvoon, vaikuttaakohan ihan odottajan paino? Eli onkohan laihoilla ja tukevemmilla eri raja-arvot? Itsellä tuota ylipainoa on...

Itseä tympii tuo mittaaminen, sormenpäät jo arkana. Vaikka tokihan tiedän, että vauvan kannalta on parasta mitata ja seurata ja yrittää pitää sokeri aisoissa. Itsellä arvot nousee selvästi makean syönnin jälkeen, silloin olen tuon korkeimmankin arvon mitannut. Normaalilla ruoalla on ihan normaalit arvot olleet, eli täytyisi vain pystyä pitämään herkkujen syönti kurissa...
Olen myös kuullut noiden raja-arvojen vaihteluista paikkakunnittain.
Itse odottaessani esikoista alkuvuodesta 2004 sokerirasituksen paaston raja-arvo oli 4.6. Seuraavassa raskaudessani vuonna 2005 raja-arvoa oli nostettu ja oli 5.0. Kuulemma koska tuolla alhaisemmalla arvolla seulassa jäi kiinni turhan paljon "harmittomia" tapauksia. Joten ne arvot voivat myös vaihdella yhdellä ja samalla paikkakunnalla vuosittain.
Raja-arvot ovat kuitenkin KAIKILLE samat, oli kyseessä laiha tai lihava. Jos se verensokeri tuppaa nousemaan niin se nousee sitten vaikka painoa olisi vähemmänkin.
 
yksi myös
Kiitos factum ohjeista!!! Itse mittailin noita arvoja ja osa oli kohollaan kun ilmeisesti kerta-annokseni oli liian iso. Nyt huomenna taas mittaan ja toivottavasti olisi arvot kohdillaan...

Tuo rytmi vielä vaivaa eli jos syö 8:eek:o aamupalan ja 10.00 banaanin niin jos syö klo 12:00 lounaan niin vaikuttaako tuo banaani siihen lounaan (ennen lounasta) arvoon vaikka 2h on mennyt? Onko kokemuksia?
 
sokerikorppu
Kiitokset factumille noista tiedoista!

Itsellä oli neuvola tänään, joten taas selvisi asioita. Th piti sokeriarvojani ihan hyvinä, sanoi, että jos kerta rajan ylitykset ovat tapahtuneet herkkujen syönnin jälkeen, ei paniikkia, kunhan nyt sitten muistan rajoittaa niitä herkkuja... :whistle: . Käski kuitenkin jatkaa mittailua aina silloin tällöin ja jos alkaa nousemaan, niin mitata taas säännöllisemmin ja katsoa, mitkä ruoat arvoja nostavat ja luonnollisesti sitten välttää niitä / syödä kohtuudella.
 
factum
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 13:49 yksi myös kirjoitti:
Kiitos factum ohjeista!!! Itse mittailin noita arvoja ja osa oli kohollaan kun ilmeisesti kerta-annokseni oli liian iso. Nyt huomenna taas mittaan ja toivottavasti olisi arvot kohdillaan...

Tuo rytmi vielä vaivaa eli jos syö 8:eek:o aamupalan ja 10.00 banaanin niin jos syö klo 12:00 lounaan niin vaikuttaako tuo banaani siihen lounaan (ennen lounasta) arvoon vaikka 2h on mennyt? Onko kokemuksia?
Vaikuttaahan se siihen arvoon. Huomioi, että banaanissa on 20g hh eli aika tuhti välipala eli jos syö n. 10g hh välipalan, niin on soppeli määrä eli puoli banaania tai appelsiini tai 1dl viinirypäleitä tms...eli kannattaa tutustua tuohon linkittämääni hh-taulukkoon (yllätyksiä monen tuotteen kohdalla). Esim. näkkileipä on 5g hh kun taas Real-viipale 15g hh jne...
Pointti koko hommassa on tosiaan se ateriakoko. Eli nopsaan se nousee hiilihydraatiltaan tosi korkeaksi, jos ei tiedosta noita tuotteiden hh määriä ja mitä ruokia pitää määrällisesti seurata.
Ja jos makea himottaa, niin esim. light-limsathan on sallittuja (makeutusaineina aspartaami/asesulfaami K), koska niissä ei ole hiilihydraatteja.
 

Yhteistyössä