Soitto hätänumeroon, vaikka ei ole hätä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SeInka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SeInka

Aktiivinen jäsen
20.01.2010
3 063
0
36
Kunhan nurisen, kun muistui taas tämä(kin) epäkohta mieleen tänään.

Tapahtui pieni peräänajo aamulla, minun perääni siis ajettiin. Vauhti oli hiljainen, omaan autooni ei vetokoukun ansiosta tullut lommon lommoa, peräänajajan etupuskuri vähän vaurioitui. Poliisille piti tietysti soittaa vakuutusilmoituksen takia. Tunsin itseni maailman typerimmäksi soittaessani HÄTÄnumeroon. Siinä seisoskeltiin auringonpaisteessa, autot siististi tien sivussa poissa tieltä, ei mitään kiirettä tai paniikkia mihinkään, juteltiin mukavia. Ja samaan aikaan valitellaan, miten hätäkeskukset ruuhkautuvat ja hädässä olevat ihmiset laitetaan jonottamaan ja joskus puhelut jopa katkeilevat sitten ennen kuin läpi pääsee. Miksei tähän tehdä muutosta? mitä vikaa siinä poliisin 10022-numerossa oli?

poliisille ei tarvitse ilmoittaa kolarista kuin riitatilanteessa tai jos on tullut henkilövahinko. jos osapuolet ovat samaa mieltä tapahtuneesta niin se kyllä riitää vakuutusyhtiölle.

Ei ole pakko poliisia soittaa mutta se on kllä molempien etu että poliisit käy asian tarkistaa.
Itsellä kävi niin,että ajoin toisen auton perään ja katsottiin kuskin kaa ettei vaurioita tullut.
No ei kutsuttu poliisia vaihdettiin yht.tiedot jne. Myöhemmin alkoi toisesta autosta vikoja löytyäkkin kun miehensä oli käynyt katsomassa..

Mitäpä siinä enää voi sanoa kun ei ole tapahtumalla paikalla kuvia otettu tai mitään.

Ei toki turhaan, peräänajaja saa pienen sakon. Siksi ihmettelen miksi nimenomaan hän halusi poliisit paikalle.

Sai vaan huomautuksen tällä kertaa. Oli ulkomaalainen ja firman autolla liikenteessä, niin ei ollut Suomen käytännöt varmasti selvillä, eikä halunnut tietty sitten että mitään seuraamuksia tulisi.

Juu, kun ei tosiaan ollut mihinkään kiire niin ajattelin, että sama se pelata varman päälle. Mies saa vielä tarkistaa tuon auton kun tulee töistä, mutta ei siinä kyllä mitään mun mielestä ole. Sehän tässä ottaakin päähän, että tällaisille varmistelijoille ja varman päälle pelaajille ei ole jotain muuta numeroa kuin hätätnumero, johon sitten soittaa.

Kaipa se on vaan se resurssipula. Ei ole vastaajia.. ja sitten ei ihmiset oikein tiennyt millä asialla siihen poliisin numeroon voi soittaa ja millä asialla ollaan hätäkeskuksen asiakkaita. Kait se oli se tiedottamisen puute...
Ei voi syyttää teitä että olisitte ruuhkauttaneet hätäkeskuksen turhalla soitolla..

Mulle kävi kerran niin että yritykseen oli murtauduttu loman aikana. Soitin paikalliseen poliisitoimistoon, kun näin että tilanne on ollut ja mennyt ja nyt vaan voidaan tehdä rikosilmoitus asiasta.
se poliisivirkailija siinä puhelimessa sanoi että mun täytyy soittaa hätäkeskuksen kautta jos mä haluan tehdä rikosilmoituksen. No soitin 112 ja tein ilmoituksen rikoksesta. Mä en oikein kyllä käsittänyt että miksi hätäkeskukseen kun enää ei ollut mitään hätää. Mutta kuulemma kaikki poliisia paikalle tarvitsevat soittavat hätäkeskukseen ja he ilmoittavat paikalliselle poliisille joka määrittää tärkeysjärjestyksen.

On kyllä kumma käytäntö!

Ja varsinkin kun kuuntelee niitä kauhujuttuja kun apua ei ole saatu hätäkeskuksen ruuhkautumisen takia, niin miettii, että olisiko tässä sellainen tilanne,e ttä kannattaisi hankkia niitä lisäresursseja :(. Vaikka ei valtakunnalliseen numeroon olisikaan resursseja, niin vähintään isoissa kaupungeissa (tämäkin tapahtui Helsingin keskustassa) luulisi, että jos palkkaisi vaikka yhden sinne kaupungin poliisiin vastailemaan vaan peltikolareista ilmoittaville, niitä puheluita tulisi kuitenkin sen verran, että hätäkeskuksessa tuntuisi. Ja jos joku vahingossa soittaisi hätänumeroon, niin eihän se nyt maailmaa kaataisi.

Sai vaan huomautuksen tällä kertaa. Oli ulkomaalainen ja firman autolla liikenteessä, niin ei ollut Suomen käytännöt varmasti selvillä, eikä halunnut tietty sitten että mitään seuraamuksia tulisi.

Juu, kun ei tosiaan ollut mihinkään kiire niin ajattelin, että sama se pelata varman päälle. Mies saa vielä tarkistaa tuon auton kun tulee töistä, mutta ei siinä kyllä mitään mun mielestä ole. Sehän tässä ottaakin päähän, että tällaisille varmistelijoille ja varman päälle pelaajille ei ole jotain muuta numeroa kuin hätätnumero, johon sitten soittaa.

Tuossa tilanteessa kyllä kannattaa soittaakin poliisille jos ulkomaalainen on syyllisen puolella. Saattaa kielimuuri ym. vaikeuttaa tilanteen selvittelyä ym.

Yhteistyössä