soittaako kukaan saksofonia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja soittelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

soittelija

Vieras
tekis itse mieli opetella soittamaan saksofonia ja kiinnostais tietää siitä enemmän noin soittimena. onko vaikea soittaa ja mitä tarvitsis tietää ennenkuin ostaa sen saksofonin? lisätarvikkeita yms?

hyvät poskilihakset tulee. Osta soitin opettajan avustuksella. Halvasta soittimesta ei tule hyvä puhdas ääni. Hienot saunditvaativat erilaisia suulakkeita ja ovat vaikeampia soittaa.

Täytyy tunnustaa että soitin on ollut jo jokusen vuoden komerossa. Ei muuten sovi kerrostaloon...

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava talonmies:
hyvät poskilihakset tulee. Osta soitin opettajan avustuksella. Halvasta soittimesta ei tule hyvä puhdas ääni. Hienot saunditvaativat erilaisia suulakkeita ja ovat vaikeampia soittaa.

Täytyy tunnustaa että soitin on ollut jo jokusen vuoden komerossa. Ei muuten sovi kerrostaloon...

noista suulakkeista pitikin kysyä, et mitähän se tarkoittaa, kun ilmoitetaan "fonissä mukana suukappale". silloinko siihen ei tarvitse mitään ostaa erikseen?
Thomannilla olis muutamia halvempia malleja joita katselin, jos tuo saksofoni olis jäädäkseen sydämeen, niin sitten hankkis paremman.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava talonmies:

noista suulakkeista pitikin kysyä, et mitähän se tarkoittaa, kun ilmoitetaan "fonissä mukana suukappale". silloinko siihen ei tarvitse mitään ostaa erikseen?
Thomannilla olis muutamia halvempia malleja joita katselin, jos tuo saksofoni olis jäädäkseen sydämeen, niin sitten hankkis paremman.

itse ostin heti uuden suulakkeen, siis opettaja käski ostaa. Halpissuulakkeesta ei aloittelija saa kaunista ääntä ja kukaan ei halua soittaa jos korvat kärsii. Hyvän laitteen voi myydä eteenpäin. Ei se suulake paljon maksa ja niitä voi olla useita. Jatsia ei soiteta klassisen suulakkeella. Päälle tulevat ne puukielet, joita kuluu paljon.

Saksofoni muuten ei ole kuolaa inhoavan soitin.

Mun esikoinen soittaa alttosaksofonia ja ite oon joskus soittanu tenorisaksofonia klarinetin rinnalla. Sen verran neuvoisin,että pahin moka mitä voit tehdä on ensimmäiseksi rynnätä yksin ostamaan sitä fonia! Ota yhteyttä vaikka paikalliseen konservatorioon tai musiikkiopistoon ja pyydä sieltä jonkin foniopen nimi ja puhelinnumero.Monessa konservatoriossa on opetusta myös aikuisopiskelijoille tai samat opet voi antaa yksityistunteja. Mene ostamaan se soitin ehdottomasti asiantuntijan kanssa! Soittimet ovat yksilöitä ja ne käyttäytyvät eri lailla ja ovat erisointisia vaikka vierekkäin ois kaksi samanlaista ja samanhintaista, Ope voi ottaa niitä koesoitettavaksi ja valita sulle parhaan. Siitä palvelusta kannattaa vähän maksaakin!! Lisäks saat kullanarvoisia vinkkejä ja ope voi osata jo sanoa onko susta ylipäätään foninsoittajaks! Ei mee kallis hankinta hukkaan.Ja sitten ihan ehdottomasti soittotunneille! Se on ihan välttämätöntä jotta opit oikean puhallustekniikan alusta lähtien. Minusta ei esim.ois tullu ikinä huilunsoittajaa kun mun huulet on sellaset että en voi soittaa huilua oikein vaikka kuinka opettelisin. Onnea hankintoihin ja soittoihin!

oisko ihan pöhköä mennä kysymään musiikkiopistolta suoraan, josko heillä ois vuokrattavana foneja? soitin ennen poikkihuilua, joten puhallinsoittimista sen verran tiedän. vaikkakin onhan niissä isot erot, fonissa ja huilussa.
http://www.thomann.de/fi/startone_sas75_altsaxophon.htm onko tää ihan pilipali vehje?

Ja vielä sen verran että kyllä niissä foneissa tulee aina mukana ihan sellanen perussuukappale,mutta aika pian opettajasi varmaan haluaa sun ostavan vähän paremman ja toisin kuin joku tuossa väitti,ne voi kyllä olla aika arvokkaitakin hankintoja.Lisäks tarviit puisia lehdyköitä (ei mitään kieliä!) ja niitä on erivahvuisia vähän soittajan ja soitettavan mukaan,miten osaat ja jaksat puhaltaa,Niidenkin valinnassa tarviit open apua ja jatkossa niitä kuluu aika paljon ja joskus yhdestä kymmenen kappaleen paketista ei löydy montakaan kelvollista.Kymmeniä euroja kuluu niihinkin kun eivät kovin kauaa kestä.

oisko ihan pöhköä mennä kysymään musiikkiopistolta suoraan, josko heillä ois vuokrattavana foneja? soitin ennen poikkihuilua, joten puhallinsoittimista sen verran tiedän. vaikkakin onhan niissä isot erot, fonissa ja huilussa.
http://www.thomann.de/fi/startone_sas75_altsaxophon.htm onko tää ihan pilipali vehje?

ihan varmasti jos maksaa parisataa euroa vain. Omani maksoi vuosia sitten tonnin ja siinäkin on jotain epäpuhtaita alueita. Osta mielummin yamaha vaikka, mutta on niitä muitakin hyviä. Mulla on buffet.

älä osta itse, jos et osaa kokeilla. Eihän mitään soitinta niin osteta. Itse testasin vaikka kuinka monet pianot aikoinani. Saksofonin ostoon siis käytin opiston opettajaa.

taidan käväistä kysymässä tuolta musiikkiopistolta jeesiä. vuosikausia olen haaveillut oppivani saksofonia ja nyt "kuume" on ihan mieletön! en tosin tiedä ko. soittimesta mitään, joten apua kyllä tarvitseisin.
tuntuu olevan aika kallis soitin ylipäänsä. ois kiva kokeilla, että saako siitä edes minkäänlaista ääntä ja että millanen soitin se on...huilu kun ei sittenkään ollut mun juttu, vaikka useamman vuoden sitäkin kerkesin puhallella.

Ihan fiksua voi olla kävellä musaopistolle suoraan kysymään.Täällä meillä niitä kyllä vuokrataan vaan opiston omille opiskelijoille,mutta voivathan käytännöt vaihdella.Kysy ihmeessä. Tuosta fonimerkistä en tiedä mitään,mutta kyllä hälytyskellot jo soi kun hinnan näkee! Hyvää ei valitettavasti saa halvalla.Mutta senhän sä jo tiedätkin kun olet yhtä puhallinsoitinta jo soittanut.Huilussa on ihan eri puhallustekniikka,mutta noi kaikki fonit ja klarinetit on aika paljon toisiaan tukevia.Kun soitin klsrinettia niiin oli aika helppoa oppia foni.Miks haluut vaihtaa,huilussa on niin upea ääni - mä aina haaveilin lapsena siitä,mutta ei näillä pusuhuulilla...

Alkuperäinen kirjoittaja janni:

Ihan fiksua voi olla kävellä musaopistolle suoraan kysymään.Täällä meillä niitä kyllä vuokrataan vaan opiston omille opiskelijoille,mutta voivathan käytännöt vaihdella.Kysy ihmeessä. Tuosta fonimerkistä en tiedä mitään,mutta kyllä hälytyskellot jo soi kun hinnan näkee! Hyvää ei valitettavasti saa halvalla.Mutta senhän sä jo tiedätkin kun olet yhtä puhallinsoitinta jo soittanut.Huilussa on ihan eri puhallustekniikka,mutta noi kaikki fonit ja klarinetit on aika paljon toisiaan tukevia.Kun soitin klsrinettia niiin oli aika helppoa oppia foni.Miks haluut vaihtaa,huilussa on niin upea ääni - mä aina haaveilin lapsena siitä,mutta ei näillä pusuhuulilla...

Sori kirjoitusvirheet,siis KLARINETTIA...

haluun vaihtaa kun jotenkin kyllästyin huiluun soittimena. tulihan sitä soitettua 5-6 vuotta. meni aikaa ennenkuin tuostakaan fonista innostuin. siinä välissä opettelin bassoa ja kitaraa. :D eli aika laidasta laitaan on vedetty..jotenkin tuo foni olis enemmän mun tyylinen soitin kuin se huilu, minä kun en ole mikään sisar hento valkoinen, vaan tarvitsen ehkä raisumman soundin.. :p

haluun vaihtaa kun jotenkin kyllästyin huiluun soittimena. tulihan sitä soitettua 5-6 vuotta. meni aikaa ennenkuin tuostakaan fonista innostuin. siinä välissä opettelin bassoa ja kitaraa. :D eli aika laidasta laitaan on vedetty..jotenkin tuo foni olis enemmän mun tyylinen soitin kuin se huilu, minä kun en ole mikään sisar hento valkoinen, vaan tarvitsen ehkä raisumman soundin.. :p

Hyvät perustelut! :) Ja jazzi fonilla on mahtavaa! Siitä hyvä soitinkyllä että voi soittaa sekä klassista että poppia ja jazzia. Mäkin soitin klassista klarinettia ja sit hain sivuaineeks popjazz-puolelta foniin ja niin innostuin siitä.Ja sit yliopistoaikana oli kiva soitella yo:n bigbändissä.Mut nyt on taidot ruosteessa,ei kestä itekään kuunnella saati sitten muut!:)

nojoo, ei paljoa mistään orkka-hommista haaveilla kun koskaan ole foniin edes puhkunut.. :D
ois kyllä mahtavaa opetella edes sen verran, että omaksi iloksi ja naapureiden riesaksi saisi ääntä! yksinkertaisesti fonin sointi on niin mahtavan kuuloinen, että meinaa tulla pissit housuun pelkästä kuuntelemisen ilosta..voi juku, jos vielä itse oppis soittamaan.
monia soittimia oon kyllä päässyt kokeilemaan, mutta jotenkin kummasti tuo foni on jääny välistä.. :|

Mä olen soittanut nuorena paljon, lasten myötä jäi harjoittelu. Nyt yritän taas. Mutta onn niin itsekriittinen, etten mielestäni osaa soittaa jos ei jazzi kulje. Jotenki foni mielletään blues ja jazz lurittelusoittimeksi, niin en kehtaa missään soittaa, kun en osaa improvisaatiota yhtään. Tosin jotkut hitaat biisit kuulostaa ihan kauniilta...mutta tosiaan apua kannattaa pyytää, kyllä pitää olla kunnon tekniikka tai puhkumiseksi menee. Vaikka en mikään asiantuntija ole, oon vaan soittaja.

Haa mitäs täällä ollaan pessimistejä.

Mä ostin ihan itekseen fonin vaikken oo koskaan soittanut sitä.
En tuntenut ketään kaverii jolta olis kysynyt neuvoa enkä tuntenut soiton opettajaa
jonka olis raahanntu mukaan kuappaaan..

Siitä vain ostin edullisen fonin a 600 egee siis uuden.
Ihan hyvin onnistu , ehkå suukappaleen vielä vaihdan jazz soundiseen jossain vaiheessa.
nyt eka foni tunti takana jossa pelkstäään ansatsia ja puhallus tekniikaa opeteltiin koko tunti
koskematta vielä rööriin ollenskaan.

Kannustukseski muillekin Saxsofonin ostamista harkiseville.
töööööttt

Yhteistyössä