Soitin isälleni tänään ambulanssin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Juonut viinaa 8 päivää putkeen jo ja tänään tajuttiin ettei ole lääkinyt itseään varmaan kohta viikkoon. Sairastaa 2. tyypin diabetesta.

Isäni ratkeaa muutaman kerran vuodessa, juo viikon ja sitten saa poikki. Nyt päätin, että on pakko kokeilla jonkinlaista herätystä asian suhteen. En tiedä auttaako, mutta kokeiltu on ainakin.

En tiedä paljonko ambulanssihenkilökuntaa vituttaa kuskata juoppoa, mutta pakkohan se oli hoitoon saada ton diabeteksen takia. Sokeriarvo oli kotona mitatessa 16,7.

Soitin sairaalaankin niin oli ollut yhteistyökykyinen ja mennyt nukkumaan. Saa kuulemma diapamia ja b-vitamiinia, kun promillet alkaa laskea.

Pahalta tuntuu, kun on muuten hyvä isä ja pappa,mutta sitten kun se korkki aukee niin muu unohtuu.

Toivottavasti keskustelee nyt aamulla vakavasti siellä ammatti-ihmisten kanssa ja suostuisi ottamaan apua vastaan.

Tämän enempää en taida itse pystyä tekemään. :(

[QUOTE="vieras";26022640]No ei ihan ambulanssin hommaa tuollainen. Olisit voinut viedä isäsi itse katkaisuun ihan omalla autolla tai taksilla.[/QUOTE]

Hah. No sehän olisi ihan onnistunutkin hienosti. Ja kysyin kyllä hälytyskeskuksesta, että onko tämä sellainen asia mihin voin pyytää apua ja sanoi, että ilmanmuuta. Oli varmaan väärässä...

Humalaisten ihmisten kuskaaminen on aika arkipäivää syystä tai toisesta. Minusta on ihan ok, että huolissaan oleva läheinen soittaa paikalle vaikka sen ambulanssin, jolla ihminen saadaan katkolle. Omin kyydein ja suostutteluin tämä ei läheskään aina onnistu. Toisinaan ne humalaiset voivat olla hyvinkin epäsiistejä, pahalta haisevia ja vastentahtoisia, mutta jos muuta keinoa ei ole herättää ihmistä näkemään ongelmansa, niin ambulanssi on ihan hyvä ratkaisu. Näin minä teen työtäni, mutta meitäkin on moneksi... :)

Alkuperäinen kirjoittaja Töissä ambulanssissa;26023234:
Humalaisten ihmisten kuskaaminen on aika arkipäivää syystä tai toisesta. Minusta on ihan ok, että huolissaan oleva läheinen soittaa paikalle vaikka sen ambulanssin, jolla ihminen saadaan katkolle. Omin kyydein ja suostutteluin tämä ei läheskään aina onnistu. Toisinaan ne humalaiset voivat olla hyvinkin epäsiistejä, pahalta haisevia ja vastentahtoisia, mutta jos muuta keinoa ei ole herättää ihmistä näkemään ongelmansa, niin ambulanssi on ihan hyvä ratkaisu. Näin minä teen työtäni, mutta meitäkin on moneksi... :)

Ihana huomata että on olemassa näin ihania ihmisiä :)

Tottakai ambulanssi tollasessa tapauksessa,ja se ei ole leikin asia jos menee insuliinishokkiin. oikein toimittu, ja sun tehtävä ei ole muutenkaan ottaa vastuuta isästäsi ja huolehtia, vaan nyt on ammattilaiset huolehtimassa

niin, humalaisista sitten kyllä huolehditaan. mutta tavis ihmisistä ei. niin monta tapausta
nähnyt tässä lähiympäristössä, ja jopa kotona. toki ihminen se on humalainenkin, en sitä tarkoita. tuntuu vaan kuitenkin, että he pääsevät sairaalaan ampulanssila¨, oli kyse vaikka pikku vaivasta. tavis ei aina pääse, vaikka olis sydämmestä kyse.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;26023373:
niin, humalaisista sitten kyllä huolehditaan. mutta tavis ihmisistä ei. niin monta tapausta
nähnyt tässä lähiympäristössä, ja jopa kotona

Ja humalassa olevako ei ole tavis, eikä humalassa olevalla ole samaa ihmisarvoa kuin selvänä olevalla? Se, että juo alkoholia, on alkoholisti, ei tee kenestäkään arvotonta. Alkoholismi on sairaus, joka ei parane koskaan, vaikka lopettaisi kokonaan juomisen. Meillä on suvussa alkoholismia, esimerkiksi oman isäni alkoholismi tuhosi lapsuuteni, silti auttaisin alkoholistia samalla tavalla kuin selväpäistäkin. Sairaus, olisi se Mölykylän isoäidin mielestä kuinka vastenmielinen ja alentava tahansa, ei poista ihmisarvoa.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Ja humalassa olevako ei ole tavis, eikä humalassa olevalla ole samaa ihmisarvoa kuin selvänä olevalla? Se, että juo alkoholia, on alkoholisti, ei tee kenestäkään arvotonta. Alkoholismi on sairaus, joka ei parane koskaan, vaikka lopettaisi kokonaan juomisen. Meillä on suvussa alkoholismia, esimerkiksi oman isäni alkoholismi tuhosi lapsuuteni, silti auttaisin alkoholistia samalla tavalla kuin selväpäistäkin. Sairaus, olisi se Mölykylän isoäidin mielestä kuinka vastenmielinen ja alentava tahansa, ei poista ihmisarvoa.

jaa no itse se ihminen on itselleen alkoholismin aiheuttanut! Se ei kato tuu sillä että juo mehuu tai limuu! ETTÄ anteeksi nyt vaan mutta täysin itseaiheutettua!

Tiedättekö mitä rakkaat palstalaiset. Jos hätäkeskuksessa on sanottu, että ambulanssin lähettävät ap:n isää varten, niin se on silloin täysin ok, että ap on sinne häkeen soittanut. Joten pitäkääpä turpanne kiinni.

Hyvää pääsiäistä!

Kerro mulle miten diabeetikko menee insuliinishokkiin jos ei ole kahteen viikkoon lääkinnyt itseään? ...

Joo no ei mee insuliinishokkiin vaan hyperglykemia on oikea sana ja siitä mahdollisesti seuraava happomyrkytys.

Diabeetikon happomyrkytys on aina hengenvaarallinen hoidollinen hätätilanne. Siksi diabeetikko on aina mahdollisimman nopeasti toimitettava hoitoon lähimpään sairaalaan, mikäli hänen tajuttomuutensa syyksi epäillään happomyrkytystä. Vaikeassa happomyrkytyksessä tajuttomana olevan ihmisen elämän pelastaminen voi olla kiinni jopa vain alle puolesta tunnista.

Liian korkea verensokeri ja happomyrkytys :: Terveyskirjasto

Alkuperäinen kirjoittaja näin;26023334:
Tottakai ambulanssi tollasessa tapauksessa,ja se ei ole leikin asia jos menee insuliinishokkiin. oikein toimittu, ja sun tehtävä ei ole muutenkaan ottaa vastuuta isästäsi ja huolehtia, vaan nyt on ammattilaiset huolehtimassa

Eihän se insuliinishokkiin ois menny jos verensokerit noin ylhäällä...

Mut silti hyvä, että ap sai isänsä hoitoon. Toivottavasti isä tajuaisi jotain...

• Tykkää
Reactions: Sassykatti
[QUOTE="vieras";26022640]No ei ihan ambulanssin hommaa tuollainen. Olisit voinut viedä isäsi itse katkaisuun ihan omalla autolla tai taksilla.[/QUOTE]

Kyllä sen arvion tekee hätäkeskuspäivystäjä, ja sen jälkeen sairaankuljettajat. Ja lopuksi vielä vastaanottavan tahon ammattilainen. Eli vähintään neljä alan ammattilaista on tässäkin tapauksessa katsonut sairaankuljetuksen tarpeelliseksi.

[QUOTE="madame";26023883]jaa no itse se ihminen on itselleen alkoholismin aiheuttanut! Se ei kato tuu sillä että juo mehuu tai limuu! ETTÄ anteeksi nyt vaan mutta täysin itseaiheutettua![/QUOTE]

No, kyllähän esim. sydänsairaudetkin on joskus ihan itse aiheutettua surkeilla elämäntavoilla, että mikäs sen sortin ihmisistä sitten tekee jotenkin oikeutetumman ampparikyytiin, kun itse aiheutettu alkoholismi? ;) Valitettavasti itseäkin joskus otti päähän näitä juoppoja kuskata, joilla ei ollut muuta hätää, kun liian kova humalatila, ettei poliisit ottaneet putkaan... Mutta vaan siitä syystä, koska matka yöpäivystykseen oli pitkä ja pitäjä oli sitten ilman ampparia sen aikaa, mutta ikinä en niille juopoille harmitusta näyttänyt (huumorilla pärjäs niiden kanssa huomattavasti paremmin). Eli jos joku sai esim. sen infarktin sillä aikaa, kun me oltiin "juoppokeikella", niin avun saaminen kesti tuhottomasti kauenmmin, kun lanssi tuli naapuripitäjästä. Täällä tuolloin vain yksi auto päivystyksessä. Nykyisin onkin jo kaksi. Ihmisarvo se on juopollakin, vaikka se välillä päähän ottaiskin.

[QUOTE="madame";26023883]jaa no itse se ihminen on itselleen alkoholismin aiheuttanut! Se ei kato tuu sillä että juo mehuu tai limuu! ETTÄ anteeksi nyt vaan mutta täysin itseaiheutettua![/QUOTE]
Raivostuttavaa mustavalkoisuutta!

Ihminen itse omilla toimillaan "aiheuttaa" myös montaa muuta vaivaa ja ongelmaa itselleen. Suurin osa ylipainoisistakin on ihan itse aiheuttaneet läskinsä. Ihmisarvo pysyy täysin samana olit sitten läski, alkoholisti tai "tavis".

Tällaista ei saa toivoa mutta olisi hyvä jos jotain vastaavaa tapahtuisi itsellesi tai arvostamallesi läheisellesi, niin saisit ehkä jotain muutakin näkökulmaa. Katsos maailma ei aina pyöri niin kuin haluaa vaikka kuinka yrittäisi.

Ryyppää vain muutaman kerran vuodessa? Sokeriarvo oli vain 16,7 ja sinä soitat ambulanssin? Ei jumalauta, tuollaisesta pitäisi laittaa lasku täysimääräisenä sinulle (lasku joka yhtä ambulanssikeikkaa kohti on nelinumeroinen kun kaikki kustannukset lasketaan). Ai että vituttaa tuollainen aikuisen ihmisen holhoaminen ja yhteiskunnan resurssien väärinkäyttö.

[QUOTE="madame";26023898]Joo no ei mee insuliinishokkiin vaan hyperglykemia on oikea sana ja siitä mahdollisesti seuraava happomyrkytys.

Diabeetikon happomyrkytys on aina hengenvaarallinen hoidollinen hätätilanne. Siksi diabeetikko on aina mahdollisimman nopeasti toimitettava hoitoon lähimpään sairaalaan, mikäli hänen tajuttomuutensa syyksi epäillään happomyrkytystä. Vaikeassa happomyrkytyksessä tajuttomana olevan ihmisen elämän pelastaminen voi olla kiinni jopa vain alle puolesta tunnista.

Liian korkea verensokeri ja happomyrkytys :: Terveyskirjasto[/QUOTE]Ei jumalauta mitä idiootteja internetissä pyörii.

Ei kukaan saa happomyrkytystä 16-17 sokeriarvoilla. Ihan turhaan googlettelet siellä ja yrität näyttää tietäväsi asioista jotain.

Ei voi olla totta...

Minäkin olen soittanut vanhalle isälleni ambulanssin. Hänellä sairauksina mm. syöpä (hoidettu, mutta kaikki elintoiminnot ei mene ihan luonnonmukaisella tavalla), pari kertaa pallolaajennus tehty ja kaikenlaista pientä vaivaa (mm. sepsis), flunssa vie aina sairaalaan ja iv-lääkitykseen...
oikein ihana ihminen on.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;26023373:
nähnyt tässä lähiympäristössä, ja jopa kotona. toki ihminen se on humalainenkin, en sitä tarkoita. tuntuu vaan kuitenkin, että he pääsevät sairaalaan ampulanssila¨, oli kyse vaikka pikku vaivasta. tavis ei aina pääse, vaikka olis sydämmestä kyse.

Ei ne humalaisetkaan aina apua saa vaikka tarvitsisivat. Mieheni oli moottoripyöräkisoissa ja poikkeuksellisesti humalassa. Olipa siinä vahvassa humalatilassa nukkumaan mennessään saanut kuningasidean hypätä alamäen ajaksi pyöränselkään ja kaatui pää edellä asfalttiin. No ambulanssi ei miestäni kyytiin ottanut ja joku paikalla ollut sitten vei mieheni sairaalaan ja jätti sinne. Sairaalassa oli sitten tikattu naama ja lähetetty päänsärkyinen mies yksin autolle nukkumaan. Kotiin kun tuo mies sitten seuraavana iltana ajoi, oli näky järkyttävä. Kasvoja ei tunnistanut lainkaan. Vein miehen lääkäriin siltä seisomalta, koska päätä särki edelleen rajusti. Ja kuinka ollakaan miehelläni oli korvasta korvaan ylettyvä kallonmurtuma. Eli näin hoidetaan humalaisia, vaikka joisi vain muutaman kerran vuodessa. Ei edes minulle sairaalasta soitettu jotta olisin voinut hakea mieheni kotiin valvottavaksi, vaan lähetettiin yksin autolle, muiden humalaisten "vahdittavaksi".

Tuo vs-arvo on vielä kaukana ketoasidoosin vaarasta. Jopa tavallinen flunssa saa diabeetikon vs:n nousemaan yli 20...

Ap:n isän tilan on kuitenkin arvioinut ensin häke ja sitten ampparin miehet (tai naiset), joten turhaa on palstan määritellä onko kyytimuoto ollut oikea. Jos tilanne olisi ollut se, että joku muu, akuutimpi asia olisi kyytiä tarvinnut, niin sitten eivät ehkä olisi ottaneet mukaan vaan pyytäneet toimittamaan vaikka taksilla. Ampparilla oli varmaan luppoaikaa, joten ehtivät viemään.

Joku kommentoi, että sokeriarvo oli vain 16,7 ja minä soitan ampparin... Joo minähän en sitä sokeriarvoa tiennyt. Tiesin vain, että oli juonut kirkkaita viinoja 8 päivää ottamatta lääkkeitään. Ampparin miehet ottivat sokeriarvon ja totesivat minulle hoidon tarpeen olevan todellinen.

Taipumus alkoholismiin voi olla myös geeneissä jolloin ihminen alkoholisoituu herkemmin mitä ehkäsellainen, jolla tätä rasitetta ei ole. Omat elämäntavat siihen toki ajaa, mutta niin tekee moneen muuhunkin. On sitä ylipainoista ja monesta muusta johtuvia sairauksia hyvin monilla ihmisillä. Monia tämänkin palstan mammoja hyysätään sairaaloissa raskausaikana, koska on elämäntavoista johtuen raskausajan diapetes. Pitäis varmaan jättää nekin hoitamatta sitten. Onneksi en ole itselleni tuollaisia rasitteita hankkinut ja säästänyt siis teidän kultaista palstalaisten veromarkkoja siinä.

Isäni oli joka tapauksessa lähtenyt yöllä sairaalasta kotiin selviämään. Nyt jo krapulassa.

Ampparia odotin 27min siitä kun soitin hätäkeskukseen eli oletettavasti hoiti ensin jotain muuta ihan välimatkasta päätellen.

Kiitos teille jotka ette mollanneet.

Ja minä EN ole enää hyysännyt isääni vuosikausiin vaan olen päästänyt itseni siitä taakasta. Silti velvollisuuteni on lähimmäisenä huolehtia, että saa hoitoa kun sitä tarvitsee eikä sitä kykene itselleen hankkimaan. Jokaisella teillä palstalaisellakin on se velvollisuus. Ette saa jättää juoppoakaan virumaan ojaan vaan teidän velvollisuutenne on soittaa apua täysin tuntemattomallekin, jos näette hänen sellaista tarvitseman. Siitäkin huolimatta, että te ette hyväksyisi kyseisen ihmisen elämäntapaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Töissä ambulanssissa;26023234:

http://kaksplus.fi/images/icons/icon3.png

Voikun kaikki toimisivat noin, mun äiti on 2 x jätetty ambulanssin toimesta sekaisin olevana kotiinsa yksin: toisella kertaa se oli ihan vetelänä kännissä ja toisella näki näkyjä. Ambulanssihenkilöstä ei katsonut tarpeelliseksi ottaa kyytiin.

Yhteistyössä